intresse åt en korrespondens af grefve Mander-
ström, under flera år svensk utrikesminister,
hvilken nu håller på att ordnas för offentliggö-
rande. Den historiska betydelsen såväl som det
diplomatiska och sociala intresset af dessa skrif-
velser från den utmärkte statsmannen af den
gamla skolan, hvilken dog i förliden september
månad, kan icke undgå att blifva stort, och deras
offentliggörande bör komma att sprida mycket
ljus öfver åtskilliga detaljer i den skandinaviska
politiken, hvilka hittills varit erkändt dunkla.
Grefvens djupa vänskap för grefvinnan Hamil-
ton, en irländsk dam, gift med Sveriges förste
peer, kom honom att underhålla en oafbruten
skriftlig förbindelse med henne, och på sin döds-
bädd anförtrodde grefvinnan, angelägen att ett
så värdefullt bidrag till samtidens historia icke
skulle gå förloradt, åt hr Stefan Poles uppdraget
att låta trycka och utgifva brefven. Hr Poles
kom i åtnjutande af denna dams vänskap, då
han blef ackrediteradt sändebud för polska na-
tionalregeringen efter misslyckandet af Lapinskis
expedition, hvilken under sin resa från London
på en engelsk ångare gick sitt öde till mötes i
stersjön. Första delen af korrespondensen
kommer att snart utgifvas. (A.-B.)
Serafimerlasarettet. Serafimer-
lagarettsdirektionen har på begäran entledi-
gat underkirurgen vid lasarettet E. Fogman
samt förordvat med. dr P. L. Öhrvall att från
den 1d:s vara underkirurg vid nämda lasarett.
Upsala— Gefle-banan. Från Gefle
telegraferades i tisdags till Stockholms Dag-
blad:
Första direkta tåget mellan Upsala och
Gefle anlände till sistnämda stad kl. 6 i dag
på eftermiddagen. Med tåget följde banans
öfveringeniör, major Adelsköld, verkställande
direktören, kapten Gripenberg, ingeniör God-
henius, direktör Westman, Gefle—Dala-ba-
nans trafikchef Hyckert, med flera inbjudna.
Skenor voro utlagda till den provisionella
stationen i Gefle. Ballastning återstår på
flera ställen. Stationshusen äro under bygg-
nad. Man hoppas få banan färdig till in-
vigning i nästa december månad.
Sjöfartsförhållanden i Spa-
nien. Från svenske konsuln i Alicante
har till ett bandelshus i Göteborg ingått föl-
jande skrifvelse, som utvisar hvilka svårig-
heter för närvarande finnas i Spanien äfven
beträffande sjöfarten:
Ångaren Triton hitkom den 18 sept. på e. mi.
och utverkades att lossningen började redan på-
följande morgon. Otroliga svårigheter ba upp-
stått för expedierandet at denna ångare, enär ett
af de talrika ströfvande carlistbanden var inär-
heten af Alicante och hotade att inrycka i sta-
den. Då således endast var fråga om att försvara
sig, förbjöds all lossning och lastning af farty-
gen i hamnen. Det var endast genom att göra
guvernören ansvarig för följderna af uppehållet,
som Triton, det enda af alla fartygen, erhöll
tillåtelse attkasta lasten iland, hvartill besättnin-
arna å fyra andra svenska och norska fartyg voro
behjelpliga. På detta sätt och med stora kost-
nader kunde lossningen sluta den 26 sept., hvar-
efter Triton följande dagen vid god vind afgick
till Malaga. (G. H. T)
Från London skrifver Göteborgs
Handelstidnings medarbetare derstädes den
2 oktober, bland annat:
The Central Swedish Iron and Steel Com-
pany Limited (Björneborg och Frötuna) hade
i förrgår sin ordinarie bolagsstämma, på
hvilken direktionen framlade sin tredje års-
berättelse, hvilken kan gälla för ett mönster
af noggrannhet, men som ingalunda behagade
aktieegarne, då af bolagets bruttoinkomst å
13,000 pund åtgått 1,230 för reparaturer,
5,465 för förvaltningskostnader i Sverige och
i England samt 3,553 för räntor å skulder,
så att efter ett par mindre afdrag vinstsaldot
reducerades till 2,682. 6. 3, hvilket befanns
otillräckligt för betalande af någon dividend
på aktiekapitalet af 256,800 pund. Detta
ofördelaktiga resultat tillskritver direktionen
först: att masugnarne endast arbetat sex må-
nader af den tid räkenskaperna omfatta;
dernäst tidsutdrägten i uppförandet af de nya
verken, som endast kompletterades i april
detta år; vidare förlusten å råmaterialier,
som inköptes till utomordentligt höga pris,
ER a AR RR TR TR AE