Article Image
Smadalenenes-banans förlängning i Sverige. Hrr Joh. H. Andresen, F. H. Frölich, Th. J. Heftye, O. Lövenskiold och H. Schau hafva utfärdat inbjudning till aktieteckning i Norge för denna förut omtalade banas framdragande från Högen vid riksgränsen till en punkt på Kil— Göteborgg-banan mel fortsättning till en hamn vid Venern. Nyinköpt äångslup. Ångslupen Olof, byggd i Åbo vid Chrighton komp:s verkstad, hitkom i går från Åbo. Ångslupen är af en firma härstädes inköpt af nämda verkstad för 20,000 rdr samt kommer att hufvudsakligen användas för bogsering vid Söderhamn. Båten, som är särdeles starkt byggd, håller 61!2 fot i kölen samt har såväl högtryckssom kondenseringemaskin om 12 hästars kraft. Haverist. En flnsk skonert, lastad med trä och destinerad hit, blef under stormen i måndags illa medfaren på Ålands haf. Skonerten mistade en stor del segel, fick riggen delvis ramponerad samt sprang slutligen läck. Skonerten har med hjelp inkommit till Furusund, der han nu ligger i marvatten med däcket till en del sprängdt. AngfartygetTransit nr 2. I danska Dagstelegrafen för i söndags läses: Tidigt i morgon ämnar en gäst lemna Kö: penhamns hamn efter att ha vistats här i öf ver ett halft år, hvilken tid användts till dess iståndsättande, och detta med en framgång, som väl förtjenar omtalas. Bland offren för orkanen och stormfloden i fior i november bofann sig äfven ångfartyget Transit nr 2, som, lastadt med jernskenor, strandade -på Skånes ostkust, kastades upp på torra landet och efteråt stod långt frän vattnet uppe på en klippa. Tillkallade sakkunnige förklarade fartyget för vrak, men dess käcke befälhafvare, kapten Öberg, var af en annan åsigt, och verkligen lyckades det honom och hans rådiga medbjelpare, bland hvilka vi hört omnämnas major Jasse, att få fartyget från klippan, ja till och med att flyta på vattnet, hvilket blott lät sig göra genom att lastrummet fylldes med hermetiskt slutna tomma tunnor. Buret af dessa, fördes Transit nr 2 till Köpenhamn och mån. gen skall visst länge minnas den egendomliga anblick detta flytande jernvrak företedde, då det bogserades genom hamnen till ett ställe vid Kristianshavn. Botten var till en längd af 30 fot utslagen och skrofvet var fullt af hål och bräckor; på ena sidan var fartyget bräckt ända till skangen och hela babords ak terdäck var buckligt. Att maskinen var betydligt skadad är naturligt. Man kan icke förvåna sig öfver att detta fartyg blifvit utdömdt, men väl öfver att någon tagit bes fattning med att ånyo bringa det i skick. Detta har dock nu inträffat, och kapten Öberg har så mycken större heder af sina ihärdiga sträfvanden för sitt gamla fartygs räddning, gom icke allenast alla spår af förödelsen äro borta utan äfven fartyget är liksom nytt med i förhållande ganska små reparationskostnader, Från Köpenhamn går Transit nr 2 först till Malmö och sedan till Stockholm, anlöpande gom förut alla mellanliggande större kuststäder. Guldtränsport. Ett porti guld i tackor, i värde uppgående till halfannan million, transporterades i går f. m. iett par åkarkärror, under behörig eskort, från Biksbanken till Myntet. En dykare, som under gårdagens förs middag var sysselsatt med att på botten af Norrströms norra arm lägga bindslen om de större stenar, hvilka med mudderverket under der pågående rensningsarbete icke kunna upplyftas, väckte naturligtvis alla förbigåendes stora nyfikenhet och ins tresse, så att, trots! regnvädret, barridgren både åt Helgeandsholmen, åt bron och åt Gustaf Adolfs torg, ända nedom arfprinsens palets, hela tiden var garnerad med flerdubbla rader af åskådare. Vid patriotiska sällskapets sammanträde i går beslöts utdelande af belöningsmedaljer till nedannämde personer: 1 Malmöhus län: drängen Per Nilsson hos kontraktsprosten Holmberg i Espö för 16 års tjenst; betjenten Albrektsson för 20 år, drängen Hans Nilsson för 23 år, ryktaren N. Bengtsson för 19 år, dito Måns Jönsson för 24 år och stalldrängen Ola Nilsson för 17 år — alla dessa i tjenst hos friherre Toll på Trolleberg; i Kristianstads län : drängen Sven Larsson hos

18 september 1873, sida 2

Thumbnail