spända närmare vattenytan än brons under-
kant. En lång tid hindrades arbetet å sam-
manbindningsbanan genom striden mellan
jernvägsbyggnads-styrelsen och Stockhölms
stadsfullmäktige angående brons höjd öfver
vattenytan. Slutligen måste dock bemälda
styrelse gifva efter för fullmäktiges fordrin-
gar att bron måtte erhålla sådan höjd den
nu har, på det att smärre ångbåtar, pråmar
m. m. skulle kunna obehindradt passera un-
der densamma mellan hvilka öppningar som
helst. Nu deremot har styrelsen genom det
vidtagna arrangementet med spännkettin-
garne omöjliggjort de dyrt köpta fördelarne
af brons förläggande högre öfver vattnet än
först ämnadt var. Då meningen med dessa
kettingar väl är att skydda jernvägsbron
från möjliga påstötningar af fartyg, så hade
samma ändamål vunnits, om kettingarne blif-
vit spända i jemnhöjd med brons under-
kant.
Vi känna icke huruvida arbetschefen för
sammanbindningsbanan, löjtnant Unge, gjort
några framställningar till styrelsen om
olärmpligheten af att, så som skett, anbringa
dessa kettingar, hvarigenom den en gång
afgjerda striden med Stockholms stad åter
kallas till lif, eller om han sjelf bör drab-
bas af klandret i detta hänseende; men i
hvad fall som helst är åtgärden så oförlåt-
ligt abderitisk, att man har svårt att fatta
det den blifvit utförd af tekniskt bildade
ingeniörer.