afgående poster hur utgått uppmaning til alla dem, som med den röfvade posten häri från Göteborg afsändt bref under öppen re kommendation, att skyndsamt till, postkon toret aflemna förteckningar öfver de i bref ven inneslutna sedlar. De på så sätt re kommenderade bref, hvilka med nämnd: st afsändes från postkontoret härstädes innehöllo 2459 norska speciedaler och 5867 rdr rmt. Af hvad hittills blifvit kändt, funnos : den bortröfvade posten: 1 sedel af riket: ständers bank n:r 040049, Y34 1859 ä 1000 rdr och 1 sedel af samma bank ni 022424 Y 34 1859 å 500 rdr. Enligt från postkontoret lemnad uppgif afsändes med den röfvade posten följande bref, påsar och paketer, nemligen: Till Uddevalla rekommenderade paketer från Warberg, Jönköping, Malmö, Nyköping och Carlskrona; rekommenderadt bref till A. å Paulsson och C. F. Appeltofft (slutna) samt till länsman Lange (tribref, slutet); 2 påsar från Stockholm; 1 påse från Vestra stambanan, Till Wenersborg följande rekommenderade bref: till P. Stockman, innehållande 1500 rdr, till E. Franson, innehållande 200 rår, till R Wimmermark, E. G. Beckman och J. W. Werner (slutna), till k. befallningshande (fribref, slutet). dj Till Åmål rekommenderade bref: till J. G. Örtenholm, innehållande 2000 rår, till S. Ödman, innehållande 389 rdr, till lagmanskan Westerdahl (fribref, slutet). J Till Strömstad: 2 påsar från Stockholm. Till Fjellbacka: rekommenderadt bref till A. E. Gerle, innehållande 778 rdr; rekommenderadt paket från Skeninge: 1 påse från Stockholm. Till Svinesund: rekommenderade vaketer från Stoekholm och Malmö; 2 påsar från Köpenhamn (hvaraf den ena befanns qvarliggande i väskan) ; rekommenderade bref till: E. Medhaug i Sta: vanger (innehållande 400 n: spdr), G. Hamre i Stavanger (342 spår), P. T. Schadberg i Kristiansand (800 spdr), A. Björväll i Frederikshald (50 spdr) och Pi Hansen i Tvedestrand (867 spår). — N — Gefleskeppet F. H. Kockum. Som till-lägg till det beriktigande af uppgifterna om detta fartygs förment vårdslösa byggnad, som vi i går meddelade ur Gefle-Posten, återgifva vi följande upplysande framställning af saken, som förekommer i NorrlandsPosten: För att gifva saken sin fula och rätta belysning, torde vara nödigt, att sammanställa den med en liten historik öfver skeppet Kockum. Det började 1862 byggas på norra varivet härstädes för varfsdisponentens egen räkning, men året derpå uppträdde en spekulant, för hvars rä ning det fullbordades ; då mellankomna omständigheter gjorde det omöjligt för denne att fullgöra köpekontraktets stipulationer, måste hr Bång under fartygets första resa återtaga det. hvarefter det försåldes till rederi härstädes. Fartyget byggdes dessutom under speciel och särdeles noggrann uppsigt af härvarande agent för franska Pugkringsstillskapet Veritas, under vilkor, som berättigade till högsta rangklass till försäkring för längsta tid och lägsta premie; och att uppsigten var ytterst noggrann är här allmänt bekant. Då fartyget var färdigt från stapeln yrkade köparen, att det här skulle koppras innan det utgick, emot hr Bångs förslag att det borde göra en kort resa i händelse någon läcka skulle förefinnas, hvilket, oaktadt all tillsyn, vore lätt möjligt på ett så stort skrof, som ett 5—600 lästers fartyg. Koppringen försiggick och farhåre om läcka bekräftade sig, men män trodde lock att den skulle tätna i sjön. Så kom skepha till Ostindien, der det i brist på frakt fick igga olastadt en längre tid under den zonens starka hetta till ytterligare olägenhet för det onda, som icke var värre, än att skeppet sådant det var återgick till Europa med last på London, der det besigtigades och slutligen förklarades böra intagas i docka, förhydningsbeklädnaden aftagas m, m., för att den omnämnda olägenheten skulle kunna grundligt undersökas. Befälhafvare var då kapten Boström, som under fartygets byggande för den tillämmade köparens räkning öfvervakade arbetet och äfven innan fartyget härifrån utgick ytterligare underkastade det en minautiös granskning. Kapten B. blef emellertid skild från befälet, som öfvertogs afkapten Brolinsson. I hvad förhållande detta befälombyte står till den nu ifrågavarande berättelsen om bedrägeri och vårdslös byggnad må här ej afgöras. Visst är dock, att de i artikeln omnämnda 2000 sterl., som kapten Boström i sitt och kapten Brolinssons namn härifrån reqvirerade för reparationen, hvilken efter en så lång resa och under sådana förhållanden i öfrigt i alla fall var belt naturlig, icke för reparationen åtgingo (en icke obetydlig del af den utbasunerade summan lärer användts för ett annat rederiets skepp), allraminst således, såsom berättelsen tycks insinuera, till fartygets ombultning. Ar det således tänkbart, att ett fartyg, till en början bygdt för varfsdisponentens egen räkning, och sedermera under ögonen på den blifvande befälhafvaren såsom ombud för den mellankomne köparen, hela tiden under sträng specialuppsigt af ett stort försäkringsbolags agent, och byggnaden under hela den långa byggnadstiden, inbegripen den tid det sto halffärdigt för virkets torkning, utsatt för kännares granskning och bedömande, — är det då tänkbart, fråga vi,vatt ett sådant fartyg kan vara på svekfullt sätt hopkommet? Skulle rederi här då köpt det? Kan dockning, omkoppring och tillsyn af skador efter en så lång resa och så långt liggande i ett hett luftstreck, äfven om kostnaderna derför närmade sig den uppgifna omkostnadssumman, vara bevis att fartyget varit bygdt med bedrägeri? Kan et förnuftigtvis antagas, att hr Bång, hvilken dock hvarje opartisk måste göra den rättvisan, att han med särdeles nit och intresse samt med framgång arbetat för rig ng ytterligare höjande härstädes, skulle för en futtig besparing på några bultar och på dimensionerna af de öfriga — för en ej nämnvärd bagatell i det stora hela — vilja riskera sitt och platsens skeppsbyggeris vunna anseende? Hvarje tänkande skall ju inse orimligheten af sådana antaganden och de konseqvenser man på sådana vill bygga. Sedan ofvanstående var skrifvet hafva vi sett intyg, afsedda att på annat ställe offentliggöras, af fullt kompetenta män, hvilka helt och hållet bestyrka den mening vi här ofvan uttalat. — ——————— — De illustrerade tidningarne för dagen. Illustrerad tidning innehåller: Carl Anton Petterssons minnesvård på Skeppsholms församlings Tr 0-4: fs IT vAtAhe Rv muycter från Wröfnls.