Jernvägsangelägenheter. Arboga—Köpings banan fortgår med stora steg med arbetet att slå ihjäl sina björnar, aktieegarne. Ursprungligen voro de 1,600, i måndlags morse uppgick deras antal till 1,297, qvarstående från en novemberdag i fjol, men fram på förmiddagen den 13 november blefvo 155 af dem, om icke direkt dödade, dock beredde att dö, i det att de inför Köpings magistrat utlottades. Den i och för aktieteckningen uppgjorda utlottningsplanen förespeglade för detta år en utlottning af minst 60 aktier, hvilket antal sålunda nu togs fulla 2!2 gånger. Sedan dessa nu utlottade 153 aktier blifvit med tillgängliga medel infriade, återstå blott 1,142 aktier å tillsammans 114,200 rdr, hvilka antagligen inom helt få år likaledes utlottas, hvarefter Arboga—Köpings-bane-bolaget upplöses och dess jernväg, ur hvilken aktieegarne, så länge de fått vara med om affären, åtnjutit 8 procent årlig inkomst på sina andelar, kommer att hemfalla till Köping—Hult-bolaget, som förut eger Örebro —Arboga-banan. — På ett vid Finspongs bruk den 6 hållet sammanträde konstituerades det aktiebolag, som bildat sig för att bygga och trafikera en smalspårig jernväg mellan den i Nerike liggande Pålsboda station på vestra stambanan och Finspong, beläget, såsom bekant är, i Östergötland vid sjön Glans lugnvatten, vid hvars motsatta ända den under anläggning varande Östra stambanan från Norrköping går tram. Banan Pålsboda—Finspong, som blir af vidpass 5l2 mils längd och är föreslagen att blifva af 3 fots spårvidd med en skenvigt af 10 skålpund för fot, genomgår sydöstra Nerikes och norra Östergötlands jernindustriidkande trakter. Kostnaden är beräknad att blifva högst 1,400,000 rdr, som anskaffas sålunda, att den redan till fullo teeknade hälften, eller 700,000 rdr, skall af aktietecknarne kontant inbetalas, och tör återstoden skall ett amorteringslån upptagas. Arbetet anses kunna börjas redän under denna vinter, och hoppar man att, då terrängen ej företer några nämnvärda svårigheter, hela bansträckningen skall inom 2 år derefter kunna öppnas för trafiken. : (N. A.) — Jernvög från Frövi—Linde, första delen af den svenska centraljernvägen, är, enligt hvad Nerikes Allehanda blifvit meddeladt, nu så fullständigt färdig, att densamma i dag torsdag kommer att öppnas för regelbunden trafik, och detta både för resande och gods. Det säges att två tåg om dagen komma att från Frövi afgå till Lindesberg och tvärtom. Dödsfall. Äldsta lektorn vid Upsala h. elementarläroverk A. M. Kjelldahl har aflidit i en ålder 75!4 år, z 4terkomna svenska emigranter. Med ångfartyget Albion ankommo i måndags till Göteborg från England några och trettio svenskar, män och qvinnor, hvilka under längre eller kortare tid varit bosatte i Chicago, men under den stora branden derstädesförlorat allt hvad de egde och derför nu åter styrt kosan till fäderneslandet, för att söka en bättre utkomst än som för närvarande kan erhållas i Amerika. Norska briggen Foereningen, som den 23 sistlidne oktober strandade å Salvo ref vid Fårön, blef den 3 dennes under nordvestlig storm slagen af grundet och anträffades påföljande eftermiddag 6 min. ostvardt om Östergarn af bergningsångfartyget Neptunt, som utgått för att eftersöka briggen. Efter ett mycket ansträngande arbete lyckades man att föra två svåra kablar ombord å densamma; men efter 6 timmars bogsering under tilltagande nordlig storm med snöbyar, derunder sjön gick rätt öfver begge fartygen, sprungo kablarne kl. 9 på aftonen, hvarför briggen måste för natten öfvergifvas.: Den 6 på e. m. påträffades fartyget 20 min. tvärs öster om Hoburg, då bogsertåg åter fördes ombord, och efter 16 timmars bogsering uppnådde CNeptunt den 7 Rohnehamn och förankrade briggen derstädes. Briggen är utan roder och tackling, och. sedan dykareö undersökt densamma, befanns dess botten vara bortslagen på refvet. Åmngfartyget Norra Öland, POR SEE V MEST PSI NISSE : T ORVESRSSESE UVIENEr I KINESER NV IERSE C SCR. one