inom Skellefter socken någet minskats 2tt böma I efter afskeppningen, ehuru denna otwifwel aktigt skulle utfallit till förre proportion, om ide den allmänt öfwerklagade fraktbristen un: der sistl. år inträffat. Deremot har utskeppningen af berörde pjeser under ifrägawararde ridskifte härifrån warit betodligare ån någons sin tillförene. De till utrikes ort afgängne waror hafwa afskeppats med inalles 190 fartyg om tillhopa 19,535 läster, af bwilka fartyg 35 tillhört Swerge, 96 Finland, 55 Norrige, 1 Belgien, 1 Holland, I Enaland, och 1 Frankriic. Daktadt den fora brissen på fraktlägendeter år säledes denna bandelsflotta högjl betydlig, särdeles på denna af: lägsna ort. Beträffande ulrikeserportens rigining, få hafwa af berörde fartyg 35 förpassats til Norra frankrike, 2 til Marseille, 2 till Bet: gien, 1 till Liefabon, 1 till Barcelona, 10 till Wismar, I till Rostock 30 till Lybeck, 16 till Kiel, 32 till Köpenhamn, 1 till Odense, i ni Hadersleben, 2 til Apenrade, : til Ekernförde, 1 till Kappelln, 10 till Flensburg, 10 till Holtenau, 3 till Brahestad, I til Ser gen, 13 till London och 17 till Åifkilliga ans dra platser i England. — Staden eger numera endast 6 fartyg der: af 5 uteslutande warit sysselsatta wid den inrikes sjötrafifen, hwilken fån denna stad pedrifwits med inalles 33 fartyg om tillfammans 1677 läster. Den har såfom tillförene hufwudsakligen warit rigtad på Stockholm samt omfattat egentligen trädwaror tjära samt några particr Renshudar. Från huf. wudssstaden hafwa oc ortens förnödenhetsartiklar nära uteslutande hemtats. Iidkoms mande Sågar och Fabriker samt deras antal, så hafwa de icke undergått nägon förändring mot 1852. Likaså har ej eller någon förän: dring med hamnarne inträffat, men en far stageplats i stadens norra inlopp har under det sistförflutna året ide begagnats, nemligen Swinöra. Den nyttjades några år för Gel. liwarawerkens räkning, men är numera Ef wergifwen tills widare. Tuiluppbörden här och i: Skellefteå har under 1853 uppgått till 25,675 Nor 39 få. 8 rst. B:co, samt säledes minskats til unge: får 3 mot 1852 års, hwilket härrör af min stad erport af sparrar från Skelleftcå och lägre införtullningar, Tullbewakning har blifwit nöjaftigt hand: hafd med tillhjelp af 4 extrabetjenter, 2:ne bär wid stationen och 2:ne i Skellefteä, hwil: sas arwode tillhopa efter Tullkammarens blifwit bestämda til 123 Ror, fom wisserligen på det hela är gaaska ringa. Slutligen föreslår Tulltammarer på grund af ben starka sjöfarten inom disiriktet fom öfwerstiger den inom Luieå att FJagtuvofy: ningsmannens station måtte förflyttas från Luleå till Piteå. De från Tullkammaren härstädes och Skel, lefteå Jnspection exporterade waror till ut rikes orter hafwa bestått af: 105,366 si. fpar: rar under 9 tum, 28,962 Bjelkar af 8 tum och deröfwer, 29,902 tolfter Bräder, 34.027 oe i00 T:r Plankor, 780 st. Spiror, 4005 tunnor Tjära, 66 famnar Björkwed, 436 fi. Årväm: nen, 54 fi. spakämnen 60 st. Bandssakar, 1446 skepp. Staångjern. — Karantänskommissionen meddelar att wägen öfwer Haparanda till Finland numera är tillåtenatt passera sedan finska hamnarna blifwit förklarade fria frän kolera. (N. p.) Utdrag ur Söderhamns Sjö Tulfam mares berattelse för år 1853. Handeln har under året bedrifwits af 26 Handlande, den på utrikes orter bufwvudfafs LI 8 Fr C—