artadt uppslag 1 denna väg ser man redan.
Mellat Vittinge och Ileby stationer finnes
en särdeles naturskön plats på en mellan
två små sjöar utskjutande udde, en verkligt
idyllisk fläck, som hastigt blifvit indragen
i en brusande hvirfvel af mensklig verksam-
het. På nämda plats her af ålder legat,
undangömdt och aflägse från ortens stråkvä-
gar, ett under Molnebo bruk lydande torp,
för hvilket torparen utgjort en eller två da-
gar i veckan. Torpets namn, .häntydande
på någon familjtilldragelse å herrgården, är
Morgongåfvan. Från och med bestämmandet
af Norra stambanans riktning och Molnebo-
verkens öfvertagande af ett tyskt bolag
uppgick en ny tid för Morgongåfvan, som
ru är ämnad att bli en stor plats. Till sitt
yttre angenäma arbetarebostäder i stor skala
äro der uppförda, ett hotell finnes der, en
privat jernväg förenar Molnebo bruk med det
forna torpet, stora verkstadsbyggnader växa
der dagligen under händerna på 150 å 160
murare och timmermän och sex kolossala ång-
pannor ha blifvit dit transporterade prjern-
väg och ligga nu, jemte massor af kuggbjul,
maskintrissor och annat gjutgods; och vänta
på användning. Statsbanan stryker fram
utanför knutarne på de blifvande verkstä-
derna — fyra ugnar för tillverkning af bes-
gemerstål samt andra jernförädlingsverk —
och ett stationshus är der, genom sent be-
slut af byggnadsstyrelsen, under uppförande.
Den skala, efter hvilxen de rya anlögg-
ningarna blifvit tilltegna,: antyder, att
landet vid Morgongåfvan får ett af sisa
förnämsta industriela etablissementer på jern-
förädlingens område. Samtidigt pågår ut-
vidgning af de omrring 12 mil derifrån be-
lägna gamla Molneboverken, hvilka, såsom
här ofvan mnämdes, blifvit medelst en jern-
väg satta i förbindelse med statsbanan.
Ju längre man, enligt den Sparreska kartan,
kommer in i vildmarken, desto angenämare
ter sig verkligheten. Heby station ligger i
en mycket tätt bebygd, väl odlad och vac-
ker ort och är redan nu centralpunkten för
en ej obatydlig affärsverksamhet. Så har
grosshandlaren Claös Wikström här en gan-
ska ansenlig och väl försedd brädgård, jemte
ångsåg, som kommer att ej oväsentligt öka
denna banas trafik, hvartill det här mycket
bördiga trafikområdet utan tvifvel äfven skall
lemna ett rikligt bidrag. Från Heby fortgår
vägen likaledes på en jemnlöpande slätt, af-
bruten af en och annan skogspark och i öf-
rigt af samma karakter som trakten kring
Heby station, ände fram till staden på
silfvergrund.
Sola, som hittills varit hufvudorten för
varubytet mellan Norrland och landets mel-
lersta och södra provinser, skall genom jern-
vägen naturligtvis förlora denna gin egen-
skap. I vissa fall har det nog sina förde-
lar att sitta så der i mellanhand, isynner-
het om man förstår att sköta sina kort, men
hvad Sala i nu antydda fall förlorar vinner det
mångdubbelt i andra afseenden genom att
ha blifvit satt i direkt förbindelse med lan-
dets stora jernvägssystem, och Norra stam-
panan skall för den lilla täcka bergslagssta-
den, som hittills haft sin största märkvär-
dighet i det silfverfyndiga kalkberg, hvar-
på han hvilar, helt visst bli en rikt guld-
förande åder, i verkligt värde långt öfversti-
gande silfverberget.
Köpmännen i Sala, som hafva öppen blick
för de fördelar jernvägen skall medföra,
hafva ock gjort sig beredda att utveckla sin
verksamhet i de riktningar, hvilka utstakas
af de ändrade förhållandena. Det är mer
än sannolikt, att Sala inom kort, förutsatt
stt en sund och vakgsam affärsverksamhet
der verkligen blir bofast, skall förvandla sig
till en af hufyudorterna för den svenska
spanmålsmarknaden. Det fördelaktiga läget
nära centrum af en stor och mycket späån-
målsproducerande ort, hvars förmåga i detta
fall utan större möda och kostnad skall
kunna fördubblas, och å andra sidan —
så snart Norra stambanans fortsättning till
Dalelfven blir färdig, hvilket ej kan dröja
länge, enär den redan nu är skenlagd och
befaren med gruståg ända till Brovallen,