rol. Herr Westermarck ätergaf med mycket lif, men tillika med en anmärkningsvärd moderation Caligulas rol, för hvilken hr W:s röst och deklamation bättre passar, än för någon af de roler, hr W. hittills uppträdt i. Herr Gustafsson var en förträfflig Merovig, och bland birolerna var knappt någon egentligen illa utförd. Uppsättningen är omsorgsfull, ja praktfull. En ny inhemsk operett benämnd Zemfira kommer att uppföras å denna teater. sSvenska nationa!dansaresällskapet, hvilket under teaterdirektör Rohdes ledning i höstas begaf sig på en konstresa till utlandet har sedan lång tid tillbaka alldeles försvunnit från vår odservationskrets. Visserligen ha vi då och då i Norrköpings Tidn. påträffat reseskildringar undertecknade Pehr L., under hvilken signatur döljer sig en af dem, som med hr Rohde anträdde ofvannämnda konstresa, mon då brefskrifvaren på mycket länge ej talat ett ord om sina reskamrater, förmodade vi att han skiljt sig från dessa. Afett bref, dateradt Weimar d. 12 Mars, infördt i ofvansagde tidning, framgår emellertid, att sällskapet ännu håller tillsammans och att det vid tiden för brefvets afsändande uppträdde å hofteatern i Weimar. Derifrån skulle färden ställas till Leipzig. Sjöolyckor under året 1869. Enligt den nyligen af Burean Veritas i Paris utgifna årsberättelsen för 1869 gingo under sistnämnda år 2612 fartyg at olika nationalitet törlorade. Utaf dem voro 159 ångfartyg. Beträffande sättet för deras förolyckande meddelas vidare att 128 blefvo ölverseglade, 139 kondemnerade, 1231 strandade, 214 blefvo öfvergifna af besättningarne, 400 sjönko i öppen sjö, 89 brunno upp på hafvet, 4 gingo törlorade i följd af explosion, 21 förstördes genom is, 219 hafva at obekanta orsaker gått förlorade och 167 saknas. — Med hänseende till nationaliteten voro 1172 engelsmän, 199 amerikanare, 279 fransmän, 201 nordtyskar, 101 holländare, 105 normän, 90 italienare, 48 danskar, 28 österrikare, 36 spaniorer, 52 svenskar, 30 ryssar, 18 greker, 11 portugiser, 2 belgier, 4 turkar, 5 brasilianare, 6 chilenser, 11 tillhörde åtskilliga andra nationer, och angående 214 är man i okunnighet, hvilken nations flagga de fört. — Efter samma berättelse förolyckades år 1868 fartyg till ett antal af 2371, år 1867 gingo 3045 och år 1866 2932 fartyg förlorade. Statens jernvägstrafik år 1869. Af en i dessa dagar af jernvägstrafikstyrelsen till civilministern aflåten promemoria finner man, att statsbanorna under år 1869 lemnat ett långt gynnsammare resultat än föregående året. Den s. k. utgiftsprocenten, eller utgifterna för drift och underhåll i törhållande till inkomsterna, hade nemligen nedgått till 56,1 4, och under årets lopp hade till statsverket inbetalts ett belopp motsvarande 2,8 94 af totala byggnadskapitalet. Ur promemorian meddela vi for öfrigt töljande uppgifter: Trafikinkomsterna hade utgjort 6,173,167 rdr och utgifterna för drift och underhåll 3,490,275 rdr. Den statskontoret tillkommande andel af tratikmedlen utgjorde 2,443,8357 rdr, hvilket öfverstiger den summa som beräknats insly ta till statsve ket (2,257,000 rdr) med 186,837 rdr. Utgilterna för drift och underhåll utgjorde i procent af inkomsterna 56,1 9. Inkomsterna pr banmil uppgingo till 61,233 rdr och utgifterna pr d:o till 34,353 rdr. Inkomsterna ofverskjuta driftoch underhållskostnaden i 2 af anslagna byggnadskapitalet med 3,3 7 och at totala d:o med 3,1 26; den under årets lopp till statsverket inbetalda summan uppgår i 4 af anslagna byggnadskapitalet till 3 24 och af totala d:o till 2,8 2. — Tratiken hade under året tillökats såväl å statens som de enskilda jernvägarne, på de förstnamnda med nära 19 2, på Gefle-Dala-jernvägen med nära 25 4 och på de enskilda jernvägarne med 333:4 24. Statsbanornas längd utgör f. n. (utom sammanbindningsbanan i Stockholm) 103,9 mil, hvaraf Arvikabanan utgör 3,2 mil; Gefle-Dala-banans längd är 5,6 mil och de öfriga enskilda jernvägarnes 98,5 mil. Riksbankens ställning. Veckorapporten för d. 12 d:s utvisar atv sedan förra uppgiften