Meddelanden från allmänheten. Tillbud till olycka och möjligen äfven olycka åstadkommen, Insändaren, som en tid bortåt hvarje morgon omkring kl. half 10 haft sin väg förbi sammanbindningsbanan mellan Munkbron och Gjörekeska siminrättningen vid Riddarholmen, har med förundran märkt, huru slapp tillsynen från vederbörandes sida är i fråga om berörda jeravägssträcka. Nämda tid passeras nemligen berörde handel af blandade tåget till Göteborg på nedgående och blandade tåget från Gnesta på uppgående. Man tycker det ligger i sakens natur, att just då bör tillsynen vara sträng och noggrann. Men efter insändarens förmenande eger motsatsen rum, Insändaren har sett dels att fartyg, som lossa eller lasta, ligga så nära intill jernvägsbron mellan Munkbron och Riddarholmen, att deras storbommar skjuta öfver jernvägsspåret, dels att personer tillåtits passera jernvägen å öfvergången mellan Riddarholmen och den 8. k. Frestadii bro äfven då tågen äro i gång och blott hafva några sekunders väg fram till stället, Insändaren har sett både jernvägstjenstemän och betjonte gående besigtiga ifrågavarande bandel, utan att han kunnat märka att omförmälda förhållanden af dessa personer uppmärksammats — Detta har förefallit insändaren så mycket Nligare, som plikt är stadgad för ole 1. af jernväg, äfven om icke nå ar på den beträdda d tvrelsen genom t nande af a alv då icke . styrelsen möjlig fade tågen å dessa punågon olycka eller ock vara tydelselös, om blott den inträffaav tänkte ock, att som hans väg ännu nägv. kommer att gå förbi meromförmälda punkter at jernvägen, så blir väl tillfälle tör honom att erfara, huruvida hans supposition i berörda hänseende om jernvägsstyrelsen äro riktiga eller icke. Måndagen den 11-i denna månad passerade såsom vanligt ins, vid half 10-tiden på morgonen jerrvägsbron mellan Munkbron och Riddarholmen, då han med häpnad märkte, att en skuta, som lossade tegel vid hamnen utanför riksdagens hus, låg med sin storbom öfver jernvägsspåret å bron. Ins. första tanke var att tillsäga skepparen att skyndsamt hala ut från bron; men som ing. i detsamma såg en banvakt passera bron, utan att fästa någon vigt vid detta förhållande, trodde ins., helt naturligt, att antingen skepparen med vederbörandes goda minne innehade denna för jernvägstågen högst farliga plats eller ock att ins. öga icke var nog skarpt att se det bommen låg icke öfver utan hardt snvid spåret. Dock, tänkte han, om få minuter skall du erfara huru det är. Hvarpå han stannade utanför östra ingången till riksdagens hus och afvaktade tåget. Ett par minuter derefter ankom blandade tåget och, gående å vestra jernvägsspåret, framilade det med en för denna bandel ovanlig fart, Lokomotivet och de efterföljande låga lastvagnarna syntes gå fria för fartygsbommen; men för hvarje passerande passagerarovagn hördes ett starkt bom, bom och bommen tycktes ha bräckt eller krossat vagnsspeglar och fönster. Som flera passagerare föro händelsen synts titta ut genom fönstren, är det möjligt att någon sådan blifvit skadad eller dödad. Det vet icke insändaren, Ins. får slutligen tillägga ett drag vid tillsynen af denna jernvägssträcka, som förefallit honom komiskt. Under det ofvanberörda påpekade betänkliga förhållanden ouppmärksammade fått ega rum ha banbetjenter synts sysselsatta med att plocka upp papperslappar från jernvägen, Redovisning öfver insamlade medel till en minnesvård åt aflidne folkvännen kyrkoherden N. J. Ekdahl. Å de listor, der teckning skett genom 25-öres-subskription ha influtit 274 rdr 25 öre. tgifter: En minnesvård . . ... 195: — Stenkummel . ...... 2H: — Fris och diverse .... 54: 25. Summa 274: 25. Å komiterades vägnar: 0. Olsson. C. G. Thulin. J. Nyberg. . C. A. Sundberg. På anmodan ha vi tagit del af räkenskaperna och funnit det komiterade på ett samvetsgrannt sätt, vittnande om god verksamhet, fullgjort sitt värf; intygar OC. J. Wetterström. P, Naumburg, (I gårdagsbladet inflöt nedanstående insända uppsats utan att vara efter sättningen korrigerad, hvadan; och då flere vanställande fel deri förekommo, vi nödgas meddela densamma om igen sådan författaren