Article Image
HKompromiäss har, enligt till tidningen Kalmar lemnad uppgift, i fredags hållits angående branden vid Ottenby stuteri; och lära begärda 21,000 rdr blifvit nedsatta till 1,380 rdr. Resande. Öfverste W. 3. Rowland, särskild befullmäktigad af Förenta Staternas regering, anlände i måndags till Göteborg från Hull på genomresa till Stockholm. Öfversten skulle redan i dag fortsätta resan till Stockholm. Circus Salamonsky. I dag gifvas två representationer, den första en barnrepresentation kl. 4—6, till förmån för den lilla djerfva ryttaren och skickliga gymnasten Fredrik HSalamonsky, som kommer att utföra åtskilliga nya produktioner. Ängbåtsfarten, Ångfartyget Wiborg har upphört med sina resor för året, (H. D.) Skeppsbrott. Ett i går middag till oss från Köpenhamn afsändt telegram medförde följande sorgliga underrättelse: Finska slupen Vivi4, lastad med viktualier och andra handelsvaror, har förlist i Östersjön. Kaptenen, hvars namn är Hammes, och besättningen, 4 man, ha blifvit bergade af norska barkskeppet Lizzy, kapten Knudsen, och äro landsatta i Helsingör. På den förolyckade slupen voro 12 finska köpmän ombord, och deras öde är ännu icke kändt. Från det kantrade fartyg, hvarom vi härom dagen berättade och som slutligen återfanns vid Håkansskär, har man tillvaratagit och lösgjort en å detsamma fastsurrad man, naturligtvis död, och begrafvit honom der i trakten. Bogseringsångfartyget Flink har utgått för att söka berga sjelfva fartyget, som skall vara en skonert. Dess master ha hindrat dess bogsering till land, men åtskilliga kistor, innehållande hvarjehanda saker, ha påträffats, utan att man deraf kunnat sluta sig till fartygets namn och hvilken nation det tillhörde. Posterna. Gårdagens snälltåg medförde af utländska posterna blott den danska. Sköldmöns manöver vid Waxhelm. Man har upplyst oss om, att hvad den korrespondent, hvars skrifvelse är införd i gårdagsbladet, anmärker om Sköldmöns manöver vid Waxholm, har sin grund i en missuppfattning å hans sida. Nämnde manöver berodde nemligen icke på någon obekantskap med farvattnet, utan gjordes afsigtligt och på tydliga order, emedan Sköldmön icke kunde gå in till den af korrespondenten omnämnda bryggan, hvaremot en lämplig landningsplats förefanns vid den berghäll, der landstigningen också utan någon risk skedde. Hela manövern var sålunda af befälhafvaren beräknad, hvilken omständighet naturligtvis var för korrespondenten obekant och hvaraf hans uppfattning sålunda låter förklara sig.

27 september 1871, sida 2

Thumbnail