Article Image
legier (Chartres) meddelas utan afgift. kIEndas i några få särskilda fall måste vissa procent a inkomsten erläggas såsom skatt till staten. de flesta staterna äro jernvägarne helt och hål lit skatllfria. 6:0 Några Chartres förlina uteslutande privi legier, enligt hvilka inom 20, ja 50 år icke någon annan jernbana inom ett bestämdt af stånd från den, bvarom ansökning blifvit gjord må anläggas; men hvar och en jernväg förblifver för alla tider aktieegarnes egendom. 7:0 Taxan för resande och varors fortskaffande uppgöras på ett ganska liberalt sätt, och i inte! enda fall har staten gjort till vilkor, att trupper, staten tillhöriga effekter, brefposten oct mera dylikt, skola transporteras till billigare pris än andra resande, eller andra varor. 8:0 All åverkan som träffar banan, eller bort: snattande af jernsägen tilihöriga effekter, strat fas på det strängaste; men om genom skadan t. ex. en skenas bortryckande, den resande skadas till lifvet, så kommer detta, enligt lagen: uttryckliga stadgande, att bestraffas såsom brofttmål. 9:o I enskilda stater har rättigheten att inlösa jernvägen blifvit staten förbehållen; dock bar för detta fall en kontant betalning af kapitalet jemte 40 procents ränta, räknad från första inbetalningsdagen, blifvit aktieegarne tillförsäkrad. Aktieteckningar å statens sida. Utom förenämnde allmänna förmåner, användas derjemte omedelbara utvägar vid hvar och en Jernväg, der rörelsen ej är tillräcklig för att gifva en önskad räntevinst åt enskilda spekulanter. I sådant fall utfäster sig staten uti Charters att inlösa en del af aktierna, derest det öfriga antalet kan betäckas medelst teckning. Jordegare och köpmän, hvilka äro bosatte i nejden, taga nu, som jag redan förut haft tillfälle att nämna, en del aktier och staten tager resten. I Virginien fianes en lag, som förbinder staten att, vid hvarje jernvägsanläggning, med ?2, deltaga i aktieteckningen, så vida teckning af enskilda för de 3; föregått. Ingen undersökning af jernvägens nytta, intet framläggande af planer m. m. eger rum; den omständigheten att enskilda öfvertaga 3; af aktierna är ensamt tillräcklig att förmå regeringen till teckning för de 2; som återstå. Virginien eger redan jernvägar till en längd af 335 eng. mil i verksamhet; kostnaderna för dessa uppgå till fem millioner dollars, och hela statens folkmängd uppgick vid 4830 års census endast till 744,648 hvita och 469,757 svarta, då deremot statens ytvidd utgör 3400 geografiska qvadratmil. Som det ej är negrerne tilllåtet att lemna sin vistelseort utom då de följa sina husbönder på res2, så kan man endast räkna 239 hvita per geografisk qvadratmil till den vägfarande allmänheten. Då nu, som jag i en föregående berättelse ådagalagt, den betydligaste delen af jernvägsinkomsten i Nordamerika uppkommer genom trafik af passagerare, så skulle man, med en så obetydhg folkmängd som i MVirginien, sannolikt ej hafva företagit någon jernvägsanläggning, derest icke staten med sådan frikostighet bidragit till densamma. Jernvägsbolagens bankprivilegier. Inrättande af banker, hvarom jag kommer alt i mina följande berättelser utförligare ytira mig, hörer till de fördelaktigaste företag i Förenta Staterna. Antalet af banker är väl i några stater så stort, att bankaktie-eagrnes vinst knappsst går till 6 å 7 proc., men i minga andra stater gifva binkerne en årlig dividend a! 420 proc. och derutöfver. I dessa stater hafva nu bankprivilegier blifvit utdelade med de vilkor, alt bankens aktieegare skola anlägga en viss bestämd jernväg. Vanligtvis måste vid aktiemedlens erläggande ena bälften afsättas för en bestärad Jjernvägsanläggning, tTaedan andra hälften tillfaller. barken som kapitalinsats. Man beräknar att banken ger en räntevinst af 40 till och med 42 procent, men jernvägen endast 4 procent, hvarmed man här i allmönhet finner sig belåten. Staten Georgien hade ännu för fyra år sedan inga jeravägar; enskilda personer ville ej företaga deras anläggande, alldenstund folkmängden, vid sista census, endast uppgick till 299 292 hvita på 2863 geografiska qvadratmil, eller 404 hvita på qvadratmilen. Regeringen fattade då det beslutet att anlägga en hufvudbana af 434 mi!s längd genom den oländigaste delen aflandet med ett anslag af 4 millioner dollars på siatens bekostnad, bvarjemte trenne bolag skulle erhålla bankprivilegier på 25 år, med vilkor att de anlade 500 miljernvägar inom bufvudlinierna för landets rörelse. Kostnaden för de sistnämnda uppgår till 7,200,000 dollars, hvilka nästan helt och hållet blifvit inbetalte af enskilde, emedan staten endast, i egenskap af akticogare, med 609 000 dollars bidragit till trenne mindre vidhängande banor. För närvarande äro i Georgien redan 482 eng. mil jernvägar i verksamhet; de öfriga sträckorna äro till större delen under byggnad, och man hoppas att inom en tid af aderton månader hafva hela detta jernvägsnät färdigt. Således är denna stat, hvars folkmängd ir 4830 endast. uppgick till 404 NE AA

5 november 1846, sida 3

Thumbnail