YUrr RR
tre millioner mindre samt bevarade trafiken
odelad. Nu är icke blott Sevalla-banan teck-
nad, utan dessutom Dannemora-banan, som
ger Norrland 7 mil kortare väg söderut än
öfver Sala och Storvik.
Det är klart att en bana mellan Norberg
Bch Gefle skulle blifva mycket inbringande,
men just derför behöfver staten icke sörja
för -åstadkommandet af en sådan. — Den
kommer nog af sig sjelf och blir då både
billigare byggd och billigare trafikerad, hvil-
ket medför en nationalvinst.
Det torde anses rätt betecknande att re-
geringen ännu i sjelfva verket icke sanktio-
nerat förra riksdagens beslut om byggande
af norra stambanan, ehuru detta skett med
den östra. Vi hoppas och tro att detta skett
af försigtighet, medan man ville känna sig
för hos en kommande riksdag hvaråt opinio-
nen nu pekade, samt att den åsigt är felak-
tig som påstår att regeringen velat hålla Sala-
partiet vid god röst genom att ända till slu-
tet af riksdagen undanhålla sanktion, men
likväl föreslå medel till den oafgjorda banans
Kfortsättning.
Statsutskottets riksgäldsafdelning har —
som vi hört, med blott en rösts pluralitet —
tillstyrkt den kungl. propositionen, som tro-
ligen i dag förekommer till behandling i ut-
skottets plenum. Vi, urdra just hur länge
det förr så sparsamma landtmannapartiet
skall låta leda sig af hofvets hemliga mel-
lanlöpare och tycka nu att på allt sätt den
största sparsamhet borde iakttagas. För
vår del hafva vi alltid yrkat sparsamhet
med statens medel och framför allt att sta-
ten ej skall uppträda i täflan med den en-
skilda företagsamheten, en sanning numera
ansedd som ett statsekonomiskt axiom.
bi RA a rs Ag AA