Norra stambanan.
Något hvar torde erinra sig, hurusom vic
förra riksdagen regeringens öfvergång i siste
timmen skaffade BSalabanan en så öfvervä
gande pluralitet inom första kammaren, at
nihilisternas afgjorda seger inom andra
kammaren icke förhindrade byggandet att
beslutas af riksdagen, ehuru med blott några
få rösters pluralitet. Det mystiska sätt,
hvarpå regeringen förklarade sig af andra
skäl nödsakad att motverka sin egen till
riksdagen framlagda proposition, gaf stöd åt
det afingen vederlagda rykte, som allramest
sringbars just af det segrande Sala-partiet så-
som ett prof på mästerlig riksdagstaktik,
det man nemligen öppet hotat regeringen
att ansluta sig till venstern, samt derige-
nom inom alla hufvudtitlarne decimera an-
slagen till statslyx och byråkrati, men å
andra sidan lofvat troget votera efter rege-
ringens önskan, om den blott sjelf förkla-
rade sig verka och rösta för Sala-banan.
Vi veta alla huru regeringsledamöterna läto
skrämma sig att afgifva den önskade för-
klaringen, och följden blef enahanda mu,
som under fordna ståndsriksdagar, då pre-
ster hjelpte bönder med bränvinslagstiftning
mot återtjenst i religionen: att det skatt-
dragande folket på dubbelt sätt fick sitta
emellan.
De enda skäl, som i förra riksdagens
skrifvelse nr 67 anföras för BSala-banan,
böra genom ändrade förhållanden nu-
mera tala lika kraftigt emont densamma. Se-
dan riksdagen förklarat besparingen i väg-
längd genom Sevalla-banan vara alltför ringa
att bestämma valet af denna sträckning, he-
ter det vidare: s
Deremot är den besparing i utgift af mer
än tre millioner riksdaler, som för staten upp-
kommer genom antagande af Bala-linien, af
den-betydenhet satt den förtjenar stort afseende,
synnerligast om (?) det kan visas att nämnda
riktning i ännu högre grad än Sevalla-linien
uppfyller det med norra stambanans anlägg-
ning afsedda ändamål. Men denna besparing
i anläggningskostnad är derjemte af desto större
vigt, som den uppkommer -derigenom att sta-
ten redan eger en färdigbyggd stambana mellan
Tureberg och Upsala at nära fem mils längd,
hvars trafik kommer att vinna en betydlig till-
ökning ifall banan fortsättes, hvaremot, om
den utlägges från Tureberg öfver Sevalla,
trafiken, på sätt i den kungl. propositionen
jemväl finnes anmärkt, kommer att fördelas
på två linier, hvaraf åtminstone endera ej
kunde antagas återgälda de på dess byggande
använda kostnader.
Frågan gällde då val mellan två sträck-
ningar för en statsbana, af hvilka ingendera
ansågs kunna komma till stånd på enskild
väg, och den ena beslöts, emedan den kostade
Arek LE IT aln ss i IDAG cr SFSTAE a TR lg rig pr Eg NESS