Jernvägsangelägenheter. Ar-
boga—Köpings banan fortgår med stora steg
med arbetet att slå ihjäl sina björnar, aktie-
egarne. Ursprungligen voro de 1,600, i
måndlags morse uppgick deras antal till 1,297,
qvarstående från en novemberdag i fjol, men
fram på förmiddagen den 13 november blefvo
155 af dem, om icke direkt dödade, dock
beredde att dö, i det att de inför Köpings
magistrat utlottades. Den i och för aktie-
teckningen uppgjorda utlottningsplanen före-
speglade för detta år en utlottning af minst
60 aktier, hvilket antal sålunda nu togs
fulla 2!2 gånger. Sedan dessa nu utlottade
153 aktier blifvit med tillgängliga medel
infriade, återstå blott 1,142 aktier å till-
sammans 114,200 rdr, hvilka antagligen
inom helt få år likaledes utlottas, hvarefter
Arboga—Köpings-bane-bolaget upplöses och
dess jernväg, ur hvilken aktieegarne, så
länge de fått vara med om affären, åtnjutit
8 procent årlig inkomst på sina andelar,
kommer att hemfalla till Köping—Hult-bo-
laget, som förut eger Örebro —Arboga-ba-
nan.
— På ett vid Finspongs bruk den 6 hållet
sammanträde konstituerades det aktiebolag,
som bildat sig för att bygga och trafikera en
smalspårig jernväg mellan den i Nerike lig-
gande Pålsboda station på vestra stambanan
och Finspong, beläget, såsom bekant är, i
Östergötland vid sjön Glans lugnvatten, vid
hvars motsatta ända den under anläggning va-
rande Östra stambanan från Norrköping går
tram. Banan Pålsboda—Finspong, som blir
af vidpass 5l2 mils längd och är föreslagen
att blifva af 3 fots spårvidd med en skenvigt
af 10 skålpund för fot, genomgår sydöstra
Nerikes och norra Östergötlands jernindustri-
idkande trakter. Kostnaden är beräknad att
blifva högst 1,400,000 rdr, som anskaffas så-
lunda, att den redan till fullo teeknade hälf-
ten, eller 700,000 rdr, skall af aktietecknarne
kontant inbetalas, och tör återstoden skall ett
amorteringslån upptagas. Arbetet anses kunna
börjas redän under denna vinter, och hoppar
man att, då terrängen ej företer några nämn-
värda svårigheter, hela bansträckningen skall
inom 2 år derefter kunna öppnas för trafiken.
: (N. A.)
— Jernvög från Frövi—Linde, första delen
af den svenska centraljernvägen, är, enligt
hvad Nerikes Allehanda blifvit meddeladt, nu
så fullständigt färdig, att densamma i dag tors-
dag kommer att öppnas för regelbunden tra-
fik, och detta både för resande och gods. Det
säges att två tåg om dagen komma att från
Frövi afgå till Lindesberg och tvärtom.
Dödsfall. Äldsta lektorn vid Upsala
h. elementarläroverk A. M. Kjelldahl har
aflidit i en ålder 75!4 år, z
4terkomna svenska emigran-
ter. Med ångfartyget Albion ankommo
i måndags till Göteborg från England några
och trettio svenskar, män och qvinnor, hvilka
under längre eller kortare tid varit bosatte
i Chicago, men under den stora branden
derstädes- förlorat allt hvad de egde och
derför nu åter styrt kosan till fäderneslan-
det, för att söka en bättre utkomst än som
för närvarande kan erhållas i Amerika.
Norska briggen Foereningen,
som den 23 sistlidne oktober strandade å
Salvo ref vid Fårön, blef den 3 dennes un-
der nordvestlig storm slagen af grundet och
anträffades påföljande eftermiddag 6 min.
ostvardt om Östergarn af bergningsångfar-
tyget Neptunt, som utgått för att efter-
söka briggen. Efter ett mycket ansträn-
gande arbete lyckades man att föra två
svåra kablar ombord å densamma; men ef-
ter 6 timmars bogsering under tilltagande
nordlig storm med snöbyar, derunder sjön
gick rätt öfver begge fartygen, sprungo
kablarne kl. 9 på aftonen, hvarför briggen
måste för natten öfvergifvas.: Den 6 på e.
m. påträffades fartyget 20 min. tvärs öster
om Hoburg, då bogsertåg åter fördes om-
bord, och efter 16 timmars bogsering upp-
nådde CNeptunt den 7 Rohnehamn och för-
ankrade briggen derstädes. Briggen är utan
roder och tackling, och. sedan dykareö un-
dersökt densamma, befanns dess botten vara
bortslagen på refvet.
Åmngfartyget Norra Öland,
POR SEE V MEST PSI NISSE : T ORVESRSSESE UVIENEr I KINESER NV IERSE C SCR. one