Article Image
Meddelanden från allmänheten.
Om nyttan af nattåg med ångbåt
har den privata affärsverksamheten nogsamt
öfvertygats, då sådana ångtåg, t. ex. mellan
Norrköping och Scockholm samt vice versa,
egt bostånd sedan flero år, Öfverfyllnader af
dossa nattåg är för passagerarno nögsatmt be-
vis om nattågens nödvändighet, t., o. m. fram-
för dagtågen, hvilka vid midsommarstiden och
på högsommaren som nu äro nästan mindre
anlitade.
Sannolikt blefre sainina saktörhållande på
jernvägarne, blott dessa nattåg äfven blefvo
satta i verket, just denna heta tid på året syn-
nerligast då de äro som angenämast. Äfven
jomförande rön och försök äro vid sådana frå-
gor de säkrast afgörande. HResonnemanger i
förhand bevisa iogenting hvarken för eller
mot hvad skett och sker. Le vrai nest pas
toujours le vraeisemblable, som framsmannen
säger.
Detta hade fsrfattaren till måndagsartikeln :
Är nyttan af nattåg så obestridlig? bort be-
sinna, innan -hani Meddelande från allmänhe-
ten framkom med utgjutelsen emot nattås
gen på statens jernvägar: Philalathee,
Tu Hrr Ångbåtsredare!
Under det att årskilliga ångbätsleder befaras
endsst med ringa vinat och avdra v ed större an-
tal fartyg än vödigt är, ksb det icke annat än
förondra ait ett:så lönande trade som den emel-
lan Stockholm och Dalarö under innevarande
sommar öfverlåtits åt eit enda fartyg, det gamla
Jakob Bagge, hvars rederi, i följd at denna brist
på täflan, cj aktat för rof att minska antalet re-
sor, utsätta afgånästiderna efter visåa vederbö-
randes, men icke allmäphetens beqvämlighet och,
detta allt aktadt, höja biljettpriset. Dalarö är
likväl i år, såsom alltid under tenore åren, öf-
verfullt med Stockholmsboer, af Phvilka många
nödgas nästan dagligen tesa in och tit; och den
ofan:liga trätigsel, Bom städse, när det enda far-
tyget scall till eller från Dalarö afgå, råder på
och vid landgången, visar bäst huru väl ett yt-
terligare fartsg vore erforderligt och att dess fär-
der skulle löna gig.
Awt afyrångstiderna från Stockholm äro för ons-
dagar och lördager bestämda till kl. 2 ei m. må
mindre klendrase, ehuru köpmän och -embetsmän
naturligtvis Väl beböft för börsen eller embets-
rummet åtnjuta tiden intill kl. 2 fullt och såle-
des säkerligen skulle föredragit att afresa kl. 1,3:;
men hvarföre sfgångstiden alla öfrigar dagar skall
vara så sen som kl. 6, så att de som ville ut-
resa ej, då affärden på morgonen skör kl. 7, hinna
mer än att, efter främkömsteh kl. 9 på aftonen,
lägga sig och åter uppstå, hörer till det gåtlika
i detta rederis anordningar. -Hvarföre icke,-om
sfresan icke alla dagar får ske vid middagstiden,
låta den åtminstone ega rum kl. 4 e. m.? — Till
Vaxholm färdas man nu för 45 öre personen
(abonuementspris), men till Dalarö, som erfor-
dras endast dubbel restid och dit i sjelfva verket är
mindre än dubbelt lång väg, kostar biljetten 1,50
(i 1jol 1,25), således nära tre gånger mera; och
huru ofta man än färdas, erhålles ej den ringaste
nedsättning. Man bar den industrien att ej sälja
partibiljetter, Emedan msn Yet att pässagerarne
ej ha annan Anpbåt att tilleå, och detta ehuru
ångbåten i fjol lärer ha gifvit 20 9; utdelning.
Detta inhumana beteende, i förening med de
avitaturbestämmelserna, föranleda ossatt uppmana
sndra rederier nit börja en täflan med Jakob
Bagge. Det icke sillen iften i tryck uttalade
missnöjet med denna båts ledning, skulle otvif-
yelaktigt bereda en konkurrerande ångbåt en
lysande frcgqvens. Flere Dalarögäster.
Thumbnail