Remeo och Julia gofs igår afton
å operan för i det aldranärmaste fullsatt
salong. Fröken Hebbe och hr Arnoldsson
i hufvudrollerna blefvo föremål för, lifliga
hylningar och inropningar, såvälunder styc-
kets gång som efter dess slut.
I Stockholms sparbanker, sta-
dens och länets, ha under mars månad in-
satts 305,297 rdr 74 öre och uttagits 307,528
rdr 41 öre. Således 2,230 rdr 67 öre mer
uttaget än insatt.
Soare. Vi erinra om den förut här
omnämda soarån till förmån för dramatiska
och musikaliska artisternas pensionskassa,
som eger rum i afton å Mindre teatern.
Programmet i och för sig är af sådan be-
skaffenhet, att tillställarne böra kunna vara
förvissade om fullsatt salong.
På Skeppsbron råder numera ett
lif och en rörelse, som tydligen gifva vid
handen, att vårimporten är stadd i ett jemnt
tilltagande. Olje- och vinfat, kaffebalar, lå-
dor, innehållande amerikanskt fläsk, bom-
ullsbalar, färgämnen m. m. ligga i betyd-
liga qvantiteter der upplagda, och i trots af
det betydliga antal åkare som äro syssel-
satta med varornas bortförande, märkes
dock ingen förminskning, hvilket är att söka
deruti att lossning af dywika varor pågår
från flera fartyg, af hvilka åtskilliga af be-
tydande storlek.
— Arbetet på det jernyvägsspår, som, ut-
gående från Stadsgården, skall löpa längs
efter Skeppsbron, har i dagarne åter upp-
tagits, och en icke obetydlig arbetsstyrka
är sysselsatt med jordens undanrödjande,
syllars nedläggande och skenors anbringande.
För närvarande pågår arbetet ungefär utan-
för tullhuset.
Nya ångbåtar. Inbjudning har,
enligt Aftonbladet, utfärdats af grosshand-
laren A. W. Frestadius, kaptenen i Skär-
gårdsartilleriet Th. Arwidsson och verkstäl-
lande direktören i Stockholms ångslupsaktie-
bolag hr C, H, Backert till tecknandet af
aktier för anskaffande af två lastångare af
jern, byggda så, att de erhålla klass i Ve-
ritas, 164 fot långa, 27 fot breda och lasta
11.000 centner på 10la fots djupgående samt
förses med 80 hästkrafters propellermaskin
enligt Woolfska systemet och konsumerande
en kolqvantitet af 11 kubikfot i timman, hvar-
vid fartygen skulle i godt väder göra 9 knops
fart. Som fartygen icke äro afsedda för pas-
sagerare, erhålla de endast en tör befäl och
underbefäl nödvändig inredning, men förses i
öfrigt med alla sådana tidsenliga inrättningar
af ånghissar och ångspel, som tjena att bespara
arbetskrafter och tid vid lossning, lastning m.
4. tillfällen. Fartygen skola byggas vid Berg-
sunds mekaniska verkstad och levereras på
eftersommaren nästa år för att redan på hösten
kunna expedieras till Nordsjön. Fartygen
komma i öfrigt att användas i fraktfart dels
mellan Mälarhamnar och Petersburg, och dels
1 öfrigt mellan Sverige och andra länder. Det
bestämda aktiebeloppet lärer redan vara till
två tredjedelar tecknadt.
Sjöfarten. Från Norrköping telegras
ferades i går ce. m.:
Omkring klockan. 4 i dag återkom hit
bogseringsångfartyget Thor, efter att ha
öppnat fervattnet. Ångfartyget SÖstern
har uppkommit.
— Ångfartygen Linn6 från Hamburg och
Bråviken samt Alfred från Lybeck ha i går
e. m. hit anländt, med last af styckegods.
Bränvinstillverkningen i riket
har från den 15 mars till den 2 april vid
202 brännerier uppgått till 874,570,5 be-
skattningsbara kannor, eller, reduceradt till
normalstyrka, 901,619,1 kannor. Lägges
härtill det under tiden från den 1 okto-
ber till den 15 mars tillverkade, likaledes
reduceradt till normalstyrka, 14,310,885,7
kannor, utgör tillverkningen under tillverk-
ningsåret hittills 15,212,504,s kannor.
Förra året vid samma tid uppgick till-
verkningen till 14,957,473,5 kannor, allt af
normalstyrka.
Efflepyttem är namnet på en ny skämt-
tidning, som kommer att utgifvas i — Hede-
mora,
Hem prestekandal, hvarom vi i lör-
dags berättade, tilldrog sig i Cimbrishamn,
icke i Ystad, såsom genom felskrifning i ru-
briken angafs,