Article Image
laga i samma progression som vestkusten, likasom att en sådan stad som Stockholm visserligen alltid kommer att intaga ett aktadt rum bland Sveriges handelsstäder, men dock aldrig mera kan komma att mäta sig med Göteborg i en framtid. Första: stöten fick Stockholm, då Finland fråntogs Sverige. Finland var Stockholms förnämste afnämare, likasom Stockholm var nederlagsplatsen för Finlands exportartiklar. Andra slaget drabbade Stockholm, då de nyuppväxande städer. na i Norrland, hvilka förut utgjort ett slags kommissivnskontor, om vi så få säga, för Stockholms Börs, alltmer och mer började dritva rörelse för egen räkning och oftast låta sina skepp passera Stockholms skärgård förbi. Tredje slaget, och kanske det svåraste för Stockholm såsom handelsstad, blir jernyägens fullbordande mellan Stockholm och Göteborg. Denne senare stad har alla företräden atv erbjuda; som skola göra den till en sjöhamn och en stad med de vidsträcktaste aftfärsförbindelser: Dess närbelägenhet med utlandet, med hvilket Göteborg eger så täta törbindelser, dess hamn, hvilken sällan ligger länge tillfrusen, dess redan på alla handelsplatser ausedda Börs, dess många och stora fabriker, dess tilltagande folkmängd och hastiga utvidgning. Hvad eger Stockholm af allt detta? Dess förbindelser med utlandet äro nära nog inskränkta till Tyskland och Ryssland, af hvilka länder intetdera egentligen behötver våra uttörselartiklar; dess hamn är under största delen af året alldeles otillgänglig; dess Börs erhöll, befara vi, ett svårläkt sår under sista krisen, dess folkmängd är ej i synnerligt tilltagande, och fabrikerna icke heller i analogi med Göteborgs. Detta kan vara nog, för att visa, det landet, hela Sverige har fördel at att vestkusten och derföre Göteborg underlättas i sina kommunikationer med det inre af landet, som just behötfver för sin utveckling att komma :i nära beröring med verldshafvet. Det är frår den synpunkten man måste, om man vill tala opartiskt och oförvilladt, bedöma de statseko nomers åtgöranden, som gjort Göteborg, så att säga, till hufvudpunkten för det jernvägsnät, som skäll dragas genom landet. Ha de orätt, skola de nog bli vederlagda genom rö relsen sjelf; men rörelsen går den genaste vägen till sitt mål, som är hela landets för kofran och framåtskridande, det vet Göte borgsintresset och ler i mjugg åt vissa konst lade agitationer; framtiden skall och måste tillhöra — Göteborgsintresset.

12 september 1860, sida 2

Thumbnail