Article Image
morgonen, på resa hit från London, att under tjocka på höjden af Skagen förlora sin propeller. En stund derefter anlände postångaren Rollo, äfven destinerad hit, till platsen samt tog Prins Oscar på släp, hvarefter båda fartygen anlände hit kl. half 5 i går e. m. — Enligt ett hit i går e. m. ingånget telegram skall holländska ångfartyget Levant, kapten Smith, ha strandat i går vid middagstiden under tjocka i närheten af Skagen. Fartyget, som var stadt på hitresa från Rotterdam, lärer bland annan styckegodslast äfven medfört ett större parti socker till aktiebolaget D,. Carnegie komp. härstädes, Angfartyget Luleå, hvyarom vi i gårdagsnumret yttrade några ord, halades igår morgon kl. half 6 genom slussen ut i Saltsjön. Angående detta vackra ångfartyg, som redan genom sitt yttre gör heder åt den verkstad, Bergsunds, hvarifrån det utgått, innehåller D.; A. följande: Den 16 sistlidne maj -sträcktes kölen till ångfartyget Luleå; och i måndags afton, sålunda efter 4la månaders förlopp, låg detta präktiga ångfartyg, som är längre än de vid samma vYerkstad byggda ångfartygen Haparanda och Hernösand II, komplett färdigt vid Kornhamn för att genomslussas. Fartyget, som tillhör bottniska ångbätsbolaget, är 173 fot långt, 25!la tot bredt midskepps och har ett djup i rummet å mnollspantet af l4!h fot. Dess djupgående med last är 11 fot. Sjelfva skrofvet är indeladt i fem vattentäta skott. Det har tre lastrum af tillsammans 22.000 kubikfots rymd eller för omkring 4,000 tunnor spanmål. Dessutom disponerar däcket ett utrymme för last af5,000 kubikfot, alldeles skyddad för väta derigenom, att detta däck: har efter hela sin längd en öfverbyggnad eller, rättare, ett s. k. stormdäck, som dertill gerfartyget ett ståtligare utseende. Fartygets bärighet vid 11 fots nedlastning utgör 8,000 centner tungt gods... Förutom lastrummen är det endast maskinrummet, som ligger under däck. All annan inredning är ofvan detsamma. Detta maskinrum inrymmer en vertikal bränslebesparande propeller-ångmaskin om 100 hästars kraft enligt Woolfska systemet. Den förbrukar endast 15 kbft stenkol i timmen och gifver dermed fartyget en hastighet på samma tid af 91; och 10 knop. Här finnas dessutom en ångpump, som äfven kan begagnas till länsning af lastrummet och spolning på däck, samt en särskild länspump. Ängpannan är försedd med öfverhettningsapparat. Fartyget är försedt med tvenne ångspel för lossning och lastning m. m. Det ena kan äfven begagnas till ankarets lättande. Varpspel finnes på akterdäck. TI allmänhet är intedniogen ytterst beqväm. Detta har äfven iakttagits vid arrangementen 3 störmdäcket, der 3 båtar, alla försedda med Ramstens patent-nedfirningsapparat, äro så ändamålsenligt placerade, att de med mycken lätthet och skyndsamhet kunna sättas i sjön. Utom det att passagerarne under vackert väder här hafva en angenäm promenadplats inom den kring stormdäcket löpande barridgren, äro befälhafvaren och hans biträden, rorgängaren m. f. under fartygets manöver genom en särskild barridte på en upphöjning skyddade för påträngning från passagerare. Detta öfre däck med sin inredning tager sig särdeles väl ut. Fartygets tackling består af 2 master med stående gods af galvaniserad jerntråd, med dess tvenne gaffelsegel, stagfock, toppsegel och bredfock. Luleå, som föres af kapten H. R. Ankarerona, börjar sina turer på våra nordligaste hamnar i Bottniska viken nästa fredag.

5 oktober 1870, sida 2

Thumbnail