orne skolgossen har nu vid mogen ålder enom rika gåfvor. för inrättandet af nämnde rovincialläkaretjenst, för upprättandet af en ast folkskola i sin födelsebygd m. m., visat utt han ännu i troget minne förvarar den ort, ler hans barnaär förflutit. Skeppsbrutna. Sistl. Thorsdag berätade vi, att en engelsk brigg, Elizabeth, från Whitby strandat straxt norr om Nidingen och att man förmodade det hela besättningen funnit sin graf i vågorna. I danska tidningar äsa vi dock nu, att sistl. Onsdag från Als, vid Mariager-tjorden vid Jutland, varseblefs en båt, i hvilken menniskor tycktes röra sig. Vid närmare efterseende upptäcktes det att i båten befunno sig 5 skeppsbrutna sjömän, hvara 3 voro ihjelfrusna. Det var HElizabeths be sättning. De 5 letvande fördes i land, de all omsorg och läkarevård egnades dem. De räddade äro: kaptenen, styrmannen, en timmerman, kocken och en matros. Yvå af den lida emellertid at kallbrand i sötter, händer och armar. De hade måst ötvergitva tartyge natten till Tisdagen. — De tre döde skulle . Lördags begratvas på Åls kyrkogård. D:r Ulrichs gymnastik-institut i Bremen har under tiden mellan d. 1 Juli 1864 och d. 1 Juli 1865 varit besökt at 142 pa rienter, 68 qvinliga och 74 manliga. Af dessvoro 12 personer under 10 är, 67 mellan 10 och 20, 21 mellan 20 och 30, 13 mellan 30 och 40, 16 mellan 40 och 50, 8 mellan 50 och 60 och 5 mellan 60 och 70 år. Ett anmärkningsvardt förhållande, En härstädes bosatt person, som d. 27 sist. Februari medföljde snälltäget härifrån till Stockholm, har till N. D. A. insändt en längre uppsats, hvarur vi meddela följande episod, nvaraf den töga hugnesamma underrättelsen inhemtas, att en passagerare å Statens jernvägar törst s dagar efter ankomsten till destinationsorten eger räwighet att fordra redovisning för af honom aflemnadt, men sedermera ej) bekommet passageraregods. Det otormliga och orättvisa i en sådan lagparagraf är allt för i ögonen fallande för att man icke bör kunna hoppas på en snar ändring deraf. Händelsen talar i öfrigt för sig sjelt, hvarföre vi återgifxva den utan vidare reflexioner: Ins. löste i Göteborg sin biljett, begärde sakernas uppvägning samt betalte och erhöll qvittens pu ofvervigten samt nummer på sakerna. Vid tageus ombytande i Finnerödja på Onsdags morgon befunnos dock hans saker borta, nemligen en kappsäck, innehållande förutom den resandes garderob äfven dokumenter, hvarförutan intet af honom kunde i Stockholm uträttas. Egaren af kappsäcken erhöll dock i Finnerodja det lör tillfället lugnande svar, att den skulle samma afton anlända till Stockholm med snälltaget. Man fortsatte resan med blandadt tåg till Stockholm obehindradt af snö Onsdags afton, men snälltaget uteblet, troligen genom det svaga lokomotiv, som i snöväder begagnats för detsamma. Om Thorsdags mor: gon insann sig egaren al kappsäcken vid bangården iör att afhemta nämnda persedel, men erhöll då det besked, att alla tågen för dagen voro inställda. Den resande vände sig då till trafikdircktören Wallin och begärde upplysning i saken samt underrättade, att han vore rest till Stockholm i nödvändiga affärer och att hans tid vore för dyrbar att blifva uppehallen utaf sådant slarf, samt frågade när kappsäcken kunde anlända, samt om ej den resande hade rättighet att anskaffa sig nödig garderob. Derpå erhölls det svar, att jernvägen 4j hade något att göra med om den resande skaflade sig nödig garderob, samt upplästes en jiorordning, som säger, att först efter 8 dagars tid är statens jernväg skyldig att redovisa för det bagagegods (passagerare-gods), som emottages. Den resande base saledes intet annat att göra än att antingen afvakta kappsäckens ankomst eller ock på egen bekostnad anskaffa sig ny garderob. Den resande väntade äfven Fredagen, och, ouktadt tvenne tåg samma dag anlände, fanns ej nämnda persedel med. Af hr löjtnant Oman afspisades den i förlägenhet stadde eparen med det korta beskedet: Åden lär vara i Sköf de). Saledes måste en dag åter afbidas, och först om Lördags afton anlände nämnda kappsäck. Ofvannämnda tilldragelse utvisar, att en passagerare har ingen rättighet att fordra sina saker vid framkomsten till destinationsorten förr än efter 8 dagar, och bör hvar och en, som ej känner nämnda förordning, lägga det på minnet, ty oersättliga förluster kunna på ett sådant vis uppstå, utan att derför statens jernväg star i ringaste ansvarighet. Vore det ej på sin plats, att om ej en sådan paragraf rent af utströks, en ändring borde införas, som sade, att all den förlust, som på ett sådant vis drabbar en passagerare, skulle, så svart det blefve utrönt, genom hvilken af statens tjenstepersonals slarf det blifvit begånget, genast al nämnda person ersättas, hvarigenom kunde undvikas, att den resande afspisades med den hugnande utsigten att först om 8 dagar få väcka anspråk på ersättning. Carl XV:s stipendium. Medlemmar at Lunds samhälle hatva öfverlemnat till akademiska föreningen derstädes 5,000 rdr, som hlifvit Sammanskjiutna för att fira representa