Article Image
Postgången till och från Stockholm efter östra banans öppnande. Då östra banan i nästa månad blir i sin helhet öppnad för trafik får Stockholm 10 å 11 mil närmare väg till utlandet. Jornvägastyrelsen vill ordna tågen på vestra, östra och södra banorna så, att posterna från gödra Sverige och utlandet dock hvarken skulle ankomma hit tidigare eller efgå härifrån senare än hittills. Hufvudstaden skulle sålunda ingenting vinna derpå att väglängden mellan Stockkolm och Malmö blir minskad. Öfver detta besynnerliga förslag har k. mt iofordrat Stockholms handelsoch och sjöfartsnämds utlåtande, och nämden har begagnat detta tillfälle att göra sina anmärkningar. Dess till k. m:t afgifoa svar lyder som följer: Stormäktigste, allernådigste konung! Då under nästlidet år postförande nattåg å statens jernvägar anordnades, tillät sig Stockholms stads Handelsoch sjöfartsnämd att till styrelsen för statens jernvägstrafik framställa sina åsigter i afseende å dessa tågs afgångstider från och ankomsttider till hufvudstaden, och nämden hade den, tillfredsställelsen att se sina sålunda uttalade önskningar tillvinna sig ett välvilligt uppmärksammande från trafikstyrelsens sida, i det berörda afgångsoch ankomsttider bestämdes i det närmaste till likhet med hvad nämden ifrågasatt. Hvad nämden härvid hufvudsakligen åsyftade var, att arbetstiden för den korresponderande allmänheten måtte så vidt möjligt infalla på den tid, då det är dager och arbete vid ljussken derigenom i möjligaste måtto undvikas, äfvensom i Stockholms handels intresse, att den rayon, inom hvilken personer, boende utom Stockholm, kunde på aftonen komma till sina hem från hufvudstaden, efter att hafva uträttat sina affärer, måtte blifva så vidsträckt som möjligt. I detta sistnämda syfte utgick jemväl en särskild petition från Norrköpings kommun. Så snart nämden erfarit att, med anledning af östra stambanans fullbordande och förestående öppnande för trafiken, nya turlistor för nattågen skulle komma att uppgöras, aflät nämden den 5 i denna månad till trafikstyrelsen en vördsam skrifvelse i fråga om den förändring i dessa tågs turer, nämden ansåg önsklig, nemligen att, med bibehållande af den nuvaran 0 afgångstiden, ankomsttiden måtte blifva förändrad till kl. 7,15 förmiddagen. Till svar härå meddelade trafikstyrelsen, att tågens ankomsttid ej kunnat utsättas tidigare än för närvarande, af det skäl, att afgången från Malmö i och för afvaktan af den utländska posten samt till följd af möten med de nedgående tågen, måst bestämmas till klockan 2,15 eftermiddagen jernvägstid. Vigten af dessa skäl tilltror sig nämden icke att bestrida och vågar derför icke att, hvad turerna under nu förestående vinter angår, vidhålla sin framställning om en tidigare ankomsttid hit. Den fördel Stockholm genom östra stambanan vinner blifver i allt fall, ätt under kommande vinter posterna erhållas lika fort som de öfver den vestra stambanan under denna sommar bekommits samt att således icke, i likhet med hvad under förlidne vinter egde rum, en utländsk post, den som medförde de utländska tidningarne, blifver qvarliggande i Falköping för att, först dagen efter den, då den ankommit till Malmö, befordras vidare med dagtåg hit till Stockholm. Nämden föreställer sig ock, att genom en något ökad snabbhet i brefsorteringen, helst en del af detta bestyr eger rum i jernvägspostkup6erna, en icke oväsentlig tid kunde vinnas och brefven tidigare utdelas än nu är fallet, ett önskningsmål, hvilket det sålunda jemväl torde ankomma på eders kongl. m:ts poststyrelse att 1 sin mån främja. Om nu för närvarande intet vidare står att vinna än den af nämden här ofvan erkända fördel, så hoppas nämden likväl att, när sommarturerna å östra stambanan taga sin början, anordning då måtte göras för vinnande af en tidigare ankomst hit för nattågen. ed anledning af vigten deraf, att sommarturerna, sålunda förändrade, måtte göras gällande för så lång tid af året som utan olägenhet kan ske, vågar emellertid nämden nu i underd, fästa eders kongl. maj:ts nådiga uppmärksamhet på olämpligheten deraf, atti oktober månad ett föregående år genom beslut bestämma, att påföljande april månad skall anses såsom en vintermånad. Såsom kändt är, var april månad innevarande år nästan varmare än den derpå följande maj. Nämden föreställer sig fördenskull underdånigst, att det skulle vara lämpligast, att tidtabeller nu bestämdes endast till och med den 31 mars samt att under nästkommande februari månad, då det säkrare kunde bedömas, om en sträng vinter gifver anledning till det antagande, att äfven april bör räknas till vintermånaderna hvad jernvägsturerna angår, eders kongl. maj:t i så fall då i nåder anbefallde, att tidtabellen för vintermånaderna äfven skall tillämpas under april månad. Handelsoch sjöfartsnämden framhärdar etc. 10,000 odugliga gevärsstockar säljas den 7 november vid Kskilstuna gsevärs

29 oktober 1874, sida 2

Thumbnail