Article Image
Halmståd-Jonkoöopinas JernvagsaktUeholiags
OBLIGATIONER.
Sedan ett bolag bildats för anläggande af jernväg från Halmstad förbi Oscarsström, Torup, sjön Bolmen Wernamo och Taberg till Jö i
- FE - - s M ir ö
tambanan, söder om Jönköping, med bibana till Gisslaved, utgörande en väglängd af omkring 125 engelska (eller nära 19 Svensk . mil, a AStR Bolntr Le, punkt pung
ti
eståndo af
Herr Landshötdingen, Öfverste-Löjtnanten vid Kongl. Väg- och H ikö
Vattenbyggnadskåren m. m. F. W. LEIONANC ER, mr Bodsödaron. då ck BA och
Ordförande,
Kammarherren m. m. C. KUYLENSTJERNA, . Häradshöfdingen m. m. J. F. EKENMAN
nr
vilka, enligt af Kongl. Maj:t fastställd bolagsordning, äro valda att utgöra bolagets styrelse tilldess byggnadsföretaget i sin Helhi ifvi ps
errar J. 1. Billups och A. W. Makinson om utförande af sagda jornvägsanläggning med enahanda spårvidd som Statens jomnbanor, di tlör Glatt hulvndsiklie Bl med
ra Kvåd vid dessa banor är brukligt, ofter ott Pris af pund ster!. 6,000 pr engelsk mil, med inborskning af rörlig materiel, — af hvilket belopp hälften Doc pund
erl. erlägges i Jernvägsbolagets obligationer, löpande me procent ränta, och andra hälften eller d , i osho KE a d
n helhöt skall vara färdigt sednast den 30 Juni 1877. : pund sterl. 3,000 i Jernvägsbolagets aktier, under vilkor att arbetet i
Antagligen blir anknytningspunkten på Stambanan vid Nässjö, i hvilket fall bibana till Taberg förutsättes k s a KI .
;reslagna bibanan till Gisslaved möjligen erhåller en förändrad rigtning, så skulle den ofvan angifna väglängden derigonom a korgar rg försorg; och då derjemte den
i Aktiebolaget Göteborgs Handelskompani, som fast öfvertagit alla de entreprenörerna, Herrar J. E. Billups och A. W. Makinson, på und af förenämnda k :
almstad—Jönköpings Jernvägsaktiebolag, tillkommande obligationer, får bärmed inbjuda allmänheten till subskription å ett NN af gr ämnda kontrakt med
Sex och en half Millioner Riksdaler Riksmynt
af sagda Jernvägsaktiebolags 5 procent obligati
Obligationerna ee å Rö 0 dr 1.000: Toch Rår ,000:—. Räntan betalas holfärtnis den 30 Juni och 3 BAlonek. kv
mortoringen verkställes medelst utlottning al part oc sålunda, att under de 3 första åren efter slutet af det kalenderå Somväcsfö soc KN
Ilbordadt, ingen. utlottning verkställes; att under de 3 derpå följande åren anvisas en annuitet afå Proc: öch under fe derränbtöljen Jravigsförotaget i sin helhet blifvit
nuitet först liqvideras 5 proc. årlig ränta å kapitalskulden och öfverskottet afgår å kapitalet; samt att under de följande 14 åren anvisas en annuitet så vä oc., med hvilken
onsbeloppet, joma råna emd Se gnider mon 40 år från slutet af det kalenderår, då jernvägsföretaget i sin helhet blifvit fullbordadt. så stor, att hela obliga-
Jernvägsbolags-Styrelsens Ordförande oc edamöter äro personli ari ö hlioati ; sv - : : :
sh godkändt bete. yr personligen ansvariga derför, att obligationer icke i vidsträcktare mån, utlemnas, än som mofsvaras af utfördt
Jernvägsbolaget har förbundit sig att icke kontrahera något nytt lån med mindre, än att alla de obligati ör j ö ; s
wvägsba ar förbui 2 3 a Jån: mec gationer, som för jernvägsföretaget kontraktsenligt utgif
en varda tillförsäkrade förmånsrätt framför nytt sådant lån, och detta vid påföljd at rÖ igati å - . nligt utgifvas, uttryck-
otalning föcfällnäs y ? a påföljd att berörda obligationer, med .derå upplupna räntor, utan vidare uppsägning, genast äro till
Jernvägsbolaget ansvarar med alla sina tillgångar och tillhörigheter för betalningen af så väl obligationornas kapital som räntan derå.
Då denna jernväg genomlöper trakter, som hittills varit i saknad af all lättnad i kommunikationer, skall detta företag -otvifvelaktigt; der jernvägen kommer att framgå
amkalla nytt If och få AE SENSE anläggningens billighet, då kostnaden för En svensk mil jornväg, ehura bredspårig, med matörie! ej uppgår till Rär 720000
ven komma attlemna god afkastnin, ä ini Y ; (
ollorsta delar. g g, helst denna jernväg ver kortaste trafiklinien mellan sydvestra Sverige och Danmark samt landets norra, nordöstra sc;
Enligt förestående uppgifter blifver obligationsbeloppet per svensk mil jernväg, med materiel, icke fullt Rdr 360,000 Rmt, till hv örrä I
; : 3 rån ) ars få tand i
nettoafkastning per mil af Rdr. 21,000 Rmt; och då de hittills ;i Sverige, äfven under mycket -mindro gynnsamma förhållanden, dlacåa joaväcar, mel a
än Hvad som erfördras föratt bestrida ränta och amörtering till sagda belopp, och.Statens banor redan för år 1870 öfver: hufvud taget lemnat en iettöbe-:
1 årlig
mnat bättro resultat,
ållning - omkring Rdr 20000 rr Om böra obligationerna innebära fullgod säkerhet för subskribenterna.
intreprenörerna hafva illförbundit sig ansvara för räntan under byggnadstiden och tvänne år derefter och till ytterligare säkerhet fö i örbi ; ,
slaget Göteborgs Handelskompäni härmedelst, att å de till subskription nu anmälda obhgationerna, likasom ock för hår edda Nr UAAda ärkanr anala fä KR Er ed
h under tvänne år efter det kalenderår, hvarunder byggnadsföretaget bör vara fullbordadt, eller sednast till den.31 December.4 79. ER erpunKter,
yggnadstiden oc tva . t .
Förenämnda obligationer utbjudas till subskription, med vanligt förbehåll att, om ötverteckning eger rum,. obligationsbeloppet kommer att, i förhållande till hvar och ens
s;ckning, mellan subskribenterna fördelas.
Subskriptionspriset är bestämdt till Nittioen! (91) procent, deraf. erläggas:
muma ganast efter skedd fördelning;
Thumbnail