sarp och Wallåkra hafva d. 5 och 6 sistl. Februari blifvit undersökta af jernvägsintendenten kapt. Frykholm, kem. prof. Blomstrand och förste landtmäteren Gustafsson, hvilka afgifvit ett utlåtande, hvari bl. a. yttras: Enligt företedda handlingar innehålla de förenade Wrams och Bosarpsfälten 10,900 tld inmutad mark, der enligt all anlednina stenkol öfverallt förekomma. Men äfven utan antagande, att de enskilda flotserna stå i oafbrutet sammanhang med hvarandra, ger dock den ofvan antydda beräkningen tillräckligt vid handen, att tillgången på stenkol i de redan med säkerhet bekanta arbetssälten är så riklig, att dessas verksamma bearbetande måste blifva af stor betydelse för framtiden. I afseende på belägenheten af ofvannämnde grusvor, hvilka hittills blifvit satta i arbete samt lättheten att utforlsla deras produkter till närmaste hamn eller jernvägsstation, bemärkes: wallakra grufvor ligga inom 5,000 fots afstånd från Wallåkra station å Helsingborg-Eslöf jernväg, 14 mil från Helsingborg, 2.2 mil från Landskrona och 3.2 mil från Eslöss station å södra stambanan — en belägenhet, som gör transporterna från dessa grufvor särdeles beqväma. Från Warms och Bosarps kolgrufvor måste torslingen nu ske med hästar och hjuldon på vägar, som till en det äro ganska dåliga, och är väglängden till Helsingborg 218 mil fran Wrams och 134 ; mil från Bosarpsfältet samt till Wallåkra 13 . mil från det förra och 114 mil från det sistnämnda, och betalas enligt uppgift körslor med 40 öre pr t:a kol från Wramsfältet och 45 öre från Bosarpsfältet till Wallåkra station. Till lättnad för transporterna irån nämnda grufvor äro egarne betänkta på anläggning af en jernväg och har löjtn. vid Vägoch Vattenbyggnadskåren Gagner nyligen efter uppdrag verkställt undersökning och uppgjort plan tili en dylik jernväg samt derom meddelat följande: Jernvägen skulle nära Ramlösa station utgå från Helsingborg-Eslöfbanan, passera Ramlösa brunn tätt söder om dervarande hotel och derefter, förbi Mörarp och Risekattslösa, framlöpa till Wrams grulvor via SSnorrehusenX, dit jernvägens längd blefve från utgångspunkten å Helsingborgsbanan 64,600 fot och från Helsingborg bangård nära 2,, mil. Jernvägen skulle lika med Statens jernvägar och Helsingborgsbanan erhålla en spårvidd af 4,5 fot (4 fot 81; tum eng. mått), men en öfverbyggnad med skenor af endast 12 skalp. vigt pr löpande fot, som likväl medgifver att å denna bana föra godsvagnar med samma vigt och last, som begagnas å statens banor. För att minska jordarbetena och derigenom anläggningskostnaden, skulle jernvägens motlutningar, enligt hr Gagners förslag, blifva till Wram högst 1,30 eller närmast grufvorna 1,5, samt derifrån till Ramlösa högst 1,80 — stigningar, som lära med ringa kostnader kunna väsendtligen förminskas. Kostnaden för denna jernväg, exclusive lokomotiv och vagnar, är af hr Gagner beräknad till 400,000 rdr rmt. Det synes oss, som borde anläggningen af en dylik jernväg väl betala sig, ty om t. ex. 1,000 tunnor stenkol dagligen brötos i Wramsfältet, skulle derför, enligt nu gällande forslingspris, 40 öre prtunna, 400 rdr dagligen tillfalla jernvägen eller på 300 dagar 120,000 rdr. Men det vore icke endast koltransporten, som ifrågakomme på denna jernväg. Stationen vid Ramlösa brunn och Mörarps gästgisvaregärd skulle föranleda en rörelso med passagerare och gods, som blefve högst betydliga. Dessutom skulle jernvägen mellan Ramlösa och trakten af Rosenlund eller Mörarp (omkring 1 mil) kunna betraktas som en del af den jernvägslinie Helsingborg—Ljungbyhed— Hessleholn, hvilken förut är påtänkt ock föreslagen. Beträffande användbarheten af ifrågavarande Liasbildningen tillhörande stenkol, få vi hänvisa till intyg af trafikehefen Sturnegk och lokomotivförareförmannen Westerström vid Landskrona och Helsingborgs jernvägar, hvars alla lokomotiv blifvit under tre målrader eldade endast med dessa kol, hvilket blifvit för dessa jernvägar billigare, än att använda engelska kol. De skånska stenkolen gifva visserligen mindre värme än goda engelska kol och hafva vida mer än sådana dels lemnat aska i lokomotivens eldstäder, hvilken olägenhet för de korta turerna å dessa Jernvägar ansetts vara af ringa betydelse, dels ock visat sig under gång utkasta gnistor, men deremot hafva de visat flera fördelar såsom att ej slagga, ej angripa rostjernen och ej afsätta något nämnvärdt sot, fördelar, hvilka äfven måste göra sig gällande vid dessa kols auvändande uti enskild hushållning. Ifrågavarande stenkol måste vid jernhandteringen genom sin ringa svafvelhalt till och med bafva ett afgjordt företräde framför engelska kol. Den uti skånska stenkolsgrufvorna, synnerligen vid Wallåkra förekommande flis har oaktadt sin ringa kolhalt dock visat mycken användbarhet genom sin egenskap att i eldstäder underhålla en långvarig värme, hvilket ock gjort den mycket begärlig bland ortens befolkning. Den eldfasta lera, som isynnerhet vid Wallåkra förekommer i betydlig mängd och af flera variationer, synes kunna erhålla en vidtomfattande användning, i betraktande af den utsträckning lerfabrikationen i senare tider vunnit i flera länder och af den lätthet och jemförelsevis ringa kostnad, hvarmed den här kan åtkommas samt på jernväg i mer eller mindre bearbetadt tillstånd från stället bortföras. Kristianstads läns hushällningssällskap inbjuder genom en komite, bestående af hrr F. Gyllenkrook, B. Meijer och R. Horn, Kristianstads och angränsande läns invånare till ett möte i Kristianstad d. 10 d:s i ändamål att diskutera och antaga stadgar för ett försäkringsbolag för nötboskapDjerfva häststölder hafva på senare tiden slersaldiga gånger blifvit begångna i iäääwls