Article Image
MANS
ROR nd
föreskrift angående trappor utanför tomt-
linien, på det sådana trappor må kunna in-
om föreskrifven tid blifva behötigen inflyt-
tade innanför tomtlinien. 31:sta 2:dra mom.
lyder sålunda:
Trappor, som för närvarande äro uppförda utanför
tomtlinien, skola, der gångbana finnes, inom fom år
efter denna författnings utfärdande och, der gång-
bana för närvarande icke finnes, inom fom år efter
det sådan varder anlagd, eller, om reparation å trap-
an erfordras, genast i sammanhang dermed, genom
usegarens försorg och på hans bekostnad för äggas
innanför tomtlinien; dock att under enahanda för!
landen, som i första momentet af denna 4 omförmä-
Jas, tillstånd må kunna meddelas till trappors bibo-
hållande utanför tomtlinien.
Då således alla trappor utanför tomtlinien
skola vara borttagna den 12 maj nästa år,
torde det vara angeläget att arbetet dermed
företages redan instundande sommar, så
vida icke olägenheter och obehag för hus-
egarne skola uppkomma.
Fest af arbetare. (Meddeladt.)
Söndagen den 5 d:s på aftonen hade de vid
fabrikör W. Wiklunds fabrik anställde arbe-
tarne vid Norra Brunns värdhus anordnat
en fest, till hvilken hr Wiklund samt öfrige
herrar och förmän vid fabriken voro inbjud-
ne som hedersgäster. Värdshusets stora sal
var festligt dekorerad, bland annat med en
transparang med hr W:s namnoehiffer. Mu-
sik utfördes under qvällens lopp af en mes-
sings-sextett. Anledningen till festen var
följande: vid hr W:s fabrik är. stiftad en
sjuk- och begrafningskassa, till hvilken hr
W. skänkt grundplåten, och delegarne hade
derför beslutat att som ett- uttryck af sin
tacksamhet på detta sätt högtidlighålla hr
W:s namnsdag, som ingick kl. 12 på natten.
Vid sagda klockslag föreslogs af ordföran-
den i kassan en skål för fabrikör W., hvar-
vid jemväl till honom, å delegarnes vägnar,
som ett minne af dagen öfverlemnades ett
rydligt klockställ af silfver. — Delegarne i
kässan skänkte den 21 januari detta år sin
ordförande, hr Elsassr, ett sinnrikt arbetadt
pennskaft af silfver.
i Nya ångfartyg. 1-måndags ans
lände hit från Libeck med full last af styc-
kegods det vid Oskarshamns mekaniska verk-
Btad såväl till. skrof som mäskin nybyggda,
ett bolag i Piteå tillhöriga propellerjern-
ängfartyget Norrbotten: - Fartyget har en
längd af 158 fot, är 25 ?4 fot bredt och lig-
ger med full last af omkring 11,000 centner
12 fot. djupt. Det eger en propellerångma-
skin om 50 nominela hästkrafter, hvarmed
fartyget vid full last framdrifves till en ha-
stighet af 8 knop i timmen med en bränsle-
åtgång af 11 kubikfot kol på samma tid. Det
är försedt med 2 salonger, har 7 dubbla hyt-
ter och en familjehytt med 5 platser samt
har 1:sta klassens besigtningsbevis för 425
passagerare på lastfritt däck. Fartyget, som
är tackladt som skonert med fock-, märs- och
bramrår, har till! befälhafyare kapten A. A,
H: Haberkorn.
— Nya ångfartyget Piteå, såväl till skrof
som maskiherier bygdt vid Bergsunds meka-
niska verkstad, afgick derifrån i måndags för
att natten till gårdagen medelst sätt tagas
igenom Slussen. Fartyget, som eges af Bott-
niska ångbåtsbolafet, är 181 fot långt, 25 Ye
fot bredt å nollspantet, 14 7,- fot djupt i
lastrummen och kommer att ligga 11 fot
djupt - med last af omkring 8,000 centner
Det är tackladt son skonert med fock-, märs-
och bramrår, och. är allt stående -gods till-
verkädt af galvaniserad jerntråd.: Det har
två däck; och bildas det öfre däcket genom
fartygets öfverbyggnad förifrån och ända ak-
ternt. . Från mellandäcket leda två trappupp-
gångar till öfre däcket. Detta senare, som är
försedt med barrier rundt om, har styrhus
och röksalong, från hvilken senare nedgång
finnes till aktersalongen. Inredningen är
ytterst smakfull och elegant. Fartygets ma-
skineri består af en vertikal ångmaskin
för propeller om -100 hästars kraft. Den
förbrukar 18 kubikfot kol i: timmen och
framdrifver fartyget till en hastighet af 10
knop på samma tid. Det nya ingfartyget,
söm föres af kapten Jakob Sundberg, förut
befälhafvare å ångfartyget Haparanda, kom-
mer att med detta senare fartyg under in-
stundande seglationstid alternera ireguliera
turer mellan hufvudstaden och Haparanda
med anlöpande af Piteå, Luleå m. fl. handels-
platser i Nörrbotten. Nu
Sjöfarten på Mälaren. Enligt
i måndags ingångna! telegram från befälhaf-
varen på transport- och bogseringsbolagets
nya ångfartyg Gylfe, har detta fartyg nu
öppnåt sjöfarten både: till Mariefred och
Strömsholm. Gylfe anlände nemligen kl. 1
i-söndags middag till Mariefred; i måndags
morgon till: Vesterås och senare på f. m. till
Strömsholm.
Öregrundsgrepen öppen. Från
regrund telegraferades i måndags morgon:
Isen i Öregrundsgrepen har under natten
brutit upp och skingrats. Ångfartyget Tele-
rafen har afgått till Gefle jemte ett segel
artyg nu på morgonen. . .
Olyckshändelse. I måndags vid
middagstiden inträffade den olyckshändelsen å
hamnbanan vid Stadsgården att 10-årige gossen
Carl E.. Forsberg, son af en fanjunkare vid Andra
lifgardet, kom underen af godsvagnarne, som
voro i gång. Fan dödades ögonblickligen. Den
sorgliga händelsen inträffade genom gosseng
egen oförsigtighet. Han sprang nemligen fram
för att klättra upp på vagnen, men snafvade
härvid och föll framför densamma.
Thumbnail