Article Image
Från konstnärsverlden. I morgon, den 27 d:s, 114årsdagen af Mozarts födelsedag, uppföres å Stora teatern för 200:de gången operan Don Juan. Förra året uppfördes en annan af Mozarts operor likaledes för 200:de gången, nemligen Trollflöjten. Följande kortfattade historik, meddelad af Dagligt Allehanda, öfver operan Don Juan samt en förteckning på rollerna och de personer, som sedan operans uppsättande utfört desamma jemte antalet gånger för hvar och en, torde vid detta tillfälle ej sakna intresse för de många vännerna af Mozarts odödliga mästerverk. Operan Don Juan gafs första gången den 6 december 1813 (öfv ningen af Jonas Lundberg, en af C. G. Noråforss ofta begagnad psevdonym) med Du Puy i titelrollen oeh gjorde, söm man säger, stormande lycka, ehuru Stockholms-Posten för 1814 i n:r 73, 78, 81, E6 påstår, att pjesen är den orimligaste orimlighet, musiken likväl undantagen, ty om den heter det: Hvad musiken avgår, ir det obegripligt att en så stor kompositör som Mozart kunnat förmås (ty aldri ste han velat det sjelt) att göra en så f lig till ett så vidunderligt stycke. Man hör den med ökadt nöje hvarje gång. Man bör tro, att det är den som fyllt salongen med folk så ofta pjesen gifvits. Såsom svar på denna mirkvärdiga recension utkom ett litet häfte: Kritik öfver skådespelet Don Juan. Dramatikens pedagoger tillegnad af T...d. (Bengt Johan Törneblad). Striden var nu börjad och fortgick en liten tid till teaterdirektionens stora glädje, ty ju längre recensionerna voro, desto flertaligare var publiken. Don Juan gafs i början under namn af skådespel med sång i 2 akter, men från den 13 mars 1840 bar den på affischen kallats opera i 4akter. Den 21 februari 18535 borttogs den från operans första uppsittning så omtalade helvetesscenen, som ersattes af I. Robergs förträffliga slutdekoration: ruinen af Don Juans palats. Sextetven vid slutet af operan är blott en gång gifven, den 15 april 1855. Från den 27 januari 1856 har operan uppförts till en del efter ny öfversättning och med recitativer af professor W. Bauck. I denra opera hafva debuterat: Fröken L. Michal (sedan fru Miehaeli) som Elvira den 6 juni 1849. Fröken E. Malmström Skoglund) som dito den 6 februari 1856. hr A Jacobson som dito den 27 mars 1863. Frö W. Söhrling som Zerlina dan 12 december 1867. Fröken F. Wickman som Elvira den 23 november 1868. Operan har utgjort recett för; hrr P. Sällström den 28: april 18353 hofkapellmästaren Berwald den 13 mars 1840; fru M. Gelhaar den 15 februari 1847; -k. teaterns körpersonal dea 25 juni 1856. . — Några tidningar i Paris kifvas nu om hvilken först har infört bruket att i de stora tidningarna intaga smärre teaternotiser för att tillfredsställa publikens nyfikenhet.: Sedan åtskilliga gjort anspråk på cganderätten till denna uppfinning, bevisar nu Figaro, att den första uppfinnaren är ingen mer och ingen mindre än Napolon den 1:ste, som dagligen vid frukosten låter en adjutant läsa för sig nyheter från teaterverlden, anekdotor, rykten m.m. Dessa notiser samlades och sattes på papper af en attach. annas sn or EE Fn

26 januari 1870, sida 3

Thumbnail