justering, utskrifning, tryckning,5) föredragning och bordlaggning 2.ne gånger hos stånden, öfverläggning och beslut derstädes; ) meddelandet deraf åt Expeditions-Utskottet,6) upsättning af underd. skrifv., justering deraf, ) 7) öredragning i Högsta Domstolea, författande och justering at dess .protocoll,8) föredragning i Stats-Rådet,9) svar å Rikssaler, kontraproposition, och sedermera allt detsamma om igen. Man besinne detta och ihågkomme, att; endast för läsningen af civiloch kriminal-lag , förslagen med motiven derföre, samt de vid förslagen gjorda mingfaldiga anmärkningar, jemte svaren derå, äfvensom hvad vid förflune Riksdagar i åtskilliga ämnen förekommit, skulle för ett blifvande Lag-Utskott erfordras åtminstone ett halft års tid. När man derjemte vet att allt hvad Pakets Ständer i afseende aå stiftandet at allmän civiloch kriminal-lag för deras del besluta, ull all kraft och verkan förfaller, samt förthy blifver till intet, så vida ej Kongl. Maj:ts fastställelse derå meddelas före Riksdagens afslutande; så lärer det ock vara temligen uppenbart, hvilka nästan oöfvervinneliga hinder som möta för lagförslagets pröfning och antagande till efterföljd, så vida granskningen skall begynnas och verkställas hos blifvande Ständers Lag-utskott. Må nu de; hvilka af verklig öfvertygelse anse våra nuvarande former ens rimliga tll sitt väsende, betönka huru de för en sådan öfvertygelse kunna ansvara inför förnuftets domstol eller för sina egna samyeten. Hvad som kan uträttas till vinnande en gång af det så länge sökta målet att erhålla en ny lag, har Friherre Stael von Holstein ådagalagt. Vi böra endast tillägga hvad han i samma reservation också antydt, att äfven med andra formaliteter civil-lagförslaget ändå icke vid riksdagen kunnat förekomma tillgranskning, dels emedan det ull kriminal-lag ej var färdigt, och dels emedan civil-lagförslaget icke till Ständerne inkommit, iklädt egenskapen af Kongl. Maj:ts nådiga proposition, eller såsom enskildt riksdagsmans motion: de tvänne enda sätt, på hvilka grundlagarne medgifva lagförslagsframställning till Rikets Ständers eller deras lag-utskotts granskning så att mången, med skäl stadnat i villrådighet om någon verklig alsigt, — och 1 sådan händelse, hvilken — varit med civil-lagförslagets öfverlemnanude, såsom det heter i den dermed följande nådiga skrifvelsen: ändamål att förslaget måtte, till större eller mindre del, i den mån tiden medgaf, af Rikets Ständer gran?skas, äfvensom till den ytterligare behandling å Rikets Stäaders sida, som de sjelfve, i bänsigt till ett så vigtgt föremål, kunde lämpligt pröfva. Ännu i mera: det torde ej saknas män, som vilja påstå, att både lagutskott och Ständer handlat rakt emot grundlagarha, om de företagit till gränskning lagforslag, hvilka hvyarken Konung. eller enskild Riksdagsman proponerat. Ja! det finnes till och med de, som gå så långt i wvilfarelse, att de tro, att det ceremoniella öfverlemnandet till Ständerna af ett förslag, som redån var i hela allmänhetens händer, men på ett sätt, att det näppeligen kunde komma under någon handläggning, skedde just för, att undvika något mera aktivt steg för regeringen i verklig propositionsvag. Vända vi oss åt ett annat håll, saknas icke: heiler rika ämnen till: betraktelser, Från regeringen emanerade i god tid en proposition om den, i Sveriges häfder, ty värr! så vigtiga och lifgifvande frågan om bränvinsbrännivgen. Inom Riksstånden voro likväl då redan i full fart de mest pathetiska motioner och diskussioner, fordömande både bränvinet och producenter och konsumenter. Snart visade sig, att förbannelserna mera Styrdes af stridige intressen, än af ovilja emot sjelfva sakev, och att mycket : också gick derpå ut, att af bränvinsbränningen skapa oerhörda bevillningssummor, mäktiga att fylla ofantliga statsutgifter. Annorlunda hade det gått, om regeringen, under denna allmänna förbistring, jemförlig med dea som uppstod i menniskans första barndom, då man också ville uppföra en orimlig byggnad, mellankommit med ett jemnkningsförslag, som aldrig från något annat håll kunde såmotiveras, som från det, hvarest fem års erfarenhet, utan inverkan af skefva åsigter och stridiga mteressen, låg i vågskålen. Vid afvägandet af den gällande författningens brister, är det sannolikt, att det ådragit sig största uppmärksamhet, och i mohn af förtjenst, blifvit en vägledning vid uppgörandet af ett förslag till ny författning, j stället att detta efter åtta månaders förlopp, framkom med alla den gamla författningens iyten, och dertill flera nya, ännu mera framskjutande. Ester andra 8 månaders förlopp emanerade en modifierad: upplaga af samma förslag, som utgör. grunden till nu gällande bränvinsförfattning, hvaröfver, såsom ännu för tidigt, vi ej tillåta oss annat omdöme än, att, från den moraliska sidan betraktad, den ej synes hafra något företräde framför dess föregångare. Så vidt uti, vårt land för det närvarande sig göra lå-. ter, hade beredelse icke saknats, att genom före riksdagens början utgifna tryckte afhandlingar, inbilla mången attde indirekta skatterna ega företräde framför alla andra sätt, att utgöra statsbördorna. Ett stort interesse — Y Reservanten har här förbigått att nämna justering