aöstormern under söndagsdygnet, som ivrorsakat sådan villervalla i iernvägstrafiken och postgången, var endast en svag förelöpare till det rasande yrväder, som i går afton utbröt. Under hela gårdagen föll gnö, men sedan vinden på eftermiddagen gått öfver till sydlig, tilltog snöfallet mot aftonen betydligt, och mellan kl. 7—38 började det äfven blåsa, hvarigenom snön sammandrefs i massor, så att hufvudstadens gator blefvo nästan omöjliga att trafikera. Vi föreställa oss att detta yrväder, som i hufvudstaden åstadkom så många obehag, på slättlandet och på sjön uppträdt med en förfärande våldsamhet, och det är att befara att deraf förorsakats många olyckor. En lycka var att temperaturen, i följd af vindens omkastning, var temligen mild. Postförbindelsen och jernViägsirajfiken. De of yrvädret förorsakade hinder för bantågens framkomst å jernvägarne voro i går vid middagstiden öfverallt undanröjda, undantagandes å linierna Norrköping—Katrineholm ochÖrebro— Hallsberg, hvilka ännu vid sagda tid icke voro farbara. De uteblifna posterna från södra och vestra orterna hitförväntades derför i går afton, ehuru senare än vanligt, men framåt qvällen svek detta hopp, ty det började då åter yra häftigt och i posten och vid centralstationen erhölls den upplysning att tåg hvarken var att förvänta i går afton och ej heller skullo afgå i ordinarie tid i dag. Be vidare trafikdirektörens annons i dagens nummer! Från trafikstyrelsen erhöllo vi i går afton följande meddelande: Dagens (tisdagens) tåg hafva i följd af pågående snöstorm dels instälts helt och hållet, dels ock till en del, nemligen: en nr 2 B, 7 och 8 inställda, ifvensom nr 50 ä norra banan samt alla å den östra. P1 stannar öfver natten i EHallsberg. 3 dito dito Katrineholm. 4 — Sparreholm. 5 Södertelje. Drifvornas djuplek uppgår på långa sträckor till 6, 8 3 10 fot. — Från Köpenhamn telegraferades till oss i går: Posterna från Sverige, Norge och Hamburg hafva uteblifvit. Sjöferten här under de senare dagarne lidit ett betydligt afbräck genom sträng köld och ett ovanligt rikt snöfall under de senaste dygnen. Till och med i BHaltsjön har is visat sig ganska svår och sammanpackad, i synnerhet mellan Mölna och Elgvik. Här voro i måndags morse ej mindre än åtta ångare i arbete under 2: tinmars tid med att sönderbråka isen. Dessa voro utifrån kommande: Vingåker, Vaxholm, Östanå och Falken samt härifrån utgående: Stockholm, Södra Sverige, Neptun och Amiral von Platen. ÅÄngbätsfarten. Ångfortygen Lennart Torstenson, Telegrafen, Iris, Betty, Wingåker, Mälaren, Svartsjölandet, Brage och Runan ha upphört med sina resor för året och upplagt i vinterlag. — Ångfartyget Upland, som afgick från Westerås 1 torsdags middag, fastnade omkring tre mil hitom sistnämda stad i den 5 och en kalf tum tjocka isen, som ej kunde forceras. Ångfartygen Enköping, likholmen och Flink afsändes härifrån, de två förstnämda i fredags och det sistnimda i lördags för att söka få Upland loss; men sedan Ekholmen blifvit skadadt å rodret och de två andra fåfängt försökt genombryta isen, måste Upland lemnas åt sitt öde och de utsända ångbåtarne återvända. Uvland har lossat sin last och får måhända öfvervintra, der det ligger. Emellertid afgingoi måndags vid middegstiden ångfartygen Engsö och Enköping inåt Mälaren för att försöka å Upland loss från isen. — Ångfartyget Transit nr 3, kapten E. L. Paulsson, som afgick härifrån 1 lördags på morgonen, inkom till Kalmar på eftermiddagen i söndags, men måste der qvarligga för storm och snötjocka. Bsomkostiärmanene hölls i måndags med Kungsholms församling, dervid följande ärenden förekommo: