Article Image
Postgången till och från Stock-
holm efter östra banans
öppnande.
Då östra banan i nästa månad blir i sin
helhet öppnad för trafik får Stockholm 10 å
11 mil närmare väg till utlandet. Jornväga-
styrelsen vill ordna tågen på vestra, östra
och södra banorna så, att posterna från gö-
dra Sverige och utlandet dock hvarken
skulle ankomma hit tidigare eller efgå här-
ifrån senare än hittills. Hufvudstaden skulle
sålunda ingenting vinna derpå att vägläng-
den mellan Stockkolm och Malmö blir min-
skad. Öfver detta besynnerliga förslag har
k. mt iofordrat Stockholms handels- och
och sjöfartsnämds utlåtande, och nämden har
begagnat detta tillfälle att göra sina an-
märkningar. Dess till k. m:t afgifoa svar
lyder som följer:
Stormäktigste, allernådigste konung!
Då under nästlidet år postförande nattåg å
statens jernvägar anordnades, tillät sig Stock-
holms stads Handels- och sjöfartsnämd att till
styrelsen för statens jernvägstrafik framställa
sina åsigter i afseende å dessa tågs afgångstider
från och ankomsttider till hufvudstaden, och
nämden hade den, tillfredsställelsen att se sina
sålunda uttalade önskningar tillvinna sig ett väl-
villigt uppmärksammande från trafikstyrelsens
sida, i det berörda afgångs- och ankomsttider
bestämdes i det närmaste till likhet med hvad
nämden ifrågasatt. Hvad nämden härvid huf-
vudsakligen åsyftade var, att arbetstiden för den
korresponderande allmänheten måtte så vidt
möjligt infalla på den tid, då det är dager och
arbete vid ljussken derigenom i möjligaste måtto
undvikas, äfvensom i Stockholms handels in-
tresse, att den rayon, inom hvilken personer,
boende utom Stockholm, kunde på aftonen kom-
ma till sina hem från hufvudstaden, efter att
hafva uträttat sina affärer, måtte blifva så vid-
sträckt som möjligt. I detta sistnämda syfte
utgick jemväl en särskild petition från Norrkö-
pings kommun.
Så snart nämden erfarit att, med anledning af
östra stambanans fullbordande och förestående
öppnande för trafiken, nya turlistor för nattågen
skulle komma att uppgöras, aflät nämden den 5
i denna månad till trafikstyrelsen en vördsam
skrifvelse i fråga om den förändring i dessa
tågs turer, nämden ansåg önsklig, nemligen att,
med bibehållande af den nuvaran 0 afgångstiden,
ankomsttiden måtte blifva förändrad till kl. 7,15
förmiddagen.
Till svar härå meddelade trafikstyrelsen, att
tågens ankomsttid ej kunnat utsättas tidigare än
för närvarande, af det skäl, att afgången från
Malmö i och för afvaktan af den utländska po-
sten samt till följd af möten med de nedgående
tågen, måst bestämmas till klockan 2,15 efter-
middagen jernvägstid.
Vigten af dessa skäl tilltror sig nämden icke
att bestrida och vågar derför icke att, hvad tu-
rerna under nu förestående vinter angår, vid-
hålla sin framställning om en tidigare ankomst-
tid hit. Den fördel Stockholm genom östra
stambanan vinner blifver i allt fall, ätt under
kommande vinter posterna erhållas lika fort som
de öfver den vestra stambanan under denna som-
mar bekommits samt att således icke, i likhet
med hvad under förlidne vinter egde rum, en
utländsk post, den som medförde de utländska
tidningarne, blifver qvarliggande i Falköping för
att, först dagen efter den, då den ankommit till
Malmö, befordras vidare med dagtåg hit till Stock-
holm. Nämden föreställer sig ock, att genom
en något ökad snabbhet i brefsorteringen, helst
en del af detta bestyr eger rum i jernvägspost-
kup6erna, en icke oväsentlig tid kunde vinnas
och brefven tidigare utdelas än nu är fallet, ett
önskningsmål, hvilket det sålunda jemväl torde
ankomma på eders kongl. m:ts poststyrelse att
1 sin mån främja.
Om nu för närvarande intet vidare står att
vinna än den af nämden här ofvan erkända för-
del, så hoppas nämden likväl att, när sommar-
turerna å östra stambanan taga sin början, an-
ordning då måtte göras för vinnande af en ti-
digare ankomst hit för nattågen.
ed anledning af vigten deraf, att sommartu-
rerna, sålunda förändrade, måtte göras gällande
för så lång tid af året som utan olägenhet kan
ske, vågar emellertid nämden nu i underd, fästa
eders kongl. maj:ts nådiga uppmärksamhet på
olämpligheten deraf, atti oktober månad ett före-
gående år genom beslut bestämma, att påföljan-
de april månad skall anses såsom en vintermå-
nad. Såsom kändt är, var april månad inne-
varande år nästan varmare än den derpå föl-
jande maj. Nämden föreställer sig fördenskull
underdånigst, att det skulle vara lämpligast, att
tidtabeller nu bestämdes endast till och med den
31 mars samt att under nästkommande februari
månad, då det säkrare kunde bedömas, om en
sträng vinter gifver anledning till det antagande,
att äfven april bör räknas till vintermånaderna
hvad jernvägsturerna angår, eders kongl. maj:t
i så fall då i nåder anbefallde, att tidtabellen
för vintermånaderna äfven skall tillämpas under
april månad.
Handels- och sjöfartsnämden framhärdar etc.
10,000 odugliga gevärsstockar
säljas den 7 november vid Kskilstuna gsevärs-
Thumbnail