för hans myndighet ingen annan inskränkning än den fysiska styrkans. Ingen var ohörsam eller satte sig till motstånd, och hvad fråga om ansvar för mayorn beträffar, så skulle allmänna opinionen göra det omöjligt för någon att framkomma med ett sådant yrkande. Denna förmåga att för timmen skapa en diktator och att understödja och lyda hans mest revolutionära åtgärder, utan att formligen suspendera lagarne eller fordra lagligt bistånd, det är ett utmärkande drag hos den amerikanska politiken och ett af de många medel, genom hvilka amerikanarne öfvervinna oväntade olyckor, och detta drag synes oss bero på deras politiska organisation. Det är folket, som stiftar lagar, och då derför folkets säkerhet hotas och lagen icke längre är mäktig att skydda, utan ett kraftfullt ingripande är af nöden, då anser sig folket ock kunna suspendera lagen, och tillsatter en dictator ad hoc, utan att denna åtgärd sedermera har till följd något afbrott i det borgerliga lifvets jemna gång. Det ligger tvifyvelsutan en fara för friheten i denna id6, att det allmänna bästa står öfver lagen, men folkmedvetandet verkar stundom såsom ctt korrektiv för den stora bristen i amerikanska systemet: frånvaren af någon slutlig och absolut myndighet. En god inrikesminister i England skulle ha gjort nästan lika mycket som mayorn, ehuru han icke skulle handlat så raskt, och han skulle ha gjort framställning om utfärdande af en undantagslag ; men hvarken lagstiftande församlingen i staten celler kongressen skulle ha kunnat utfärdaen sådan lag, ty mayorn gjorde just hvad båda äro förbjudne att göra — han upplöste den lagbundna ordningen.