SIAM 2 VIllgly VIE VM MIMDRA VIS VISSUNRDUN chef, sjelf eftersett och vakat öfver, att alla fö reskrif.ef blifvit punktligt iekttagna, så hade så kerligen ångfartygets strandning utelifvit oc! Premier-löjtnanten vetat deraf, förr än han er for den af stöten 50 famnar från land. Hvad Premier-löjtnanten i öfrigt anfört on QYarterschefens eller befålhafvarens för vak ter. skyldighet, att iostruera utkiken och at hafva uppsgt öfver allt hvad till fartygets sä kerhet hörde, så röjer detta emdast en afsig att vilja skjuta skulden på ena amman, för hva Premier-löjtnanten sjelf, i främsta rummet, åleget att hålla uppsigt öfver. I afseende på ammärkningen rörande Maneuvre, och Navigering m. m. korrt fört strandningshändelsen, började Premier-löjtranten sin förklaring med påståendet, att jag gilvi Premier-löjtvantens ord den oriktiga tydning, som skulle han, vid solnedgåsgem den 8 Augusti, väntat få sigte af land. Detta påstående förefaller lika obegripligt, som förut anförda förmekande! af strömsättningea; och till vederläggning dera nödsakas jag öka vidlyftigheten, med intagande af hvad Premier löjtoanten i detia afseende, den 12 Augusti 1836, till stations-befålhafvaren rapporterat, nemligen: — — — Sedan fartyget astött på grund, befanns det 30 minuter S. O. rån det räknade stället. Detta var mig så maycket mera oförväntadt, som de ofta verkstälda lodninsarne, så till djup, som lodskott öfverensstämde med räkningea och jag, det oaktadt, vidtog den försigtigheten, att aftomen förut, innoen solnedgången sända kadettem på förtoppen natt hålla utkik och sedan ham derifrån nedkomnit, utan att ha blifvit något varse, infann jeg mmig sjelf der, för att efterse närmaste land, ;som efter räkningen skulle vara på 407 dinstence och hvilket i klart väder synes på andast 20. Detta försigtighetsmått ansåg njag nödvändigt, emedan jag trodde strömmen hafva satt fartyget ostvart om räkningen, men ndå icke mågot land kunde upptäckas och den nander natten fortfarande kursen skulle bära långs land, trodde jeg mig hafva skäl till att fortfara min kurs tills dager, då jag hade ämvat ändra dem och styra mera ostvart hän.n — — — Af denna rapport jemte Premier-löjtnantens bestämda förklarande till krigsrättens protokolt för den 15 November 1836: ,Att Premier-löjtnanten före solnedgången om aftoeen den 8 Augusti skickat kadetten Didron på toppen att efterse land, hvarefter Sekond-löjtnannten Jägersköld och slutligen Premier-löjtnanten sjelf dit uppgått I semma afseende., hade skäligen bordt förväntas, att Premier-löjtnanten icke sculle framkommit med det lika ogrundade, som obetänksamma påståendet, att ban aldrig om aftonen den 8 Augusti väntat eller förmodat, att land kunnat komma i sigte. Den olyckliga utgången har likväl mer än tillräckligt visat, att Premier-löjtnantem haft största auwledning tili en sådan förmodan. Ytterligare har väl Premier-löjtnanten vid demna anmärkningspunkt förklarat, att numera icke kan bestridas den af krigsfiskalea yttrade tankan, att, med att styra 2 a 3 timmar och äfven korrtare, nordlig eller några streck vestlig kurs, hade olyckan förekommits; men tillika påstått sig hafva härvid tagit i betraktaade alla befintliga förhållanden, i afseende på kust:ns sträckning, vindens, sjögångens och väderlekens beskaffenhet, fartygets egenskap, att under närvarande förhållanden löpa genom vattnet samt möjligheiem att kunna klarera. Beträffande kustens sträckaing, så, om den ock vilkorligen antoges hafva varit paralell med kurs-linien, men denna under styrningen något dragits sydostligare och kommit att skära kustens sträckning, lärer ej annat kunnat hända, än det som skedde, utt denna skärning inträffade genom strandning. Hvad vindens, sjögångens och väderlekens beskaffemhet angår, är upplyst, att vinden från middagen den 8 Augusti varit NNW-Lig, således från Nordsjöns vidaste sträckning, luften hela eftermiddagen mulen, kultjen icke aftagamde, utan i början laber, men redan kl. 8 om aftonen frisk bramsegels; hvadan Premier-löjtnarten haft största anledning att aflägsna sig från kusten och styra nordligare. Denna åsigt kan jag minst af allt frånträda, och tror mig böra åter upprepa: att då Premier-löjtnanten trott strömmen hafva satt fartyget ostvart om dess räkning, på hvilken han