att 25 proc. af denna del af upplagan återkom i form af makulatur. SS Det är Dagens Nyheter som skulle hafva uppgifvit sådant om sig sjelf. Mön det har död icke cjort. Dagligt Allehandas redaktör har behagat säga så på fri hand. — Det tvistades, af enahanda anledning som Du, mellan N. D. AlleK. och Dagens Nyheter om kvilkendera tidningen söm hade största spridningen i landsorten, och N. D. AA. gjorde enahanda invändning som nu angåendö Smakulatärs. Då sade D. N. att il och med om 25 procent af det till försäljhing ttlemnade återkomme osåldt vore D. N:s spridning ändock störte än N. D. Allehandas. Vi ville blott konstatera att D. N:s Spridning vår sförre än D. A:s, icke BeStättma huru mycket. Vi gjorde oss derföre jöke mödan efterse i räkenskapsböckerna huru mycket som återkom osåldt. Det var öhödigt för det då åsyftäde ändamålet. Vi hade råd att i kalkylen upptaga till och med 25 procent till vår nackdel, men vi nade alldeles icke att de osålda exemplarens antal verkligen utgjorde 25 procent, och till något sådant belopp ha de aldrig, icke ens närmelsevis, stigit. Nu skölå vi ha äran underrätta att endast omkring 2,000 x. af upplågan utlemnas i kommission till försäljning och att sju procent (cirka 140 ex.) är allt hvad som äf dessa 2,000 ex. återkommer osåldt. Det är halftannat års noggränn räkenskapsföring som ligger till grund för denna uppgift. Då hela upplagan uppgår till omkring 10,500 exemplar, äro 200 osålda ick gnade att göra så mycket väsen af som N. Dagligt Allehandas utgifvare behagat deröfver föra. Vi skulle tro att Nya Dagligt Allehanda får icko så fasligt mycket mindre antal makulaturblad öfver. Men då vi befara att annonsörer lika litet skola gittå sätta Sig in i Våra beräkHingar och demonstrationer som i Allehandafitgiftarens, Vilja vi icke besvära dem med flera sådana, utah helt enkelt säga: Om man lemnar en annons och betalar 10 öre för-höåfje rad, så utgår den till allmänheten genom Dagens Nyheter i cirka. . ... 10,500 ex. Nya Dagligt Allehandas dagliga upplaga i cirka .......-.. 3,500 Betalar mak för samma annons till Dagligt Allehanda 12!(2 öre pr rad, så får man den äfven införd i dess halfyeckoupplaga (cirka 3,500). Det vill säga: för 12!a öre får man sin annons tryckt i blott tvåtredjedelar så många exemplar af N. D. A. som för 10 öre i D. N. ) Tages i betraktande att värdet å en annons icke beror allenast af det utfymrie den upptåger (radernäs antal), utan äfven och hufvudsakligen af den större eller mindre spridning annonsen erhåller, och räknar man således priset efter hvärt 1,000 exemplar som tryckes af tidningen, hvati annons sen införes, så finner Man, att när en annons kostar i Dagens Nyheter 10 öre eller pr 1,000 ex. icke fullt I öre, så kostar den i Nya Dagligt Allehandas Tågliga upplaga pr 1,000 ex. nära 3 öre och i N. D. A:s begge upplagor pr 1,000 x. 110 öre. Och omiFänd! om annonsör i N. D. Alleh. (dagl. upplagan) ärd värda 10 öre raded, så måste de i Da: gens Nyheter, som har 3 gåager så stor upplaga, vara värda 30 öre raden, Men vidare nöja vi 088 med I0 öre. 2) Upplysas att när man betalar Dagligt Allehanda för införande af en annons 4 gånger, så införes den en femte gang gratis, hvilket för 7 delannonsörer naturligtvis innefattar en rabatt. en emförom: om. en annons om 10 rader betaTas i N. D. ÅA, med 4 rdr, så blir den tyckt (4 gånger -— 1 gång AN i 17.500 exemplar. Insättes den i Dågena Nyheter och betalas med samma Prisy så blir den tryckt 4 gånger i120:600 exeriblar, summa 42.090; Jernvägsmissödet vid Södertelje. En person, som vår närvarande vid det jernvägsmissöde, vi i går omförmälde, tillskrifver dss följande, hvilket, icke annat vi kunna fiona, bekräftar den framställda anmärkningen, att stationsinspektoren dröjt allt för länge med att ombesörja passagerarnes snara fortskaffande, oberognde afdet inträffade missödet med lokomotivet: Med anledning af arti idni