Mekaniska verkstädernas tillverkningar. Tindholmens mekaniska verkstad, som eges af Motala mekaniska verkstads aktiebolag, har under år 1869 levererat: En 80 hästars jernångare, en 45 hästars dito (till Bremen), en 25 hästars dito, en 12 hästars dito, fem 8 hästars ångslupar, två 4 hästars dito, en 15 hästars ångpanna, en 4 hästars dito, spant m. m. till en lastångare, 6 bojar för lotsverket, 6 större bojar med moringar samt diverse maskinerier och gjutgods för fabriker och andra inrättningar. Derjemte hafva 67 ångare, af hvilka 3 norska och en engelsk samt 10 ångslupar blifvit reparerade. Under arbete äro en 30 hästars jernångare, en 20 hästars dito, en 12 hästars dito samt en 15 hästars dito, en 8 hästars dito, en 4 hästars dito, en 10 hästars ångmaskin och fyra 30 hästars ångmaskiner med pannor. Undervintern reparera 22 ångare; under utrustning är nya ångaren Jonas Alströmer. Slipen har begagnats af 50 ångare om tillsammans 973 hästkrafter samt 4 segelfartyg. Sedan slipen anlades, eller för ungefär 14 år sedan, har den varit begagnad af 534 fartyg. — Tillverkningsvärdet för mekaniska verkstaden samt varfsarbeten och den under året erlagda slip-afgiften uppgå sammanlagde till 456,740 rdr. Hundskatien är äfven för innevarande år bestämd till 5 rdr och skall densamma inbetalas inem utgången at januari månad till stadskassören OC. A. Montelius, som för sådant ändamål träffas å stadens kassakontor i huset n:o 6 vid Myntgatan hvarje söcknedag kl. 10—12 på dagen. ——ALLLÄo Göteborgs musel myntkahbinett har från krets-domare-rådet Xawery Tw cowski å Samter i Posen fått mottaga en si deles vacker och dyrbar present af åtski mycket sällsynta polska mynt. N tet hia goda ötandet Gland är på sätt och vis förloradt; ty skuldsättningssystemet har här anlitats i alldeles för bred skala. Efter beräkning häftar ön i skuld för nära 2 millioner rdr, berättar Ölandsbladet; man må emellertid hoppas, att ölänningarne väl förmå att reda sig ur klämman, hur svår den än för ögonblicket må synas. Likmälllghet vid — grefven. Om en sådan åsigt har man blifvit ense i Sundsvall vid diskussion angående klöckringningen vid begrafning, i det att denna nu plir lika för både fattiga och rika, hvilket förut ej varit händelsen. Hoesseradt brämmnmerivittze., Som bekant är, ega kommunalstyrelserna att utse brännerivittnen. Detta har i Ignaberga socken i Skåne ledt till en ganska ovanlig rättegång. Att i egenskap af vittne tjenstgöra vid Tykarps bränneri inställde sig en f. d.: kommissionslandtmätare Hufey hos kontrollören, styckjunkar Krigström, samt företedde ett af kommunalnämndens ordförande, Nils Månsson i Gulastorp, undertecknadt, å nämndens vägnar utfärdadt protokollsutdrag, hvarigenom Hufey blifvit utsedd till brännerivittne under terminen. Men som det styrkts att protokollet var olagligt, enär intet kommunalnämndssammanträde i frågan egt rum, kasserade kontroHuren Hufeys fullmakt och utsåg annat vittne. Nu har H. uttagit stämning på Krigström med de allra som kostligaste påståenden, yrkande ersättning för kostnad och liden förlust med närmare 200 rdr enligt en räkning, som verkligen är ett misterstycke i sitt slag. Delgifven stämningen, begaf sig Krigström till Nils Månsson, som medgaf att han i välmening och för att skaffa Hufey en behöflig förtjenst utfärdat förordnandet utan nämndens hörande, men att han ansåg detta såsom sin rättighet i egenskap af ordförande Stwor jordrymd i förhållande till hemmantalet, hvilken är så allmän i öfre delen af riket, förekommer äfvenledes på vissa ställen i mellersta Skåne. Så har t. ex. Gillastig i Konga socken af Onsjö härad och med ?s mantal en jordrymd af omkring 1100 tunnland. Ännu större är jordrymden till Allarp i Riseberga socken af N. Åsby härad, nemligen 1300 tunnland till s mantal. Deremot finnas hela mantal å -vissa orter på Skånes slätter, som ej hafva mer än 60 å 70 tunnlands egorymd, men hvilken jord då vanligtvis är af bördigaste beskaffenhet, under det att de vidsträckta egorymderna bestå af stenbundna och magra skogsmarker. (F. T.) Sorglig tilldrageise. Under denna rubrik berättar Malmö Handelsoch Sjöfartstidning följande: En händelse, som i dessa dagar väckt ett obehagligt uppseende inom