verlätande åt ett aktiebolag, utlöses med 240 rdr pr lott. Till interimstyrelse för att uppgöra köp om Uddeholmsegendomarne valdes bruksegarne C. G. Uggla, C. v. Stockenström, B. v. Geijer, major O. Falk och öfverste Wijkander. Vid samma tillfälle beslöt Uddeholms bolag godkänna sin styrelses åvgärd att teckna bolaget för 75,000 rdrs delaktighet i det tillimnade bolaget för byggande af en jernväg från Filipstad förbi Dejefors till Fryksta på nordvestra stambanan. Det upplystes, att denna jernvägs öfre del skulle blifva smalspårig (3 2 fot), men den nedre delen, ämnad att trafikeras af statsbanan, lika bredspårig, som denna. Hela kostnaden beräknades till 2,736,000 rdr, hvaraf man ville upplåna hälften, hoppades såsom statsbidrag erhålla en sjerdedel och skulle tillskjuta den återstående fjerdedelen, 684,000 rdr tördelade i 6840 lotter om 100 rdr. Af dessa sades vidpass 4,000, eller inemot 44, nu vara tecknade i orten. Dessutom beslöt bolaget förena sig med Dejefors, Qwartorp, Mölnbacka m. fl. om byggande af en mindre jernväg af mera enskild natur, från Westerdalelfven vid Utsjö by genom Malungs socken i Dalarne till Skepparsjön. Denna lilla jernväg är beräknad att kosta vidpass 3. million och hör icke till dem, som ifrågasätta att erhålla statsbidrag.