tern ej det ringaste förändrats eller gifvit
sig under så lång tid med full last inne.
Detta skulle ej heller varit händelsen, om
ej det varit solidt bygdt, hvilket nogsamt
de täta spanten utvisa. Äfven fartygets 90
hästkrafters starka maskineri är nästan all-
deles oskadadt. Den tillfälligheten, att det
lerblandade vattnet afsatt ett slags slam öf-
ver maskindelarne, som borttorkadt, visade,
att detta bevarat delarne från rost, var gan-
ska lyckligt för fartygets kommande repa-
ration. Masterna och en del af tacklingen
kunna äfven begagnas. Deremot är det däc-
ket och en stor del af öfverbyggnaden, som
erfordras nytt. Men det är just detta däck,
som företer många egendomligheter. Unge-
fär midskepps kring storluckan har vatten-
trycket inböjt detsamma till en oformligt
stor, hvad man kan kalla, konkav håla, men
däcket har dervid ej brustit. Deremot har
akterdäcket fullkomligt intryckts och brustit
tvärs öfver från ena sidan till den andra,
såsom om en bomb träffat detsamma och kre-
verat. Hvad fartygets botten beträffar, så är
den jemförelsevis obetydligt skadad. På ba-
bords sida, den sida på hvilken fartyget le-
gat kantradt, finnas tre bucklor, hvaraf den
ena med någon läcka. På styrbords sidan
är den egentliga läckan efter fartygets första
påstötning, der på ett ställe synes en remna
om en half alns längd i en inkrossad plåt.
På ett par andra ställen å denna sida synas
äfven ett par krossade ställen. Hela fasta kö-
len är alldeles oskadad, med undantag af en
obetydlighet vid förstäfvens slut. Omkring
10 å 11 plåtar behöfva med nya ersättas.
Arbetet med färtygets iståndsättning antages
kunna ske på 2 å 2, månad eller lagom till
omkring jultiden, i den händelse de nya
egarne önska att få fartyget utrustadt och
färdigt härifrån till denna tid. Såsom bekant,
är nu detta kolossala ångfartyg svensk egen-
dom, och kommer det sannolikt att blifva
en prydnad för vår förut så stora handels--
ångbåtsflotta.
Sftutligen förtjenar omnämnas, att utan kon-
sul Liljewalchs energi och trogna fasthållan-
de vid sin id6 — planen för och arbetssät-
tet vid fartygets resning har helt och hållet
utgått från honom — skulle ej en synnerli-
fen dyrbar egendom såväl i fartyg eom last
afva: blifvit räddad.