Lediga svenska och norska vice konsulsbefaitningeni Helsingör. Sökande till denna befattning äro: 1:o f. d. t. f; förvaltaren vid ullmegasinet i Norrköping V. Eneström; 2:0 grosshandlaren i Helsingör L, E. L. Sörensen; 3:o eekundlöjtnanten, kand. juris C. W. Rieck; 4:0 löjtnanten frih. Hj. Rebbioder; 5:0 svenska och norska t. f. vice konsuln i Helsingör, fil. dokt. A. B. Christiernsgon; 6:0 svenska och norska vice konsuln i Königsberg J. O. Arntzer; 7:0 sekförsaren, kand. juris H. A. Möller; 8:o kand. juris A, C. Mohr; 9:0 f. d. underlöjtnanten C. L. H. Forslind; 10:0 höjesteretsadvokaten H S. Dabl och 11:o miklaren i Fredrikshbald L. K. Steen. Myntverket har iriksbanksrevisorernas berättelse mycket uppmärksammats, medan berättelsen om granskning af CstatsverketS, dit myntverket räknas såsom hörande under statskontoret, ej särdeles sysselsatt sig med myntverkets förhållanden ; men det kommer sig deraf, att dessa äro goda ur affärssynpunkt, och att verket hålles i ordning. Ser man åter saken från riksbankens synpunkt, gestaltar sig förhållandet annorlunda. Bankofullmäktige och direktören för myntverket ha länge legat i tvist med hvarandra, dels om formfrågor, dels ock om den vigtigare frågan, huruvida det mynt, riksbanken behöfver för att kunna tillmötergå allmänhetens kraf, må erhållas i den ordning och med den raskhet, bankofullmäktige begära. Tvisterna härom ha gått ända till kungs, och innan en sak är afgjord, yppas en ny stridighet. — Nu innehåller statsreVvisorernas berättelse utförlig redogörelse för två sådana tvister. Beträffande den ena af dessa yttra revisorerna, i korthet sagdt, det omdöme, att direktören för myntverket ej för sina öfverklagade åtgöranden saknat stöd i sitt reglemente; men att fullmäktiges på bankoreglementet. grundade yrkanden på redovisning af ädel metall, som lemnats till förmyntning, men ej utmyntats, varit naturlig, och att det är nödigt tillse, att banken ej må ställas i svårigheter genom brist på myct, hvarför revisorerna föreslå riksdagen hos k. m:t anbålla, Satt det för myntverket gällande, den 30 april 1836 utfärdade reglemente måtte varda öfversedt och ändradt i de delar, der det:amma befinnes icke vara för nuvarande förhållanden lämpligt. Allmänna diskonten, på senare tider allt mindre anlitad, hade den 30 juni detta år 4113 millioner af de 10 millioner, som i densamma blifvit fastlåsta, obegagnade. (N. A.) Nytt bageribolag. Medlemmarne af Stockholms bagaregesällförening ämna. bilda ett bolag för bedrifvande af yrket i större skala. Teckningen lär komma att taga sin början i slutet af denna månad, och hvarje föreningsledamot skall ha företrädesrätt att teckna sig som delegare i det nya företaget, och först sedan teckningen inom sjelfva föreningen är slutad, kommer ett visst antal aktier å 50 rdr stycket att utbjudas till utom densamma stående personer. Till arbetare ämnar föreningen utse sina i bagerihandteringen mest kunniga medlemmar, och bolagsman, tillhörande föreningon, kommer att, i den händelse han utan eget förvållande blir utan arbete, erhålla förmånsrätt till anställning hos bolaget. (D.-B.) Den beqvämaste vintervägen Till kontinenten är otvifvelaktigt att resa med nattsnälltåget härifrån till Göteborg. Straxt efter framkomsten dit afgår man (söndag, tisdag eller fredag) med ångfartyget Vulcan till Frederikshavn och fortsätter derefter genom Jutland, Schleswig och Holstein (per bana) till Altona, der man är framme kl. 10 påföljande förmiddag. Man har sålunda blott varit 42 timmar på vägen, deraf ej mer än 5—6 timmar på sjön. — Fraktgods kan på denna väg sändas utan mellanhänder, hvarom närmare upplysningar kunna inhemtas af annons på sista sidan i detta blad. Vacker handling. Under den svåra stormen för omkring 14 dagar sedan, då kapten H. Jonsson från Mölle fiskläge och förande ångaren Öresund, kom söglande i grannskapet af Kronstadt, vVarseblef han tre personer ett stycke från fartyget kämpa med vågorna. Han lät genast binda ett tåg om lifvet på sig, firade sig derpå ned med skeppas båten och begaf sig ut till de nödställde samt lyckades med den ögonskenligaste lifsfara rädda dem i sista ögonblicket. De voro ryske fiskare, hvilkas båt en brottsjö kullvräkt, och då vädret efter nära ett dygns förlopp något bedarrat, sattes de i land, sedan de ombord pvjutit all behöflig omvårdnad. Denne man har ur sjönöd således räddat tillsammans 22 personer, deribland desse inberäknade, och de flesta af dessa räddningsförsök hafva under lika ytterligt svåra omständigheter som det nu omnämnda blifvit verkställda. Nya fartyg. För räkning rederiaktiebolaget Svea i Stockholm har nu från skeppsvarf i Gefle levererats det af ek och iurnu nybvgeda skennet Odin am ej mindra