förutsatt tillika att hemlexorna bannlystes
jemte utanläsning i skolans samtliga läro-
ämnen.
I professor Georgiis skrifter rörande gym-
nastik och dermed sammanhängande ämnen,
1 häftet, Stockholm 1869, s. 15 och 16, om-
förmäles likväl följande:
(Inför en komit, vald af engelska un-
darhuset 1862, i afseigt att utreda denna
fråga, och till kvilken skollärare från olika
delar af landet blifvit inkallade, afgåfvo
dessa, såsom resultater af sin erfarenhet,
grundad på 12 till 30 års tjenstgöring, alls
mänt, att 3 timmars läsning, eller det så
kallade korttidssystemet, lemnade mera
tillfredsställande resultater än 6 timmars
läsning eller det så kallade långtidssyste-
met; och borde det förra ej betydligt öf-
verskridas.
Godt är att ins. från vestra Sverige
anser det hebreiska språket, dogmatik samt
logik och psykologi kunna utgå från elemen-
tarskolant. Också hörde nästan intet af
allt detta lärdomskram till elementarunder-
visningen 1816—1821. Hvem som ville,
slapp då redan hebreiskan, och psykologien
var ännu blott ett universitets-läroämne.
tPlennings logica lästes; äfvenså CBrun-
marks moral såväl in- som utantill på latin
— en omständighet som lyckligtvis bortfal-
lit er elementarundervisningen utan någon
skada för logik eller moral o. s. v. i det
allmänna lefvernet.
Att (nemligen i stället för det döda la-
tinet, hellre än för tyskan) det lefvande en-
gelska språket blir det första eller grund-
språket i svenska skolan syns visligt tänkt,
men så bör det ock läras af infödd englän-
dare och i allmänhet språken läras genom
tal och svar, såsom vårt eget tungomål.
Underskrifterna.