Article Image
o X .
Korrespondens från Nyköping.
(Till Dagens Nyheter.)
Af ringa betydenhet har alltid den beröring
varit, som egtrum mellan orterna af Nyzöpings
län, belägna norr och söder om den ås, som
delar länets vattendrag; men än mindre har
denna beröring blifvit, sedan vestra stambanan
afskar länet i två halfvor, den ena med Ny:
köping, den andra med Eskilstuna till hufvud-
ort. På ena sidan om denna bana, den norra,
framstå i materiel väg en stigande företag
samhet och i iutellektuel en lefvande med-
borgerlig anda, hvarpå associationerna i Eskils
tuna, folkmötena och den vid Bie upprättade
folkhögskolan äro bevis. På södra sidan der-
emot skönjes hvarken industriel eller medbor-
gerlig lifaktighet. Fallen i Nyköping aflemna
ännu, utan att dessförionan hafva istörre mån
gagnat, sin betydiga vattenmassa åt Byfjärden;
länets största insjöar, hvilka, till den inre kom-
munikationens underlättande, borde på tjenliga
punkter sammanlänkas, hafva ej ännu fått de
händer förenade, de på flera håll utsträcka
emot hvarandra; och den medborgerliga anda,
som framkallar offentliga öfverläggningar rö-
rande allmänna angelägenheter för att i hvarje
särskildt fall vinna öfvertygelse om det mest
lämpliga, slumrar fortfarande. Denna slummer
kommer synbarligen icke ens att störas af de
förestående vigtiga valen till en ny andra kam-
mare, utan får man nog, äfven denna gång.
bevittna, att valresultaten äro att tillskrifva
antingen en ren slump eller hemliga bearbet-
ningar. Det tyckes dock, att inom hvarje
valdistrikt borde finnas någon valberättigad
person med nog känsla för det allmänna bästa
för att underkasta sig det besvär och möjligen
äfven de obehag, hvilka sammankallandet af
ett valmöte kunna medföra.
Såsom undantag från den allmänna domning,
jag i det föregående tecknat, framstå visser-
ligen de båda förslag till Nyköpings förbin-
dande medelst jernväg med vestra stambanan,
hvilka nu bearbetas. Det ena af dessa, om-
fattande en linie till Flen, omhuldas egentligen
af Nyköpings stad; det andra, upptagande en
linie till Mölnbo, har vunnit lifliga sympatier
inom hela den landsort det afser. Då Nykö-
ping, med mindre uppoffring än som tagits i
anspråk för Flen linien, kunnat befordra Möln-
bolinien, men detta oaktadt lemnat denna linie
ur sigte, måste öfvervägande skäl för ett så
dant beteende förefinhas. Dessa antydas vara:
en påräknad stark transitotrafik till Oxelösund,
en förmodad lifligare beröring med det inre
af länet och en, till följd häraf, lättare upp-
komst af anläggningar här på platsen, hvari
genom folkmärgd, rörelse och egendomsvärden
skulle stiga. Det förstoämda skälet kan dock
icke tilläggas någon synaerlig vigt, så länge
Flen—Eskilstuna-linien icke är antagen, och
dermed ser det tör närvarande ganska tvifvel-
aktigt ut, då Eskilstunaorteao på senare tid
visat större benägenhet att vända sig på ena
sidan åt Katrineholm och på den andra åt
Södertelje. Hvad det andra skälet beträffar,
är det deremot obestridligt, att Flen-linien
skall framka!la en liflizare beröring än hittills
med det inre af länet; men om denna lifligare
samfärdsel kan komma att återgälda de stora
uppoffringar, som ifrågasättas för banans erhål
lande, är högst tvifvelaktigt. Det tredje skä-
let åter gäller lika mycket tör båda de ifråga
satta linierna.
Tillämpas de båda förstovämda skälen på
Nyköping enskildt, inses lätt: att fördelen af
transitotrafiken, då Nyköping ej blir utskepp-
ningsorten, nära nog kommer att uteslutande
falla Oxelösund till godo och att den inre
rörelsen på Flen-linien i betydlig mån blir
abaorberad af de hamdelsotablissementer, hvilka
komma att uppstå utefter hela linien. Var-
samhet å stadens sida i bidragsväg bör derföre
göra sig gällande, ty äfven det nyitiga kan
köpas så dyrt, att fördelarne at dess erhål-
lande icke motsvara uppoffringarne.
I dessa dagar har den id6 uppdykt att, för
den händelse Mölnbo—Nyköpingslinien kom-
mer till stånd, lemna Flen linien åsido för en
linie från Nyköping till en station på östra
stambanan, strax porr om Norrköping. Om
vid anläggningen af vår första stambana, den
vestra, man omfattat den naturliga idp, att
låta denna bana framgå på den gamla varu-
och poersontrafikens linie, d. v. s. norr om Mäla
ren, hade af samma skäl södra banan blifvit
riktad från Stockholm utefter kusten till Norr-
köpiog och derifrån, såsom nu, tvärsöfver till
Jönköping. Då det förra icke skedde, för-
rycktes stambanornas naturliga lägen och detta
bar i sin ordning framkallat behofvet af flera
bibanor än avnars hade inträffat. Att nu
vilja. hvad södra banan angår. upphielna saken.
Thumbnail