Vid hvarje värmecylinder är en inrättning,
hvarigenom passagerarne sjelfva kunna reg-
lera värmegraden i vagnen.
Ingeniörerna betvifla icke framgången af
detta värmeledningsföretag, emedan i de län-
der, der J. Haags metod blifvit någon längre
tid begagnad, såväl passagerare som trafik-
myndigheter funnit densamma motsvara ända-
målet. Lyckas emellertid detta icke obe-
tydliga försök, som nu göres, så komma
säkerligen under nästa år dylika värmeled-
ningar att anbringas i alla klassernas vag-
nar, som användas till de blandade tågen,
och således äfven tredje klassens passage-
rare att få åtnjuta förmånen att åka i upp-
värmda vagnar. I Baden och Bäjern, der
kölden under vintrarne är lägre än hos oss,
begagnas numera allmänt under vintrarne
uppvärmda vagnar för tredje klassens passa-
gerare.
Jag antager att mången, som under vin-
tern nödgas göra resor, skall med tillfreds-
ställelse emottaga nu meddelade underrät-
telse. Ett sådant initiativ å jernvägsmyn-
digheternas sida hedrar dessa myndigheter
på det högsta.
Det torde ännu dröja flera månader innan
uppgörelse kan komma att ega rum mellan
intendeturen och tredje trafikdistriktet rö-
rande trupptransporterna i slutet af augusti
och innevarande månad. Nämnde transporter
hafva bragt oreda i alla jernvägoens förhål-
landen, och ännu är icke allt ordnadt, hvar-
jemte personalen får ctt riktigt jättearbete
med att reda allt det inkrånglade i räken-
skaperna som blir en följd af nämnde trans-
porter. Jernvägen har på statens bekostnad
försett onkring 100 godsvagnar med bän-
kar försedda med ryggstöd, hvilka kunna
slås tillsammans och magasineras till fram-
ida behof. Detta är ett nytt slogs krigs-
nateriel.
Helsotillståndet inom provinsen är godt.
Copporna och de epidemiska febrarne, som
inder flera år grasserat i Malmö, hafva på
lågra veckor icke låtit märka gig.
Luften är ren och himlen klar; vägar,
sator och promenader hvimla af spatserande,
lldeles som om sommaren.
Braut Anund.