legier (Chartres) meddelas utan afgift. kIEndas
i några få särskilda fall måste vissa procent a
inkomsten erläggas såsom skatt till staten.
de flesta staterna äro jernvägarne helt och hål
lit skatllfria.
6:0 Några Chartres förlina uteslutande privi
legier, enligt hvilka inom 20, ja 50 år icke
någon annan jernbana inom ett bestämdt af
stånd från den, bvarom ansökning blifvit gjord
må anläggas; men hvar och en jernväg för-
blifver för alla tider aktieegarnes egendom.
7:0 Taxan för resande och varors fortskaffande
uppgöras på ett ganska liberalt sätt, och i inte!
enda fall har staten gjort till vilkor, att trup-
per, staten tillhöriga effekter, brefposten oct
mera dylikt, skola transporteras till billigare
pris än andra resande, eller andra varor.
8:0 All åverkan som träffar banan, eller bort:
snattande af jernsägen tilihöriga effekter, strat
fas på det strängaste; men om genom skadan
t. ex. en skenas bortryckande, den resande ska-
das till lifvet, så kommer detta, enligt lagen:
uttryckliga stadgande, att bestraffas såsom broftt-
mål.
9:o I enskilda stater har rättigheten att in-
lösa jernvägen blifvit staten förbehållen; dock
bar för detta fall en kontant betalning af ka-
pitalet jemte 40 procents ränta, räknad från
första inbetalningsdagen, blifvit aktieegarne till-
försäkrad.
Aktieteckningar å statens sida.
Utom förenämnde allmänna förmåner, använ-
das derjemte omedelbara utvägar vid hvar och en
Jernväg, der rörelsen ej är tillräcklig för att
gifva en önskad räntevinst åt enskilda speku-
lanter. I sådant fall utfäster sig staten uti
Charters att inlösa en del af aktierna, derest
det öfriga antalet kan betäckas medelst teck-
ning. Jordegare och köpmän, hvilka äro bo-
satte i nejden, taga nu, som jag redan förut
haft tillfälle att nämna, en del aktier och sta-
ten tager resten. I Virginien fianes en lag,
som förbinder staten att, vid hvarje jernvägs-
anläggning, med ?2, deltaga i aktieteckningen,
så vida teckning af enskilda för de 3; föregått.
Ingen undersökning af jernvägens nytta, intet
framläggande af planer m. m. eger rum; den
omständigheten att enskilda öfvertaga 3; af ak-
tierna är ensamt tillräcklig att förmå regerin-
gen till teckning för de 2; som återstå. Vir-
ginien eger redan jernvägar till en längd af
335 eng. mil i verksamhet; kostnaderna för
dessa uppgå till fem millioner dollars, och hela
statens folkmängd uppgick vid 4830 års cen-
sus endast till 744,648 hvita och 469,757 svarta,
då deremot statens ytvidd utgör 3400 geogra-
fiska qvadratmil. Som det ej är negrerne till-
låtet att lemna sin vistelseort utom då de följa
sina husbönder på res2, så kan man endast
räkna 239 hvita per geografisk qvadratmil till
den vägfarande allmänheten. Då nu, som jag i
en föregående berättelse ådagalagt, den betyd-
ligaste delen af jernvägsinkomsten i Nordame-
rika uppkommer genom trafik af passagerare,
så skulle man, med en så obetydhg folkmängd
som i MVirginien, sannolikt ej hafva företagit
någon jernvägsanläggning, derest icke staten med
sådan frikostighet bidragit till densamma.
Jernvägsbolagens bankprivilegier.
Inrättande af banker, hvarom jag kommer
alt i mina följande berättelser utförligare ytira
mig, hörer till de fördelaktigaste företag i För-
enta Staterna. Antalet af banker är väl i nå-
gra stater så stort, att bankaktie-eagrnes vinst
knappsst går till 6 å 7 proc., men i minga
andra stater gifva binkerne en årlig dividend a!
420 proc. och derutöfver. I dessa stater hafva
nu bankprivilegier blifvit utdelade med de
vilkor, alt bankens aktieegare skola anlägga en
viss bestämd jernväg. Vanligtvis måste vid ak-
tiemedlens erläggande ena bälften afsättas för
en bestärad Jjernvägsanläggning, tTaedan an-
dra hälften tillfaller. barken som kapitalinsats.
Man beräknar att banken ger en räntevinst af
40 till och med 42 procent, men jernvägen en-
dast 4 procent, hvarmed man här i allmönhet
finner sig belåten.
Staten Georgien hade ännu för fyra år se-
dan inga jeravägar; enskilda personer ville ej
företaga deras anläggande, alldenstund folkmäng-
den, vid sista census, endast uppgick till 299 292
hvita på 2863 geografiska qvadratmil, eller 404
hvita på qvadratmilen. Regeringen fattade då
det beslutet att anlägga en hufvudbana af 434
mi!s längd genom den oländigaste delen aflan-
det med ett anslag af 4 millioner dollars på
siatens bekostnad, bvarjemte trenne bolag skulle
erhålla bankprivilegier på 25 år, med vilkor att
de anlade 500 miljernvägar inom bufvudlinierna
för landets rörelse. Kostnaden för de sistnämn-
da uppgår till 7,200,000 dollars, hvilka nästan
helt och hållet blifvit inbetalte af enskilde, e-
medan staten endast, i egenskap af akticogare,
med 609 000 dollars bidragit till trenne min-
dre vidhängande banor. För närvarande äro i
Georgien redan 482 eng. mil jernvägar i verk-
samhet; de öfriga sträckorna äro till större de-
len under byggnad, och man hoppas att inom
en tid af aderton månader hafva hela detta
jernvägsnät färdigt. Således är denna stat, hvars
folkmängd ir 4830 endast. uppgick till 404
NE AA