Article Image
MINDRE TEATERN. Hr Björkmans recett. T.Il de många, tätt på hvarandra följande nya stycken, hvarmed den Mindre Teatern hållit publiken3 nyfikenbet i oafbruten verk-amhet, och hvilka vittna om hr Torsslows och hans trupps nitiska bemödanden, att, under deana säsong2 öiverflöd af nöjen, ofta servera med nya anrältningar, särdeles från det franska skafferiet, — kommer äfven det i går för första gången gilna skådespelet: Arfvingen, eller de tre röde mänuen, Uppsättningen af detta skådespel är otvifvelakiigt förena Il med ganska stor möda och kostnid; styckets ovanligt stora omfång och många kulissvexlingar, samt åtskilliga praktfulla dekorationer, af utmärkt effekt, vittna om att ingendera blifvit besparad.. Den dramatiserade romanen har, på sednare tider, börjat göra allt större inkräktningar å -cenen. Arfvingen, är en roman — af temmeligen kolossala dimensioner, med en ytterst invecklad intrig — som iklädt sig dramats lefvanda former. Med lifligt intresse och spänd nyfikenhet, följer man det rörliga och händelserika skådespelets utveckling. Mellan hvarje episod, hvarje tablå har fanasien full sysselsättning att söka sammanlänka det romantiska elementets många invecklade intrigtrådar, att fylla luckorna mellan de historiska upplysningar man efter hand inhemtar, för att komma den mystiska gåtans lösning allt närmare på spå-en. — Målningar ur lifvet, utförde med djerf, ofta sann och träffande pensel, framställande de menskliga passionernas förvillelser, åro här effektrikt inflåtade. Uti dessa tablier herrskar ea oupphörlig vexelverkan mellan styckets genier och demoner, dygdens och lastens representanter. Skuggor och dagrar omvexla, ljus och mörker har vexelvis öfverhanden; lasten betjenas nitiskt af egoismen, snikenteten, guldtörsten; dygdens goda genier: oegennyttan, :jelfuppoffringen, tacksamheten vpphöra dock icke att vakia öfver sin siydiling; den goda principen besegrar den onda och dygdens morgonrodnad tvingar slutligen lastens och bro:tets nattsvarta skepnader att besegrade draga sig tillbaka. Vi medhinna ej i dag någoa redogö else för styckets innehåll, men torde en annan gång återkomma dertil!. Hufvudrollerna återgåfvos tillfredsställande. Isynnerhet gaf hr Torsslow den personifierade snikenheten (Moses Gelds part) med högsta grad af fulländning. Recettagaren utförde en annan af hufvudrollerna, och framropades efter pjesens slut. Afven hr Stjernström inropades. Deremot begick publiken den orättvisan att förbise Moses Geld, sannolikt derföre att ro:lens immoraliska karakter kom publiken att glömma den utmärkta talsnz, hvarmed hr Torsslow förstod ati väcka afsky med den trogna uppfattniogen af denna viåriga karakter. De båda franska chansonetterna utfördes sf m:r Lefebvre med vanlig ledighet och sann kcmisk talang. — Huset var utsåldt. I anseende till styckets ovanliga omfång slutades ej spektaklet förr än omkring kl. V,492, hvilken olägenhet likväl kommer att afhjelpas derigenom, att början hädanefter sker kl. 6. Derjerate komma äfven några förkortningar af pjesen att ega rum, så att den ej lärer upptaga synnerligt längre tid än vanligt.

16 mars 1848, sida 3

Thumbnail