TVIIRUT SKÄL SUUL MI —1—kJ 17f71 0 41711 snart med hvarandra sammanviga den curopeiska och den amerikanska kontinenten, nemligen den atlantiska telegrafkabelns pågående nedläggning. Times har redan från sin korresp. ombord på Great Eastern, mr William Russell, erhållit ett bref, dateradt: Jätteskeppet d. 14 d:s. Han skrifver bland annat: Då detta bref kommer till allmänhetens kännedom, skall Great Eastern redan hafva börjat sin afventyrliga resa (med kabelns nedläggande). Det är onödigt att förklara alla de nästan oändliga försigtighetsmått, hvilka vidtagits, för att försäkra verket om framgång. Kabeln är ännu i samma goda tillstånd som då den profvades, och hela dess elektriska tillstånd är sådant, som äfven den störste aktieegare kan önska sig. Kabeln har nu en tid varit förenad och två gånger om dagen, morgon och afton, skickas depescher derigenom. Förliden vecka experimenterade man med en mängd instrumenter, för att öfvertyga sig om den största snabbhet, hvarmed man skulle kunna arbeta med ett tungt batteri. Det bästa af dessa instrumenter var uppfunnet af mr Varley och med detsamma kunde lätt arbetas genom hela kabelns längd af 2,500 eng. mil med en medelsnabbhet af omkring fyra ord i minnten. Guttaperchans isolerande egenskaper ökas alltid genom den ytttre tryckningen. Man beräknar, att, sedan kabeln sänkts ned i hafvets förfärande djup, vattnets vigt ofvanifrån skall gifva densamma en tryckning af omkring 21 tons på hvarje tums genomskärning. Under deuna ofantliga tyngd skall den isolerande massan sannolikt minskas med en tredjedel och så sammantryckas på alla sidor, att både ledningen och isoleringen skola på det högsta förbättras. Under kabelns utläggning skola signaler skickas till Valentia (på Irland) på hvar semtionde eng. mil af kabeln, som blir utlagd. På så sätt skall det vara mycket lätt för allmänheten att följa Great Easterns lopp på hvarje karta. Alla säga, att Great Eastern skall lemna Themsen med mer än 25,000 tons 1 sig, en börda nästan lika stor som hela den flotta kunde ha fört, med hvilken Nelson utkämpade striden vid Trafalgar. Alla tunga saker äro stufvade så högt som möjligt, för att motväga att fartygets bog komme att rulla i sjön. Allt löpande gods har borttagits från riggen, för att undvika möjligheten af att någonting skulle falla uppifrån ned i utlåggningsmaskineriet. Några stänger ha sänkts och knappast en enda bom bär segel. De många hyttorna och verkstäderna ha försvunnit från däck, men deras platser ha mer än fyllts af en mängd olika saker, ledningstrådar, bojlinerundlar, gigantiska bojar för att simma öfver kabeln på olika djup fran 600 till 3,000 famnar, och dertill kommer hela utläggningsapparaten. Så vidt man kunnat finna af flera preliminära försök är kabeln i det bästa tillstånd. Hela den stab, som är Åthe Telegraph Construction and Maintenance Company och the Atlantic Company ansvarig för kabelns lyckliga nedläggande, är nu ombord. Hrr Canning, Clifford och Temple hafva ingeniörsarbetet på sin lott och hr de Sautz de elektriska detaljerna. Hrj Varley representerar det Atlantiska bolagets intressen och professor Thompson fungerar såsom vetenskaplig skiljedomare i händelse någon meningsolikhet skulle uppstå mellan mr Varley och mr de Sautz. Varley medför ett försegladt telegram från direktörerna för Atlantiska Bolaget, hvilket (telegram) skall öfverlemnas till mr Cannmg vid Great Easterns lyckliga ankomst till Newsoundland, och af honom genast återskickas till London. Ett annat svarstelegram skall sändas af direktörerna, vid hvars emottagande i Newfoundland och afsändandet af ett nytt svar derpå linien skall vara i tillstånd att arbeta och betraktas såsom formligt emottagen af Atlantiska Bolaget. Great Eastern lemnar i morgon sin närvarande ankarplats vid the Dows och väntas skola komma tiil Valentia nästk. Onsdags middag. Den kustända, som skall sammanknytas med bufvudkabeln, har ännu icke blifvit utlagd, men den skall troligen vara färdig före fartygets ankomst till Irlands vestkust. Sammanlödningen med kuständan skall helt visst upptaga större delen af dagen, och nästa Thorsdags afton (således i dag) ångar Great Eastern ut till sjös, åtföljd af Terrible och Sphinx (örlogsfartyg) samt Hawkk, som gör det sällskap med en del nyfikna ombord c:a 30 eller 40 eng. mil. I afseende på kreaturskomfort är denna -hafvens stora stad väl försedd. Högar af vegetabilier, hela lag af hönsburar fyllda med nästan oräkneliga fjäderfän, 100 får, 30 oxar, förutom mjölkkor och många stior med de bästa svin man kunde få i Hampshire, upptaga den främre delen af skeppet, medan det öfriga är upplåtet åt utläggningsmaskineriet, bojar, båtar etc. Ett stort antal yachter väntas i natt, för att åse det stora ekeppets afsegling och flera ha, säges det, gått i förväg, för att möta det vid Valentia. Det tredje ämnet af intresse för dagen är det stora eskadermötet i England och Frankrike. Tvenne franska pansarskepp och en kanonbåt ha redan anländt till Plymouth, hvilka antagligen medfört inbjudning från kejsar Napoleon till den engelska pansarflottan om att besöka Brest och Cherbourg. Äfven ett turkiskt krigsskepp ankom till Plymouth i fredags och söndags ditväntades österrikiska fregatten Fredrik. Prinsen af Wales skulle ditkomma såsom i förgår. böln. 2eit. tör d. 17 d:s meddelar, att förutom nämnda makter äfven Preussen, Spanien och Sverige (samt Danmark och Italien?) skola deltaga i revyen, till största delen med fregatter och korvetter, hvilka nyttjas som öfningstartyg för kadetterna. De mera ansedda främmande tidningarne diskutera alltjemt kongressfrågan. Londonertidningen International, som anses tör ett officiöst blad, förklarar sig kunna meddela, att lord Russel nu är gynsamt stämd för en kongress, dock under de vilkor, att Förenta Staterna deltaga i densamma och att den hålles i London i st. f. i Paris. Den otflciösa pressen i Wien och Berlin har i allmänbet mottagit kongressrvktet på ett helt olika sätt. Det har