Article Image
BATTEG.- sek PULISNYMETER.
POLISEN:
Tegelstöld. Ett parti tegel har en tid bet
fonnit sig och befinner gig ännu vid Grefbron,
upplagdt för en ingeniör Göranssons räkning,
uader åkaren Per Wilhelm Forsbergs tillsyn. En
dag i förra veckan behagade åkardrängen Anders
Johan Jonasson att begifva sig med häst och
fordon till tegelupplaget., helt lugnt pålassa 100
atyken murtegel, köra derifrån och försälja det
på sådant sätt åtkomna teglet till en murare för
6 riksdaler. Att så der midt på ljusa dagen och
i allt folks åsyn tillegna sig sia nästas egendom,
kunde dock ej länge bli ostraffadt; inom kort
blef Jonasson genom Försberg presenterad för
polisen.
Jonasson ansåg det ej vara mycket bevändt
med att neka, hvarför han omtalade hela förhållan-
det. Muraren, till hvilken teglen sålts, återlemnade
desamma utan ersättning vid underrättelsen om
att de voro stulna.
Jonasson var i går inkallad till poliskammaren,
hvilken öfverlemnade den vidare ransakningen
till rådbusrätten.
ILANDSORTEN.
Skeppet Edgars fårlisning å.
Fisngrundet.
Vid rådbusrättens i Göteborg tredje afdelning
handlades i onsdags ett sjörlttsnål, som i flera
sfseender är snmärkvingsvärdt. Frågan gäller
skeppet Edgars förlisning den 3 sistlidne ok-
tober månad, och är den å fartygets befälhaf-
vere, kapten. Patersopy uttagna stämning af föl-
jande lydelse:
wTill rådhusrätten i Göteborg.
Under befäl sf sjökaptenen ÅA. W. Paterson
afgick den 26 sistlidne september från Neder-
Kslix det härstädes hemmahörande barkskeppet
Edgar; destiderddt med inhebaftvande full last
af plankor till Algier. Sedan fartyget med för-
månliga vindar, utan att något anmärkningsvärdt
infräffade, fortsatt resan till den 3 derpåföljande
oktober klockan något öfver 6 på morgonen, vid
hvilken tid detsamma, enligt kapten P:s afgifna
sjöförklaring, efter beräkning skalle befinns sig
på ungefär 15 minuters afstårt iONO., Ug-o8t
från Finngrundets fyrskepp, bemärktes, eåsom
sjöförklariogen upptager, under bält storm ef
NNV., en prick förat, hvars färg i anseende till
den ännu rådande skymningen icke kunde utrö-
nas, hvarför rodret genast lades bårdt styrbord
och fartyget bringades bidevind NO. hän. Just
då fartyget kom i vindan, törnade det emeller-
tid på ett undervattens stengrund och blet efter
några stötar stående fast, hvarvid rodret afryck-
tes och löskölen uppflöt vid eidan.. Fartyget
sprang dervid genast läck och var efter en kort
stund fullt af vatten; dock vidtogos de åtgärder-
na, att alla segel uppgigades och, för att min-
ska fartygets arbetande på grundet, storma-
sten kapades.
Föratom dessa uppgifter innehåller sjötörkla-
ringen vidare, att fartyget sedermera lade sig på
sida, så att sjön bröt öfver däcket, hvarför det
blef nästan omöjligt att vistas på däck; att efter
hållet skeppsbåd beslutits, då intet-kunde göras
för bergmng af fartyg och last, att lemna far:
tyget, medan ännu båtarne funnos i bebåll, för
räddning af lifvet; att dertör tvenne båtar sattes
i sjön, hvarefter vraket lemnades kl. 11 f. m;
antagande kapten Paterson, ait fortyget stött nå-
gonstädes på Fifögrundet utom sigte af fyrakep-
pet; att de skeppebrutoe kl. 2134 e, m. påträffat
nordtyska barkskeppet Leopold II, fördt af kap-
ten Rathke, der de kommo ombord; att båda bä:
tarne - bergets och den ena Jemn:tas. till
kapten: Rathke såsom bergarelön och ersättning
för vistelsen ombord till den 5 på morgonen,
då skeppet ankom utentör Arholma dite kapten
Paterson och besättningen rodde i land; att från
Arholma resan fortsattes gamma dag med åvgf.
Alexander von Humboldt till Stockholm, ditan-
komsten skedde på aftonenj och slutligen, att
kapten Paterson icke kunde tillakrifva den sked-
da olyckan snnan orsak. än möjligen strömsätt-
ning.
Utan att vidåter återvända till det strandade
get-eter eljest för detsamtmar bergning med
innehafvande fäst, inventarist och handlingar vid-
taga någon åtgärd, hemsände kapten Paterson hit
till Göteborg den 7oktober besättningen, tillsam-
mans 11 men, som å härverandesjömansbusblit-
vit påmönatrade, samt-sfreste sjelf äfven ssmma
dag hit till-staden, hvarefier någon omsorg ifar-
tygets, dess rederis e!ler godsegarnes intresse
från hans sida btöfvate.
Skeppöt Edgar.var. för. en-summa sf 50;000 rår
försäkradt- hos Göteborgs och Böbuskins sjöassu-
ransföreving, hvilken elltsåi följd af förlisälngen
lider -en. .betydligs förlust; och som föreningen,
vid gransknivg af: dels de omständigheter, som
varit förhanden före och vid skeppets förolyc-
kande samt föranledt hifidelsen, och delsrkapten
Patersons förhållande derefter, funnitsdem vara
af beskaffenhet, att desamma böra stämplas, så-
som vårdslöshet vid fartyge förande och grof för-
summelse vid iakttagandet af redares; godsegares
samt försäkringsgifvares rätt och bästa, föranlåtes
föreningen, genom uadertecknad verkställsnde
direktör, härigenom anhålla om stämning och
kallelse-å-nämde-kapter Patsrson med. påstående,
att han måtte förpligtas godtgöra helå-dön förlust
assuransföreningen kommer att lida genom ut-
betalning af assuränsersättning till skeppet Ed-
gars rederi,: hvarjomte föreningen förbehåller eig
Tätt att, i mån af .de upplysningar, som under.
rättegången kunna: vinnas beträffande kaptew
Patersoog förhållande vid.skeppets förolyckande
samt före och efter händelsen, få mot honom
främställa de atsvarspåståönrden, hvartill förenin-
gem kar finnw big befogad; och torde svarånden
jemväl åläggas gälda föreningen ränta och ersätt-
ning för rättegåugskostnaden: !
Göteborgs och Bohusläns sjöassuraneförenings
vägnar. Wm Fleetwood.
Då målet påropades, inställde sig å kärande-
eidan friherre Fleetwoodj-biträdd af häradshöfding
Chrysander, samt kapten Putorson personligen.
För att belysa åtskilliga förbålländen rörande
denna förlisning, inlemnade käranden en del
handlingar, telegram m. m,sshvärafi ffbonitat
des, att det första telegram som hitkommit från
kapten Paterson endast ionebållit 20 ord samt
förmälte, att fartyget totalt förolyckate,; Emel-
lertid bade ångfarityget Neptun; som utgått från
Stockholm, fem dagar eenare funnit EdgstUnnuw
upprättetående å gruodct samt för öfrigt i det
skick, att från detsamma en mängdsinventarier,
proviant o. s. v. kunde bergas af ångaren. Däcks-.
lasten hade då varit orörd. På grand af sävtl
det ofvannämda som ett sedermera. från kapten
P. afsändt telegram: — hvilka båda af kärande-
parten påstodos ha varit missledande — trodde
rederiet och assuradörerna; att fartyget vore totalt
tillspillogifvet, och vidtogo fördenskull icke LS
nast några ätgärder för detsarmäs bergnivg. Då
de slutligen fiogovkanbkap: om verkliga förbål-
landet, kunde icke något verksamt uträttas.
Käranden upplysta vidare, avt kapten Paterson,
vid sin ankomst till Stockholm ett par dagar efter
förlisningen; berkttättör flera personer, att- fyr-
skeppet Finngrundet drifvit från sin platsoch
derigenom föranledt- olyckan — en berättelse eo
ifvit. totsverket anledning. att. genast atsändå
Ångaren Frey tull stället, då emellertid denna
uppgift befanns sakna grund. i
led avledning af att.kaptenPatersons sjöför-
klaridg vore i flera afseend lständig och
Thumbnail