Musik. Pingstaftonen illustrerades af en vacker musikalisk högtid i — Upsala. Under kapellmästaren Josephsons ledning utfördes nämligen i Carolina-salen Händels oratorium Simson på ett sätt som i sanning kunde vara egnadt att göra hufvudstaden afundsam på sin lärda grannstad. Den rymliga salen var till största delen fullsatt af åhörare, som, äfven om de icke alla voro att räkna till de i strängare mening musikaliskt bildades antal, likväl med skäl kunde säga, att icke ett enda nummer af den temligen långa konserten föreföll tråkigt eller ansträngande, medan deremot de flesta nummer voro af den beskaffenhet att de måste hänföra hvar och en. OÖratoriet gafs med en säkerhet, som föreföll verkligt öfverraskande då man besinnar att körpersonalen uteslutande utgjordes: af dilettanter. Solopartierna utfördes fill största delen af artister från k. teatern, mnemligen fru Michaeli, fröken Walin och hr Willman, utom hvad beträffar BSimsons parti, som sjöngs med glänsande bravour af en amatör, hvars stora begåfning äfven för hufvudstadens musikälskande allmänhet icke är obekant. Simson är ett bland Händels mest dramatiska och i solopartierna tillika mest melodiskt uttrycksfulla oratorier. — Hjelten sjelf har Händel med den honom egna storheten i åskådning och anläggning skapat till en sannt tragisk personlighet: denna högstämda uppfattning uttalar sig lika skönt som kraftfullt i de herrliga recitativerna, ans fo Pars RDR lg tr RNA EN a) NR 4 FAP NA ER ELR VETEN ARA Ar a