Article Image
Från sjön. n Tidningarne äro fortfarande öfverfyllda med berättelser om olyckor eller tillbud till-sådana under den sednaste stormen. Utrrymmet hindar oss att uppräkna dem alla:; VI inskränka 033 för dagen till att meddeta följande två notiser, hvar i sitt slag märkliga. I Umeå rasade den 17 den nes ett väldigt oväder — storm och snöyra. Ångfartyget Berzelius var härunder ute i en mycket kritisk belägenhet, hvarom skrifves i Umeåbladet: Fartyget hade bittida på morgonen, medan vädret ännu var vackert, afgått från Djupviken på väg till Hörnefors, men hann icke långt till sjös, förrän ovädret mötte och omöjliggjorde resan. Kapten Sundberg beslöt då att vända om. hit; och gjorde det äfven, men snötjockan förmörkade horisonten och den ovanligt starka strömsättningen dref fartyget innan kort mot brott och bränningar, från hvilka kapten 9. måste arbeta sig fri, under en våldsam sjö, som kastade den ena vågen efter den andra öfver fartyget, till och med ned i maskinrummet. Slatligen lättnade loften upp så mycket vid öfvergåogen från snö till regn, (fram på eftermiddagen), att sigte kunde erhållaz på Bredskär, dit ock fartyget. snart derefter lyckligen inkom efter flera timmars kamp mot de rasaude elementerna. Fartygets belägenhet lärer vissa momenter varit verkligen betänklig; och fruktan att detsamma skulle gå förloradt hade, efter hvad det berättas, manat befälhafvaren att låta klargöra lifräddniogsbåtarna, för att hafLa dem tillgängliga hvilket ögonblick som elst. — Aftonbladet har från tillförlitlig person ji Ratan mottagit följande skildring af et. skeppsbrott, hvarvid. af flera personer ådagalades så stor ihärdighet och raskhet för de skeppsbrutves räddande, att de förtjena komma till en större allmänhet: kunskap. Under den orkanlika stormen af nordost med snötjocka, som rasade den 17 dennes, strandade kl. 2 e. m. på östra sidan af det s. k. Rataskäret, skonerten Nordstjernan, förd af kapten Er. yström, hemma i Töre, i Norrbottens län, kommande från Furugrundet, lastad med plankor och destinerad till Stockholm. Fartyget söndersplittrades genast, men besittningen räddades, med egen lifsfara, af styrmännen å ångfartyget Haparanda J. P. Oden och G. F. W. Lindqvister med biträde af 5 af Haparandas matroser. Räddningsarbetet, som helt och hållet leddes af styrman Oden, utfördes med utmärkt skicklighet och mod. Hade ej dessa raske män fonnits. så hade sannolikt, efter hvad som för menskliga ögon syntes, besättningen likasom deras fartyg blitvit ett rof för vågorna; ty fartyget, som stod midt i bränningarna, öfverspolades ständigt af dessa, samt rundt omkring omgafs det af en mängd undervattensstenar, hvilket allt jemte den svåra stormen, gjorde det lifsfarligt att med båt nalkas detsamma. Också följdes räddningsbåten af de på stranden ståendes spända och ängsliga blickar, och säkert är, att ur månget hjerta gick en tyst bön till det högsta väsendet, att styrman Oden med sina män måtte lyckas utföra sitt ädla värf. Allt gick efter önskan och efter två lyckade resor genom bränningarna hade styrman Odön omkring 6-tiden bragt hela besittningen i land. Hos alla hvilka åsågo denna raska handling fanns blott en tanke: att om några förtjente en offentlig belöning, så var det styrman Odtn och hans raska gossar. Sedan de skeppsbrutne kommit i land omhuldades de af Haparandas humane och välvillige befälhafvare, kapten Sundberg, och hans passagerare på bista sätt. Torra och varma kläder utdelades, äfvensom mat, och en insamling föranstaltades af kapten Sundberg, som inbringade 56 rdr. Den räddade besättvingen har i åtskilliga tid:ingar låtit införa en tacksägelse till sina raske räddare. —— Nöden har ingen lag. Bränvinsförsilljningen i Borgholm lärer på två år hafva nedgått till mer än hälften mindre, än hvad den förut uppgick till (20,000 kannors minskning). hvaraf följden för Bränvinsbolaget under sista året varit, att det gjort en förlust af omkring 12 procent. Om man icke visste att nöden tvingat till denna inskränkning i bränvinsförbrukningen och icke behöfde befara, att med bittre tider bränvinssupandet åter tilltoge, vore denna minskning högst glädjande, säger Ölandsbladet. Engelska amiralitetet har genom ea order af den 24 sistlidne juni upphäft förbadet för officerare och manskap vid engelska flottan att bära skägg och mustacher, dock med vilkor att rakknifven helt och hållet bortlägges, d. v. 3. de få ej bruka mustacher utan skägg eller tvärtom. Dessutom är Rsig ÅR

28 oktober 1869, sida 2

Thumbnail