Garbo, Södör om Jönköping, med bibana till Gisslaved, utgörande en väglängd af omkring 123 engelska (eller nära 19 Svenska) mil, har detta bolag genom sin styrelse
estånde a ;
Herr Landshötdingen, Ofverste-Löjtnanten vid OM Väg- och Herr Fabrikören m. m. J. WALLBERG,
Vattenbyggnadskåren m. m. F. W. LEIJONANCKER, Godsegaren m. m. C. HAMMAR, och
Ordförande,
i Kammarherren m. m. C. KUYLENSTJERNA, . Häradshöfdingen m. m. J. F. EKENMAN,
hvilka, enligt af Kongl. Maj:t fastställd bolagsordning, äro valda att utgöra bolagets styrelse tilldess byggnadsföretaget i sin helhöt blifvit fullbordadt, afslutat kontrakt med
Herrar J. E. Billups och A. W. Makinson om utförande af sagda jernvägsanläggning, med enahanda spårvidd som Statens jernbanor, och för öfrigt i hufvudsaklig öfverens-
stämmelse med hvad vid dessa banor är brukligt, efter ett pris af pund sterl. 6.000 pr engelsk mil, med inberäkning af rörlig materiel, — af hvilket belopp hälften eller pund
sterl. 3,000 erlägges i Jernvägsbolagets obligationer, löpande med 5 procent ränta, och andra hälften eller pund sterl. 3,000 i Jernvägsbolagets aktier, under vilkor att arbetet i
sin helhet skall vara färdigt sednast den 30 Juni 1877. :
Antagligen blir anknytningspunkten på Stambanan vid Nässjö, i hvilket fall bibana till Taberg förutsättes komma till stånd genom bolagets försorg; och då derjemte den
föreslagna bibanan till Gisslaved möjligen erhåller en förändrad rigtning, så skulle den ofvan angifna väglängden derigenom komma att ökas.
o- Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani, som fast öfvertagit alla de entreprenörerna, Herrar J. E. Billups och A. W. Makinson, på grund af förenämnda kontrakt med
Halmstad—Jönköpings Jernvägsaktiebolag, tillkommande obligationer, får härmed inbjuda allmänheten till subskription å ett belopp af
Sex och en half Millioner Riksdaler Riksmynt
af sagda Jernvägsaktiebelags 5 procent obligationer.
Obligationerna utfärdas å Rdr 100: —, Rdr 1,000: — och Rdr 5,000: — Räntan betalas halfårsvis den 30 Juni och 30 December hvarje år.
Amorteringen verkställes medelst utlottning al pari och sålunda, att under de 3 första åren efter slutet af det kalenderår, hvarunder jernvägsföretaget i sin helhet blifvit
fullbordadt, ingen utlottning verkställes; att under de 3 derpå följande åren anvisas en annuitet af ås: proc. och under de dernäst följande 20 åren af 6 proc., med hvilken
annuitet först liqvideras 5 proc. årlig ränta å kapitalskulden och öfverskottet afgår å kapitalet; samt att under de följande 14 åren anvisas en annuitet så stor, att hela obliga-
tionsbeloppet, jemte ränta, varder till fullo guldet inom 40 år från slutet af det kalenderår, dår jernvägsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt.
h Jernvägsbolags-Styrelsens Ordförande och Ledamöter äro personligen ansvariga derför, att obligationer icke i vidsträcktare mån utlemnas, än som motsvaras af utfördt
och godkändt arbete. ne
g Jernvägsbolaget har förbundit sig att icke kontrahera något nytt lån med mindfe; än att alla de obligationer, som för jernvägsföretaget kontraktsenligt utgifvas, uttryck-
igen varda tillförsäkrade förmånsrätt framför nytt sådant lån, och..detta:vid: påföljd: atteberörda obligationer, med derå upplupna räntor, utan vidare uppsägning, genast äro till
betalning förfallna.
Jernvägsbolaget ansvarar med alla sina tillgångar och tillhörigheter för betalningen af så väl obligationernas kapital som räntan derå.
: — Då denna jernväg genomlöper trakter, som hittills varit i saknad af all lättnad i kommunikationer, skall detta företag otvifvelaktigt, der jernvägen kommer att framgå,
framkalla nytt lif och rörelse, likasom företaget genom anläggningens billighet, då kostnaden för En svensk mil jernväg, ehuru bredspårig, med materiel ej uppgår till Rdr 720,000
Rmt, äfven komma attlemna god afkastning, helst denna jernväg blifver. kortaste. trafiklinien mellan sydvestra Syerige och Danmark samt landets norra, nordöstra och
mellersta delar. -
Enligt förestående uppgifter blifver obligationsbeloppet per svensk mil jernväg, med materiel, icke fullt Rdr 360,000 Rmt, till hvars förräntande och amortering erfordras
en årlig nettoafkastning per mil af Rdr 21,000 Rmt; och då de hittills i Sverige, äfven under mycket mindre gynnsamma förhållanden, anlagda jernvägar, med få undantag,
lomnat bättro resultat, än hvad som erfordras för att bestrida ränta och amortering till sagda belopp, och Statens banor redan för år 1870 öfver hufvud taget lomnat en nettobe-
hållning af omkring Rdr 30,500 Rmt per mil, böra obligationerna innebära fullgod säkerhet för subskribenterna.
Entroprenörerna hafva tillförbundit sig ansvara för räntan under byggnadstiden och tvänno år derefter, och till ytterligare säkorhet för subskribenterna förbinder sig Aktie-
bolaget Göteborgs Handelskompani härmedelst, att å de till subskription nu anmälda obhgationerna, likasom ock för här nedan omnämnda scrips, ansvara för ränteliqviden under
byggnadstiden och under tvänne år efter det kalenderår, hvärunder byggnadsföretaget bör vara fullbordadt, eller sednast till den 31 December 1879. : i
Förenämnda obligationer utbjudas till subskription, Med vanligt förbehåll att, om ötverteckning eger rum, obligationsbeloppet kommer att, i förhållahdö till hvår och ens
teckning, mellan subskribenterna fördelas. :
Subskriptionspriset är bestämdt till Nittioen, (91) procent, deraf erläggas:
Kool so AR qa