Article Image
maskin. Det bekräftas att denna kraftutvecklare är fullkomligt fri från fara, och just den omständigheten att begagnandet deraf icke stegrar ; brandförsäkringsafgifterna talar tillräckligt för säkerheten. Vidare är det bevist, att maskinen förbrukar ganska litet bränsle — eller att den besparar omkring 33 procent af åtgången vid en ångmaskin af samma kraft 1). Då TÅ dertill lägges förmånen, att maskinen icke beThöfver någon särskild maskinist, utan kan skötas medelst några minuters tillsyn, då och då, af den, som begagnar dess kraft, så måste det medgifvas, att kapten Ericssons kalorikmaskin har intagit en, ståndpunkt, som gör den till fett värdigt föremål för undersökning, hvarföre vi hafva från tillförlitliga håll förskaffat oss upplysningar, som vi tro skola intressera hvar och en, som är i tillfälle att använda kraft. Vi förnimma att öfver trehundra dylika maskiner, af olika storlek med cylindrar från 6 tums till 32 tums diameter (engelskt mått), för närvarande äro i nyttig verksamhet. Deraf användas många till pumpning för hushållsbehof, och en stor del, egentligen 18 tums maskiner, för vattenuppfordring vid jernvägsstationer. Öfverintendenten för Newyork-centralbanan yttrar i en embetsskrifvelse, sedan han i flera månader haft fem kalorikmaskiner i gång vid olika vattenstationer, att de fullgöra en otrolig, arbetsqvantitet med liten bränsleåtgång, att en af dem gör fem mans arbete med en kostnad af 11 cents (41 öre) om dagen, medförande en besparing af 120 dollars i månaden, och tillägger: Vi hafva beslutat att införa sådana maskiner vid alla stationer der lokomotiverna måste förses med vatten medelst pumpnisg). En maskin af samma storlek vid New-Jersey Central Railroad uppfordrar enl. banmästarens intyg 37,000 sv. kannor om dagen för en kostnad af 2 rdr sv. rmt i veckan. För drifvande af tryckpressar har kalorikmaskinen befunnits lika nyttig. Femton dagliga tidningar i Förenta Staterna tryckas för närvarande dermed — och att dertill fordras en drifkraft, som är både billig, verksam och pålitlig, behöfver icke tilläggas. Maskiner, sålunda använda, hafva 18 till 24 tums cylindrar. Maskiner om 24 och 32 tums diametrar brukas till att hissa säd och handelsvaror i magasiner, att boka qvarts, att klyfva skinn, drifva symaskiner, skala kaffe, rensa bomull och krossa sockerrör. : På segelfartyg hafva 24 tums maskiner också blifvit med framgång anbringade, neml, för pumpning, lossning, lastning, Varpning och många andra ändamål, hvilka annars taga menniskokraften i anspråk. En sådan maskin ombord på skeppet Wild Pigeon väckte sådant uppseende i Chili, att genast fem maskiner af största soiten der beställdesMånga maskiner äro sända till Kuba för åtskilliga behof: en dubbel 24-tums :maskin drager en cottongin (bomullsrensningsmaskin) med 70 sågblad, en dubbel 32-tums drifver ett krossverk för sockerrör, en två-cylindrisk 48-tums maskin är under tillverkning för samma ändamål, och en 60-tums maskin är beställd till ett fartyg för kustfart i Westindien, att företagas så snart 48-tumsmaskinen blir färdig. Efter det lyckade införandet af dessa maskiner på Kuba har generalguvernören derstädes förbjudit ångmaskiners anläggning inom städerna på ön. ! Kraften ökas mera än i förhållande tillstorlekens tilltagande, och då kalorikmaskinen tid efter annan förstorats från 6 till 8, 12, 18, 24 och 32-tums cylindrar med fullständig framsång, så är intet skäl antaga, att cylindrar af 48eller 60-tums diameter skulle angifva grän: sen för det praktikabla och ekonomiska; det är oss nog att denna gräns icke är uppnådd, och att verkligheten visar den icke ens när. mad. Åtskilliga af de största maskinverkstäder i Förenta Staterna hafva träffat öfverenskommelse med patentegaren om dessa maskiners tillverkning, och en enda agentur har för ögonblicket 130 maskiner beställda. ; Det är endast rättvisa åt kalorikmaskinen att förkunna, det den utfästade fullkomliga säkerheten och stora hushållningen befinnas mer än tillräckligt vitsordade, äfven då man tager i betraktande, att behöriga intyg endast kunna gifvas af personer, som sjelfva begagna maskinerna eller ock tillse dem oaflåtligt och insigtsfullt. Ett sådant vitsord är professor Henrys officiella yttrande till styrelsen för fyrbåksväsendet, i afseende på en 18-tums maskip, anbragt till Dabolls mist-pipa eller trumpet 2). Han säger bland annat: Kalorikmaskinen är enkel till konstruktion, lätt igångsatt, lätt underhållen och icke utsatt för att komma i olag; bränsleåtgången är för liten att dervid fästa något afseende?; — — — — men de egenskaper, hvilka synnerligen rekommendera dess begagnande för signaler, äro, att den icke medjör den allra vingaste fara för explosion och behöfver intet vatten för sin gång.? Så långt, New-York Tribune om kalorikmaskinens storartade framgång i det idoga land, der uppfinnaren valt sin verkningskrets. Låtom oss nu kasta en blick på sakens fram: skridande i hans fädernesland. Det är nu omkring ett år sedan man här i landet först hörde talas om kapten J. Ericssons sednaste och lyckade lösning af sitt lifsproblem cch tre fjerdedels år sedan den första maskinen af detta slag här förevisades. Det stora intresse den väckte och de mångfaldiga förfrågningar, om dagligen ingå, visa tydligt att uppfinningen här hiksom i Amerika, Var efterlängtad och har att fylla ett länge kändt bebof. Hufvudorsaken dertill är att bränsle och daglöner här, liksom i Amerika stå högt 1) Då ångmaskiner af 1 å 2 hästkrafter äro högst sällsynta, så måste denna jemförelse gälla sådana af större kraft och särdeles god konstruktion. FIA

15 mars 1860, sida 3

Thumbnail