Article Image
tern ej det ringaste förändrats eller gifvit sig under så lång tid med full last inne. Detta skulle ej heller varit händelsen, om ej det varit solidt bygdt, hvilket nogsamt de täta spanten utvisa. Äfven fartygets 90 hästkrafters starka maskineri är nästan alldeles oskadadt. Den tillfälligheten, att det lerblandade vattnet afsatt ett slags slam öfver maskindelarne, som borttorkadt, visade, att detta bevarat delarne från rost, var ganska lyckligt för fartygets kommande reparation. Masterna och en del af tacklingen kunna äfven begagnas. Deremot är det däcket och en stor del af öfverbyggnaden, som erfordras nytt. Men det är just detta däck, som företer många egendomligheter. Ungefär midskepps kring storluckan har vattentrycket inböjt detsamma till en oformligt stor, hvad man kan kalla, konkav håla, men däcket har dervid ej brustit. Deremot har akterdäcket fullkomligt intryckts och brustit tvärs öfver från ena sidan till den andra, såsom om en bomb träffat detsamma och kreverat. Hvad fartygets botten beträffar, så är den jemförelsevis obetydligt skadad. På babords sida, den sida på hvilken fartyget legat kantradt, finnas tre bucklor, hvaraf den ena med någon läcka. På styrbords sidan är den egentliga läckan efter fartygets första påstötning, der på ett ställe synes en remna om en half alns längd i en inkrossad plåt. På ett par andra ställen å denna sida synas äfven ett par krossade ställen. Hela fasta kölen är alldeles oskadad, med undantag af en obetydlighet vid förstäfvens slut. Omkring 10 å 11 plåtar behöfva med nya ersättas. Arbetet med färtygets iståndsättning antages kunna ske på 2 å 2, månad eller lagom till omkring jultiden, i den händelse de nya egarne önska att få fartyget utrustadt och färdigt härifrån till denna tid. Såsom bekant, är nu detta kolossala ångfartyg svensk egendom, och kommer det sannolikt att blifva en prydnad för vår förut så stora handels-ångbåtsflotta. Sftutligen förtjenar omnämnas, att utan konsul Liljewalchs energi och trogna fasthållande vid sin id6 — planen för och arbetssättet vid fartygets resning har helt och hållet utgått från honom — skulle ej en synnerlifen dyrbar egendom såväl i fartyg eom last afva: blifvit räddad.

24 september 1874, sida 2

Thumbnail