Article Image
färlig tionde som hafvet tager. Här är icke en tionde rätta ordet, ty som man finner, öfver stiger förhållandet 10 procent. Vi meddel; här en uppgift på förlusterna allt sedan 1852 1852 1,850 fartyg eller 6 — procent 1.610 p 1853 . . 1) 5 1834 . .. 2,120 7 1855 . .. 2.000 6,3 1856 ........... 2,130 7 1857 . . 2.230 Ty23 n 1858 .... 3,073 10,213 Man märker genast att förlusterna stigit alldeles ofantligt år 1858, och det kommer sig deraf, att detta år varit ovanligt olycksbrin:gande, synnerligen under November och De.cember månader; också påstå både sjömän och assuradörer, för hvilka senare hvarje storm sefterföljes af en räkning att betala, att på de :sista 22 åren, eller allt sedan 1836, har icke något år varit så rikt på olyckor till sjös, som det sista. Till vår störa ledsnad hafva vi icke sett någon uppgift om sådana förluster, då fartyg förgåtts med besättning och last, och ännu mindre någon förteckning på de menniskolif; som funnit sin graf i hafvets sköte, hvilket dock vore af den största vigt att känna; men på den stora totalsumman af 3073 förlista fartyg finna vi 151, om hvilka man icke fått några underrättelser, ett grannlaga och varsamt uttryck, hvarmed man vill säga, att de sjunkit ute på hafvet. Genom eldsvåda hafva 72 fartyg gått förlorade; genom påstötningar eller sammanstötningar ute på hafvet hafva 88 fartyg gått förlorade, och inalles hafva 1000 dyiika fall timat under det sista året, då man endast räknade 588: år 1853. Slutlige må meddelas, att 113 ångfartyg alldeles gått förlorade. Det är isynnerhet med afseende på detta sista slags fartyg, som tillväxten i förluster visat sig störst; år 1854 uppgick antalet af förlorade ångfartyg till 90, år 1855 till 107, år 1856 till 92, år 1857 till 104, och år 1858 till 113. Naturligtvis måste man emellertid i afseende på denna till åren förut tillbakagående statistik komma ihåg den ständigt växande mängden af hjuloch skruf-ångfartyg, som användes i handelsflottan, särskilt för att öfverföra emigranter; men dermed må nu vara hnru som helst, så finner man dock. af dessa siffror, huru mycket ännu återstår för de nau-. tiska vetenskaperna attgöra. Visserligen kommer menniskan aldrig att blifva herre öfver vind och vågor, men lika säkert är det också, att stora framsteg ännu. äro att göra för ett navigationssätt, som daterar sig så godt som från gårdagen. På detta vidsträckta fält för hafsolyckor gå naturligtvis amerikanarne i spetsen. Detta måste erkännas, och dem tillkommer äran, så snart det är fråga om äfyentyr och halsbrytande saker. Go ahead! är också deras valspråk, ty för dem gäller det endast att komna fram hastigast och betala minsta möjliga penningar. Af 72 fartyg, som uppbrunnit, äro 7 amerikanska, 9 engelska och 8 franska. imellertid stå engelsmännen främst i afseende vå förlorade ångfartyg, men så ega de också lera sådana, än alla de öfriga folken tillsamnans; af 113 förlorade ångfartyg äro nemlisen 42 engelska, 22 franska och 19 amerianska, deruti naturligtvis icke inbegripet deas många explosioner på de stora floderna och sjöarne inom Förenta Staterna.

19 februari 1859, sida 3

Thumbnail