konkurrera med de billiga estertrycks-upplagorna, men den kommer att blifva billig i förhållande till den valuta man erhåller. Tre groschen pr ark vanligt notpappersformat måste utan tvifvel betraktas såsom ett ytterst moderat pris, med hvilket en hvar måste vara tillfreds. Editionen kommer att indelas i 24 serier, och man kan subskribera såväl på hvarje enskild serie, som på hela arbetet. Sålunda torde väl 16:de serien, hvilken kommer att innehålla pianofortesonaterna, finna de mesta afnämarne. Vid innevarande års början skola de första häftena utkomma, och hela arbetet beräknas blifva färdigt inom tre ellor fyra år. Acklimatisering af renar iTyskland. Vid Centralinstitutets för acclimatisation i Tyskland sammanträde den 13 dennes i Berlin uppträdde bland andra doktor Brehm, som nyligen återkommit trän Norge, och toreläste en vidlyftig uppsats om införande af rendjur i Tyskland. Tal. var af den åsigten att renarne skulle förträffligt trifvas på Riesengebirge, Alperna och harpatherna. Redan i 16:de och 17:de århundradena hade dylika acklimatiseringsförsök gjorts, men misslyckats. I Frankrike och England hafva ätven sådana törsok gjorts, hvilka lyckades temligen bra. År 1804 ankommo tvenne renar till lustslottet Schönbrunn, hvilka vaktades af en lappfamilj, men djuren började blifva sjuka så snart det blef varmt och de uthärdade blott til följande året. Doktor Brehm anser dock utt sedan han varit i wlltälle att närmare studera rendjurens vanor, lefnadssätt m. m. försöket säkert skall komma att lyckas. De fotografiska visitkorten synas nu komma att inträda i en ny phase. Några högt stående personer i Frankrike hatva neml. börjat, att, istället för sina porträtter, å visitkorten begagna en afbildning ar slua slott, utan något namn under. Sålunda har det lyckats dem att på det beqvämaste sär höja sig öfver pöbeln, som hvarken har slott eller sätesgårdar. Snabb Postgäng. Man har i England alltid, men synnerligast under de sist förflutna veckorna tagit alla möjliga mätt och steg för att befordra den emellan Amerika och England gående posten så snabbt som möjligt. Sålunda föres den från Amerika kommande posten redan i land vid den nära Cork i Irland belagna staden Qucenstovn. Det sätt hvarpå den sedermera föres till England är så egendomligt och så betecknande för den ifver, hvarmed engelska postverket söker tillfredsställa allmänhetens fordran på skyndsamhet, att vi förmoda det berättelsen härom äfven hos oss skall läsas med intresse. Vi vilja i detta afseende anföra befordringen af den med transatlantiska angbåten Europa d. 6:te d:s till Queenstown komna posten. Nämnde ängbåt anlände i närheten af Qucenstown kl. 9 på aftonen. Postväskorna och åtskilliga depescher från lord Lyons fördes ombord på en liten vaktbåt som låg och väntade på Europa och hvilken anlände till Queenstowns hamn kl. 10, 5 e. m. Dereftor fördes posten ombord på en liten ängbåt, som skulle föra den till Cork. Kl. 10, 10 lemnade denna angbåt ducenstowns kaj och anlände till Cork kl. ll, 15. 13 minuter senare lemnade en expressträn bangärden i Cork medförande den emottagna posten till Dublin och fullbordade resan (27 sv. mil) på fyra timmar och tre minuter, d. v. s. med en hastighet af nära 7 mil i timman, uppehallen inberäknade. Transporten från den ena jernvägsstationen i Dublin till den andra samt sedermera på jernbanan till Kingstown upptog 36 minuter, och efter ytterligare 4 minuter var ängaren Ulster på väg med posten öfver Irländska kanalen till Holyhead. Denna väg tillryggalades trots motviud och svår sjö på 3 timmar och 47 minuter med en hastighet af 3 sv. mil i timmen. Ett extratäg som i Holyhead stätt och väntat i 48 timmar, afgick kl. 8, 13 f. m., och det var från denna punkt som den mest anmärkningsvärda delen af den snabba befordringen började. Vägen från Holyhead till Stafford, 21 sv. mil, upptog blott 145 minuter, hvilket motsvarar ungetär 9 mil i timmen, och ehuru man af forsigtighet ej använde så stor hastighet öfver den mera tratikerade delen af banan, till-ryggalades hela vägen från Holyhead till Eustonstationen i London, 44 mil, på precist 5 timmar eller med en hastighet at 812 mil i timman — en hastighet, som aldrig förut ernåtts på en så trafikerad bana. Hela vägen från Queenstown till Euston-square eller omkring 85 sv. mil tillryggalades sålunda på 15 timmar och 3 minuter, eller med en medelhastighet af 5!( mil i timman, inberäknadt alla uppehåll för öfverförandet af posten från ångbåt och till jernväg samt tvärtom. NDDorn