för yrkades ock, attrdels 2 till 4 timmar i veckan
skulle under hela läseåret utgå från nu gällande
undervisningsplaner, dels att det äfven åt 6:6 klas-
sen föreslagna lofvet en till två dagar i månaden
skulle tagas i anspråk fär de militära öfningarne.
Dessa åtgärder ansågos af några i viss mån otill-
räckliga samt under nuvarande förhållanden i till-
lämpningen overkställbara, hvarför det vore nöd-
vändigt, i synnerhet till dess nödig erfarenhet vun-
nits eller mera omfattande förändringar genom re-
vision af nu gällande stadga företagits, att rekto-
rerna bemyndigades att för de militära öfningar-
nes fullgörande, under tiden för dessa, efter eget
bepröfvande lemna lärjungarne den ledighet, som
syntes dem nödig, dock helst på olika dagar i vec-
kan och med behörigt areoende på de särskilda
ämnenas behof af undervisningstid. En af rekto:
rerna uttalade såsom sin åsigt, att de militära öf-
ningarne möjligen skulle hafva beredt lärjungarne
mindre svårigheter, om de koncentrerats till 12
dagar; 6 på våren och 6 på hösten, under hvilk:
4 timmar dagligen kunnat användas för H
arnes krigsbildning. En annan ansåg att dessa
agar bort tagas från den nu bestämda ferietiden,
hvilken vore tillräckligt lång, äfven med 12 da-
gars minskning. — Målskjutnin en med skarpa pa
troner borde verkställas på 600 till 800 fots af.
stånd, med salongsgevär på 60 till 80. Armåens
reglemente borde så mycket som möjligt följas och
en enig inrättning af de för salongsskjutning erfor-
derliga skottaflor genom modeller från ecklesia-
stikdepartementet möjliggöras.
Härefter föredrogs den 1:a frågan, så lydande :
Hafva de förändringar, som tid efter annan vid-
tagits i 1856 års skolstadga, varit af den beskaf-
fenhet, att de böra anses hafva bidragit att rubba
tron på riktigheten af de grundsatser, på hvilka
denna stadga stöder sig, eller åtminstone på dessa
grundsatsers ändamålsenlighet för vårt folk och
våra förhållanden?
Om denna fråga i något afseende besvaras med
ja, hvilka äro då de grundsatser i nämnda stadga,
som hafva befunnits oriktiga eller icke ändamäls-
enliga?
På denna fråga ansågs ej något särskildt svar
erforderligt, enär under öfverläggningen om frå-
gorna 2—6 uttalanden skett beträffande de grund-
satser i nuvarande skolstadga, hvilkas riktighet och
ändamålsenlighet ansetts mer eller mindre tvifvel-
aktiga. Åsigterna härom innefattade naturligtvis
just det omdöme, som kunde utgöra svar på frå-
gans 1:a moment, äfvensom nödig upplysning i
afseende på det 2:a. .
Sedan sålunda alla de uti programmet upptagna
frågor blifvit behandlade, föredrogos och diskute-
rades åtskilliga af rektorerna väckta frågor, bland
hvilka de vigtigaste voro:
Bör dispens från läsning af grekiska språket
beviljas lärjunge å latinlinien äfven i ö:e, 6:e och
7:e klasserna på annat vilkor, än att han på en-
skild väg förvärfvat den insigt i engelska språket,
att han deri kan undervisas tillsammans med mot-
svarande realklass? .
2. Vore det icke önskligt, att lönen för lärare i
sång och teckning förhöjdes?
3. Huru skall enighet i fråga om lärjunges upp-
flyttning ur klass i annan kunna åstadkommas in-
om de särskilda läroverken?
Hvilken ställning inom kollegium böra de 8,
k. öfningslärarne intaga?
5. Är det genom skolstadgan föreskrifna formu-
lär för afgångsbetyg åt lärjunge, som utan aflagd
mogenhetsexamen från läroverket afgår, fullt till-
fredsställander Om så ej är, hvilka förändringar
äro önskvärda?
6. Huru skall skolstadgans 3 28, sådan denna
lyder i k. kungörelsen af den 10 mars 1869, rö-
rande lärjunges inträdesålder, rätteligen tolkas?
Huru behandlas vid de särskilda läroverken
rjunges förseelser i afseende å cigarrökning,
illar esök och bevistande af allmänna nöjen?
8. Bör uppflyttning ur 6:e till 7:e klassen med--
pifvas lärjunge, som icke erhåller betyget godkänd
uti de der afslutade ämnena, tyska och natural-
historja?
9. År det rätt, att läkarearvodet vid läroverken,
enligt riksdagens hrr revisorers yrkande, påföres
premie- och fattigkassan ?
10. Skulle det ej vara önskligt, att större lätthet
kassornas förvalt ng och redovisning bereddes
zenom. flera fonders sammanslående?
11. Finnes ingen möjlighet att bereda rektorerra
tt till ersättning för användande af skrifvare-
biträde?
Derefter förklarade hr statsrådet Wennerberg
mötet vara afslutadt hvarpå rektor Sommelius
1 hr statsrådet framförde rektorernas tacksamhet
r det tillfälle att utbyta åsigter i elementarunder-
visningens maktpälig ande frågor, som genom detta
möte varit dem beredt.