vattenpelare som bildar sig i cylindern öfver koögat skall bidraga till ljusets inkustande. Sex mindre maskiner, på olika ställen i skeppet, och hvilka alla få inga från pannorna till den stora ångmaskinen, såtas i gång för att drifva frisk luft genom rörledninsen rundt omkring skeppet, medan tillströmningen ill dessa maskiner och afförandet af den förderfvade luften sker genom den förut omtalade ventilationsskorstenen, hvilken är lika hög som tornen. Befinner sig skeppet i ett kallt klimat, sättas dessutom gång värmledningar, hvilka äfven finnas öfverallt. Skeppet seglar i väg, böljorna höras bryta öfver däcket, slå mot tornen, skorstenarne, askbrunnarne och luckkarmarne; men nere i denna undervattensverld lefver manskapet godt och sundt; den har ju luft, någorlunda ljust och troligen god mat. Hvad behöfver väl en menniska mera för en tid, äfven om man vet. att taket på ens hus vanligen icke sticker upp öfver hafsytan. Besättningen ombord på Miantonomoh består utom chefen af 24 officerare och underofficerare, af hvilka icke mindre än 11 äro maskinister, samt 176 man. Bland officerarne bemärkes en vacker ung man som förlorat en arm utanför Mobile. Många nationaliteter äro representerade bland matroserna och ofta möter man ett negeransigte. De flesta äro yngre, magert, kraftigt folk, alla iklädda de bekanta utmärkta blåa skjortorna. Alla röka de skäggtobak — åtminstone antyder lukten detta. Så lyder den danska beskrifningen på detta fartyg. För den som närmare tagit kännedom om monitorn ÅJohn Enesson är det klart att i de flesta afseenden dessa fartygs detaljer blifvit på ett fullkomligt indentiskt sätt anordnade. I vissa andra fall åter synes Miantonomohstå framför den nyssnämnde svenske monitorn. Särskildt synes ventilationsskorstenen vara ett vigtigt tillägg till on monitors utrustning, såsom suppleerande de luftledningar, hvilka finnas i kanontornet. Troligt är att denna ventilationsskorsten jemte den amerikanska monitorns större längd gjort att densamma kunnat tillryggalägga resan öfver Atlanten — en färd som John Eriesson säges icke kunna göra efter. En nyttig förbättring är äfven platformen öfver däcket, på hvilken manskapet kan homta frisk luft. En dylik är dock mycket lätt att åvägabringa, och vi ha hört att fråga lär vara om att bygga dylika äfven på våra svenska monitorer.