Article Image
LITTERATUR.
Handbok i Romerska litteraturens historia.
Fritt .bearbetad efter danskan, af Aug. Th
Broman, phil. mag. litter. rom. docens
vid Upsala universitet. Ups:la, Leffler
1855, på Ph. Meijers förlag.
Men har ofta och icke utan skäl anmärkt,
att flert:let af de ynglingar, hvilka genomgått
våra offentliga läroverk, oaktadt ett mångårig!
stud:um af de romereka och. grekiska förfat-
tarne, ,eger en temligen . ofullständig känne-
dom af den klassiska litteraturens historia.
Detta förhållande visar sig vara ganska na-
farligt, om man besinnar att de klassisks
spiåkstudierna i våra dagar idkas på ett helt
annat sätt än förr. På en tid då de gamla
gpråken voro skolans förnämsta läroämne, var
det en möjlighet att redan vid gymnasierna
göra ungdomen bekant med icke så få klas-
siska författare, ehuru vi härmed ingalunda
vilja påstå stt de resultater, till hvilka man
kom, voro sådana man i detta hänseende kun-
nat vänta. I ,vår tid deremot, då de klassi-
ska språken i andra läroämnen erhållit så
många medtäflare inom skolan, ger läraren
sig tvungen att på den egentliga språkunder-;
visningen använda det mesta af den, jemfö-
relsevis knappa tiden, såvida han icke skall
hos ungdomen befara en viss osäkerhet i ele-
menterna. Han bar dertill en särskild an-
ledning, eller om så behöfves en ursäkt i de
betydliga framsteg just denna delaf den klas-
siska filologien, gjort på sednare tider, och
hvilka åt grammatiken, betraktad såsom ve-
tenskap, gifvit en vida större betydelse än
den förut egt. .
Men en klassisk bildning, sådan denna
grundlägges vid elementarläroverket och ut-
bi!das vid universitetet, får ej inskränka sig
till insigt i språkets former, skaplynne,och
grammatisaliska behandling, — den måste
ätven innefatta bekantskap med litteraturen
såsom sådan. Den klassiskt bildade yngiin-
gen bör, känna innehållet och beskaffenheten
af de gamles skrifter, det egendomliga i hvarje
författares skrifsätt och det inflytande han ut-
öfvat på sin samtid. Denna kunskap kan
likväl af de flesta endast till någon del in-
hemtas omedelbart. genom studium af de gam-
les skrifter, emedan blott ett mindre antal af
dessa läses i skolorna, till och med wid uni-
versitetet. I vårt land har man länge känt
bshofvet af en lärobok i den klassiska Jitte-
raturens historia, hvilken, utan att e.a en
onödig och för mången kanske afskräckande
utförlighet, kunde lemna den studerande ung-
domen en öfversigt af de förnämsta litteröra
perso ligheter inom klass citetens gebit; det
är derföre med röje vi här anmäla hr Bro-
mans förtjenstfulla bearbetning af Tregders
romerska litteraturhistoria, et arbete som ji
Danmark. blifvit emotteget med stort bifall,
ock hvarsg värde torde inses äfven deraf, ati
i Tyskland tvenne öfversättningar deraf blif-
vit utgifna samtidigt.
Den svenske utgifvaren af ifrågavarande
arbete har lemnat en öfversättning från dan-
skan, men tillika, der han funnit sådant vara
tjenl:gt, gjort några upplysande tillägg, genom
hvilka denna bearbetning visar sig ega ett
afgjordt företräde icke blott framför det dan-
ska originalet, utan äfven framför de ofvan-
nämnda tvenne tyska öfversättningarne. Hvad
som isynnerhet ökar värdet af ifrågavarande
arbete, jemfördt medede öfriga, är den karak-
teristik utgifvaren meddelat af just de romer-
ska författare, hvilka, jemte det de ilitteratur-
historign intaga ett utmärkt rum, förtjena en
särskild uppmärksamhet af den ungdom som
vid Järoverken sysselsättes. med studium af
dera8 skrifter... Sådana skildringar, vida mera
lefvande och. fullständiga än-i originalet, fin-
ner man, här af. Cicero; Catullus, Horatius,
Juvenalis, Livius, Persius, Plautus, Propertius;
Quintilianus, . Salustius, Tacitus, Terentius,
Tibullus. och, Virgiliuss.. Ref. skulle hafva ön-
skat att utg. hade egnat samma omsorg åt
teckningen af Ovidius, hv Ilken författare, redan
derföre att hans Metamorphoser läsas i de
Thumbnail