morgonen, på resa hit från London, att under
tjocka på höjden af Skagen förlora sin pro-
peller. En stund derefter anlände postånga-
ren Rollo, äfven destinerad hit, till platsen
samt tog Prins Oscar på släp, hvarefter
båda fartygen anlände hit kl. half 5 i går e. m.
— Enligt ett hit i går e. m. ingånget te-
legram skall holländska ångfartyget Levant,
kapten Smith, ha strandat i går vid middags-
tiden under tjocka i närheten af Skagen. Far-
tyget, som var stadt på hitresa från Rotter-
dam, lärer bland annan styckegodslast äfven
medfört ett större parti socker till aktiebolaget
D,. Carnegie komp. härstädes,
Angfartyget Luleå, hvyarom vi i
gårdagsnumret yttrade några ord, halades
igår morgon kl. half 6 genom slussen ut i
Saltsjön. Angående detta vackra ångfartyg,
som redan genom sitt yttre gör heder åt
den verkstad, Bergsunds, hvarifrån det utgått,
innehåller D.; A. följande:
Den 16 sistlidne maj -sträcktes kölen till
ångfartyget Luleå; och i måndags afton, så-
lunda efter 4la månaders förlopp, låg detta
präktiga ångfartyg, som är längre än de vid
samma vYerkstad byggda ångfartygen Hapa-
randa och Hernösand II, komplett färdigt vid
Kornhamn för att genomslussas. Fartyget,
som tillhör bottniska ångbätsbolaget, är 173
fot långt, 25!la tot bredt midskepps och
har ett djup i rummet å mnollspantet af
l4!h fot. Dess djupgående med last är 11
fot. Sjelfva skrofvet är indeladt i fem vat-
tentäta skott. Det har tre lastrum af tillsam-
mans 22.000 kubikfots rymd eller för omkring
4,000 tunnor spanmål. Dessutom disponerar
däcket ett utrymme för last af5,000 kubikfot,
alldeles skyddad för väta derigenom, att detta
däck: har efter hela sin längd en öfverbygg-
nad eller, rättare, ett s. k. stormdäck, som
dertill ger- fartyget ett ståtligare utseende.
Fartygets bärighet vid 11 fots nedlastning ut-
gör 8,000 centner tungt gods... Förutom last-
rummen är det endast maskinrummet, som
ligger under däck. All annan inredning är
ofvan detsamma. Detta maskinrum inrymmer
en vertikal bränslebesparande propeller-ång-
maskin om 100 hästars kraft enligt Woolfska
systemet. Den förbrukar endast 15 kbft sten-
kol i timmen och gifver dermed fartyget en
hastighet på samma tid af 91; och 10 knop.
Här finnas dessutom en ångpump, som äfven
kan begagnas till länsning af lastrummet och
spolning på däck, samt en särskild länspump.
Ängpannan är försedd med öfverhettnings-
apparat. Fartyget är försedt med tvenne ång-
spel för lossning och lastning m. m. Det ena
kan äfven begagnas till ankarets lättande.
Varpspel finnes på akterdäck. TI allmänhet är
intedniogen ytterst beqväm. Detta har äfven
iakttagits vid arrangementen 3 störmdäcket,
der 3 båtar, alla försedda med Ramstens pa-
tent-nedfirningsapparat, äro så ändamålsenligt
placerade, att de med mycken lätthet och
skyndsamhet kunna sättas i sjön. Utom det
att passagerarne under vackert väder här hafva
en angenäm promenadplats inom den kring
stormdäcket löpande barridgren, äro befäl-
hafvaren och hans biträden, rorgängaren m. f.
under fartygets manöver genom en särskild
barridte på en upphöjning skyddade för på-
trängning från passagerare. Detta öfre däck
med sin inredning tager sig särdeles väl ut.
Fartygets tackling består af 2 master med
stående gods af galvaniserad jerntråd, med
dess tvenne gaffelsegel, stagfock, toppsegel och
bredfock.
Luleå, som föres af kapten H. R. Ankar-
erona, börjar sina turer på våra nordligaste
hamnar i Bottniska viken nästa fredag.