Article Image
att skolans läseterminer enligt vår äsigt borde så till vida utsträckas, att undervisningen komme att fortgå under 40 i stället för 65 veckor af årets 52, dock måhända med minskning af läsetimmarnes antal från 32 till 30, så synes det oss obestridligt, att med antagande af vår organisationsplan en tillräckligt stor tidsbesparing skulle vinnas för att medgifva elementarstudiernas afslutning vid 17 års ålder, äfven om något mer tid än hittills egnades åt de s. k. öfningsämnena. Då det nemligen måste vara ett mål för elementarskolans sträfvanden att meddela sina lärjungar en, så vidt sig göra låter, harmonisk bildning, så intaga dessa undervisningsämnen naturligen en framstående plats såsom representerande bildningens estetiska sida. Gymnastiken i förening med vapenöfningar — hvilka senare torde kunna så långt utsträckas, att dermed en god grund vore lagd för den bildade ungdomens uppöfvande till ett dugligt underbefäl inom landtvärnet — stärker kroppen på samma gång den förlänar den behag och smidighet, väcker och underhåller bågen för nyttigt kroppsarbete samt — och detta är det vigtigaste — bidrager att utbilda den känsla af egen kraft och sjelfständighet, som utgöra nödvändiga vilkor tör en verklig frihetsoch fosterlandskärlek. Undervisningen i teckning, der den rätt handbafves, väcker och utbildar skönhetssinnet, skärper iakttagelseförmågan och medför derjemte mångfaldiga fördelar för det praktiska lifvet. Hvad slutligen musiken beträffar, så finnes väl ingen, såvida icke hans öra är alldeles oemottagligt för tonernas vågor, som icke känner och erkänner den underbara makt, de ega att förädla hågen och dämpa lidelserna. Vi hafva i det föregående yttrat och ha naturligtvis vid vår framställning utgått från den förutsättningen, att den organisationsplan för elementarläroverket, vi i korthet tecknat, skulle vara under nuvarande förhållanden praktiskt utförbar. Häremot torde dock åtskilliga inkast kunna göras, och vi erkänna, att svårigheter här såsom vid alla genomgripande förändringar måste möta. En svårighet låge naturligen deri, att, då man på läraren komme att ställa andra fordringar än dem, hvilka han hittills sökt att tillmötesgå, uppgiften måhända skulle komma att öfverstiga hans krafter. Denna fara torde dock derigenom kunna afvärjas, att förändringen, såsom ju sakens egen natur kräfver, ej genomfördes brådstört utan så småningom, samt framför allt derigenom, att lärarebildningen, i enlighet med ett af regeringen för ej lång tid tillbaka framlagdt, men af riksdagen då förkastadt förslag, underlättades och befordrades genom inrättande af en särskild anstalt för utbildning af pedagogisk färdighet hos blifvande elementarlärare. En annan svårighet erbjuder utan tvifvel den ekonomiska sidan af saken, på hvilken vi icke ha tillfälle att vidare inlåta oss. Då emellertid antalet af latingymnasier torde kunna inskränkas till 5 å 6, af realgymnasier till 4, samt de blifvande elementarskolorna naturligen ej komma att taga lika stora lärarekrafter i anspråk, som de nuvarande, så torde icke heller denna svårighet vara alldeles oöfvervinnerlig. Men låt vara, att betydliga uppoffringar måste göras; äro de nödvändiga, fordrar dem statens väl och tidens kraf, så måste vi underkasta oss dem i den vissa öfvertygelsen, att de i en framtid skola befinnas vara gjorda till välsignelse. L. — .. rnn ———

8 november 1871, sida 3

Thumbnail